18 juli 2025, 07:42:00

Wat als.... Vragen Groot(er) nest

Gestart door animallovertje, 13 maart 2012, 08:34:28

« vorige - volgende »

animallovertje

Hallo allemaal,
in mijn dagboekje stond het al. Remi en Cleo hebben weer een nest met eitjes, maar nu wordt ik er toch wel heel erg zenuwachtig van.. Ze hebben al 2x eerder een nest gehad.. beide keren werden er 4 eitjes gelegd waarvan 2 bevrucht.. ze deden het geweldig.. ik kan beter zeggen: Cleo deed het geweldig.. ze deed het alleen zo goed dat ze Remi liever niet in de buurt had, ze wilde het gewoon alleen doen?! misschien ook omdat het er maar 2 waren.. maargoed.. voeren deden ze goed, plukken deden ze totaal niet.. geweldig koppel dus..

nu hebben ze dus weer een nestje, maar de eitjes blijven maar komen.. gisteravond het 5e eitje gelegd waarvan de eerste 4 eitjes in ieder geval al allemaal bevrucht zijn!!!

dat wordt dus opeens heel heel groot nest! ik had er eerlijk gezegt liever maar 2 bevrucht gezien.. ik vind dit super spannend..

maar nu komen we dus op mijn vraag.. Wat als.. Dit aantal teveel blijkt te zijn voor dit koppel? moet ik me gaan voorbereiden om gelijk te kunnen ingrijpen als dat nodig is?! ik heb namelijk nog nooit moeten bijvoeren.
omdat ik verwacht dat de ouders het nest verder gewoon op zullen voeden.. zou ik dan (als er 1 te weinig krijgt) diegene gewoon af en toe wat extra kunnen geven? ! zodat hij wel gewoon bij paps en mams kan blijven?! ik houd er eigenlijk helemaal niet van om jongen bij hun ouders weg te halen.

wat heb ik allemaal nodig als het fout gaat? en waar kan ik dat kopen? heb ik het dan snel, of zou ik dat nu alvast moeten bestellen/ kopen?

heel veel vragen dus.. waarschijnlijk maak ik me druk om niets.. maar wilde het gewoon vragen.
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

Lin

Als je nu al bang bent en denkt dat het niet goed zal gaan haal dan de eieren die teveel zijn weg. Ze zijn toch maar net bevrucht. En anders pap en spuitjes in huis halen en je goed inlezen. Bijvoeren kan maar zelfs dat kan nog mis gaan. als ej wil bijvoeren doe dat dan met een week en niet jonger. Eerst even kijken hoe het gaat. Die spullen kopen kan op veel websites google maar eens op nutribird.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

wouja

hallo misschien een beetje een rare vraag maar hoe weet je zo zeker dat de eerste vier eitje 's bevrucht zijn?
dat kan je toch niet zien als ze net gelegt zijn?

carco

Dit aantal is vast niet teveel voor ze hoor!
En  inderdaad wat Lin zegt, dan haal je het 5e ei weg en leg daar een nepperd voor in de plaats.
En ze zijn wel allemaal bevrucht, maar ze moeten ook nog uitkomen ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

animallovertje

ik vind het eerlijk gezegt best zonde om een ei weg te halen, omdat ik niet weet of ze het goed zullen doen of niet..
zoals ik al zei.. het koppel deed het bij vorige nesten super goed, maar dat waren altijd kleine nesten..

Wouja: de eitjes heb ik geschouwd en ik zag dus bloedvaten ;) dan zijn ze dus bevrucht.

maar hoe doen jullie dat? hebben jullie altijd pap en spuitjes in de aanslag? of kopen jullie dat ook pas als het mis gaat?!
ik wil het allemaal gewoon graag weten zodat als het misgaat ik gelijk weet wat ik moet doen :)
--------------

Tim1987

Ik heb de pappoeder al staan en ik heb ook een stuk of 10 spuitjes klaar liggen.

Lin

Als er iets mis gaat en je wil voeren dan ben je al te laat als je het niet in huis hebt. kan ook op een dag nodig zijn als de winkels dicht zijn.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

animallovertje

oke, dan zal ik alvast wat gaan aanschaffen.. hoe lang kan je die pap bewaren? en dan moet je gewoon nutribird hebben? moet je dan ook zo'n kropnaald hebben, of enkel van die plastic spuitjes?!

en een warmtelamp?! zou dat nodig zijn?! ik verwacht namelijk niet dat ik er 1 uit het nest moet halne, maar je weet maar nooit natuurlijk..

