8 mei 2025, 06:33:53

eitje tjilpt..

Gestart door sisi88, 8 maart 2012, 11:30:28

« vorige - volgende »

sisi88

8 maart 2012, 11:30:28 Last Edit: 8 maart 2012, 11:33:25 by sisi88
Hoi allemaal,

Mijn koppeltje Maaya en Jaadu hebben een nestje sinds 14 februari. Het eerste eitje had vanaf 6 maart uit kunnen komen. Nu is er nog niks gebeurd. Wel hoor ik een zacht getjilp uit het blok, sinds gister middag. Dit is hun eerste nestje, ook die van mij. Dus weet ik niet meer wat goed is en wat fout is.
Het vrouwtje komt er nu veel vaker uit, dan in het begin. Ze broed wel, maar niet meer zo lang als eerst. Wat is precies de procedure hoe het zou moeten gaan?

En ik lees dat veel mensen kijken of het eidooier goed opgenomen moet worden door de het jong, hoe zie je dat?

wie kan mij helpen:)
With love Sisi & crew

milaja

als het jong in het ei piept komt het meestal in een dag (24 uur) uit.
als het morgen nog niet uit is en je weet zeker dat het sinds gister piept en het piept nog steeds zou ik voorzichtig een gaatje in het ei maken.
als de vochtigheidsgraad in de ruimte waar ze staan niet goed is kan de eierschaal te hard worden en kunnen de kleintjes de schaal niet kapot krijgen.
hoop dat het goed komt met je kleintjes.

Bello

Je hoeft niks te doen, het kan soms wel 48 uur. Als je het eitje te vroeg open maakt sterft het jong.

Laat het ons maar weten

De luchtvochtigheid kan beter iets te laag zijn dan te hoog want dan verdrinkt het donsje in het ei.

Zorg er maar voor dat er eivoer in de kooi is en bruin brood en heel belangrijk...parkietenzaad, in het valkparkietenvoer zitten te grote zaden, dus deze liever ca. 2 weken niet voeren alleen parkietenzaad, deze zijn nl. kleiner.

Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

sisi88

dank je wel voor jullie reactie,

De eitjes hebben al wel lichte scheurtjes. K heb zowieso een bak met water in de kooi staan, zodat zij zelf de luchtvochtigheid kan bepalen.

Vanaf welke dag mag je de kleintjes eigenlijk in je hand nemen zonder dat het gevaar brengt, dat mama dr afstoot?

With love Sisi & crew

Mohammed

Hoi,

Met een dag op 1/2 zullen ze dan uitkomen.
Dat verschilt per koppel,
ik ken mensen die ze vanaf dag 1 in de hand houden.
Dit lijkt mij veels te vroeg.
Wanneer de jongste zijn oogjes heeft geopend haal ik ze eruit om ze te laten wennen. Als je in een kooi/aparte vlucht kweekt dan zijn ze meer geconcentreerd er zijn geen andere vogels.
Ik heb er geen problemen mee gehad, of anders de jongen 1 voor 1 eruit, bij mij merken ze dat niet. Ik haal ze eruit als ma en pa eruit zitten.

sisi88

hahaha geuss whatt, het eitjes is vannacht/vanmorgen uitgekomen. Zo ver nu te zien is maakt het donsje het goed ;Dbedankt voor jullie tips.

Nu hopen voor de andere eitjes ;D
With love Sisi & crew

milaja

gefeliciteerd.
op naar de volgende.

Mohammed

Gefeliciteerd!  ;D

Zoals milaja al zegt; Op naar de volgende!