Zijn er verder nog dingen waar ik nu extra op moet letten, aan moet denken?

ik ben wel van plan de volgende eitjes (als die er komen) weg te halen.
--------------

carco

Ikzelf vind dat iedere kweker standaard pap, spuitjes en een warmtelamp moet hebben.
Dit inderdaad om voorbereid te zijn en indien nodig je meteen in kan grijpen.
Zelf vind ik een kersepit ook ideaal.
Deze gebruik ik nogal eens om hele kleintjes op op te warmen of als je ze pap moet geven ze daar even op warm te houden als je bezig bent.

Een kropnaald zou ik niet aan beginnen. Als je daar geen ervaring mee hebt moet je dit niet doen. Dus hoef je ook niet in huis te hebben.

Pap kan je best lang bewaren hoor: houdbaarheidsdatum staat op de pot.
Nutribird of kaytee zijn de gangbare merken.
Cédee is volgens mij geen complete papvoeding.

*Esther*

Hoi,

Ik ben het gesprek even in een andere richting;

Ik wilde altijd koste wat kost de kleintjes redden die achterbleven oid. Mijn ervaring is dat deze kleintjes altijd wat zwakker en kleiner blijven dan de rest.

Ik laat dus de natuur zijn gang gaan.  :-\ Dat klinkt hard, maar kijk maar bij mussen of koolmeesjes. Daar liggen vaak 9 eitjes in een nest en er vliegen maar 5 jongen uit.
Daar gaan we toch ook niet mee aan de slag?

'Zijstraatje': Ik heb het 2x geprobeerd met een merel die uit het nest waren gevallen. Erg leuk om te voeren maar daarna heb je zwakkere vogeltjes die in dit geval de vrije natuur weer in moesten.

Dus ik zou niet op voorhand al jezelf inprenten dat je valkjes moet redden.

gr Esther

animallovertje

14 maart 2012, 15:32:02 #10 Last Edit: 14 maart 2012, 15:54:22 by animallovertje
tja.. ik ben het ermee eens dat je niet met zwakke jongen moet blijven prutsen, of eitjes moet gaan lospulken ofzo.. maar het hoeven niet altijd zwakke jongen te zijn die je moet helpen, bijv. als de ouders gewoon niet alle jongen kunnen voeren, of niet goed voeren.. dan heeft dat niets met de jongen te maken, en zou het toch wel fijn zijn als je met een beetje hulp de jongen toch groot kan brengen ..

ik ga wel even via een webwinkel op zoek naar nutribird en spuitjes.. waar moet ik op letten als ik op zoek ga naar een warmtelamp?

Ik heb even gekeken en op valkcity zag ik de eheim warmtelamp. ziet er goed uit, geeft warmte zonder licht te geven.. maar waar zet je zo'n lamp op? je moet een porceleine fitting hebben. Waar haal je een lamp waar je de eheim in kan draaien?
--------------

carco

Vanaf dag 1 gaat ook zeker niet lukken en moet je niet willen, maar inderdaad als je ziet dat de ouders net een jong wat te weinig geven kan je goed bijspringen.

Voor de warmtelampen kan je heel goed bij een oa. reptielenzaak terecht.
Je moet dan de elsteinlampen hebben ( 60 watt )
Of even googlen ;)

animallovertje

Caroline.. nee van dag 1 wil ik ook niet, maar dan merk je ook nog niet of de ouders net te weinig voeren..

ik verwacht dat ze zeker wel goed beginnen met voeren, en eigenlijk denk ik dat ze het wel aankunnen, maar ik wil gewoon weten wat ik moet doen als dit toch niet het geval blijkt te zijn..

Die lampen zelf kan ik inderdaad wel vinden, maar waar moet je zo'n lamp in draaien?!
--------------

carco

Sorry, had over dat berichtje gelezen.
Ook de kappen kan je in een reptielenzaak kopen.
Ik heb zelf trouwens deze:

http://parrotsavenuewebshop.mamutweb.com/Shop/Product/Warmtelampkap-met-klembeugel-150Watt/DIV013

Vind ik ideaal omdat je de kap ook ergens aan vast kan maken en dus niet op hoeft te hangen.

animallovertje

Pfoeh.. dan ben je nog aardig wat geld kwijt bij elkaar! zeker als je hem (waarschijnlijk) niet gebruikt...

ik denk dat ik die warmtelamp dan voor nu even laat zitten, en die dan aanschaf als het echt nodig blijkt te zijn.. Wij hebben hier in de buurt wel een grote dierenzaak zitten.. ik heb daar ook stage gelopen en ze hebben daar ook heel veel reptielenspullen, en zo ook lampen.

--------------