16 april 2024, 07:18:48

Nog steeds geen vriendjes..

Gestart door suzieq, 27 februari 2012, 11:45:40

« vorige - volgende »

suzieq

Beste leden,

Meer dan een half jaar geleden heb ik een lief tam valkje gekocht en dacht dat het een mannetje was, gezien het gedrag (erg druk, luidruchtig). Het valkje was bijna nooit in het kooitje (deurtje was altijd open) en ging overaal mee naar toe, zelfs in het douche. Op een gegeven moment dacht ik dat die ziek werd, want die begon zich anders te gedragen en werd in eens stil.. En toen..kwam er een ei! En daarna nog een en nog een.. Op een gegeven moment had ze er stuk of 8. Ik vond het zielig en heb toen een mannetje erbij gekocht (uit een dierenwinkel en niet tam).

In eerste instantie heb ik ze in een kooi gezet (naar aanraden van de dierenwinkelmedewerkster..), maar dat was geen succes. Mij popje was nog agressief want ze kreeg nog meer onbevruchte eiren.. Het ging zo door totdat ze op een gegeven moment legnood kreeg (het is een popje van nog geen 1 jaar oud). Gelukkig was ik thuis en heb het op tijd gemerkt. Heb snel met olie en warmte haar geholpen (er kwamen 2 eiren uit). In totaal had ze zeker stuk of 18 eitjes gehad binnen 1 maand!

Vervolgens heb ik de 2 valkjes in aparte kooitjes gezet en zo was het ongeveer 1 week, totdat het mannetje zelf in de kooitje van mijn popje ging zitten en wilde niet meer terug naar zijn kooi. Echter zijn mijn vogeltjes nog steeds geen vriendjes. Mijn popje legt gelukkig geen eiren meer (ik dek de kooi al rond 18:00 uur af). Zodra popje iets te dichtbij de man komt, pikt hij naar haar... Hij zou toch inmiddels aan haar moeten wennen? Ik heb hem al 2-3 maanden...

Heeft iemand tips? Alvast bedankt.

Groetjes,
Suzanna

Sorella

Geen tips maar hier precies hetzelfde alleen is het het vrouwtje dat naar het mannetje pikt.
En pipo doet zo zijn best, zijn eigen uitsloven, tikken, fluiten maar niks noppes nada.
Aan de andere kant als bowie hupsig is en weer eens tussen de voerbak en de tralies zit te piepen dan kijkt hij niet naar haar om.
Mijn vrouwtje is 3 en pipo is 8 maanden.
Het enige wat ik me bedenken kan is dat ze het maar uitzoeken met zijn tweeen, ze moeten tenslotte als alles goed gaat nog een jaar of 17 samewn wonen dus eens zal het toch wel goed moeten komen ?

Jaimy

Een valkje dat een lange tijd alleen heeft gezeten, kan zich soms moeilijk aanpassen als er een tweede valk erbij komt, zeker als ze net is gaan leggen. In het begin heeft ze dus vaak agressief naar het mannetje gereageerd, waardoor hij nu denkt "wegwezen jij!". Zolang ze elkaar niet verwondde, zal ik me er geen zorgen overmaken, soms moet het groeien en zelfs dan kunnen ze af en toe nog wel boos op elkaar zijn.

succes! Gr, Jaimy

keet

Hier precies zo! Ik laat ze maar doen, het moet groeien.

Sorella

Het lange tijd alleen zitten gaat bij ons niet op.
Pipo komt bij een kweker vandaan waar nog meer valkjes in de kooi zaten, bowie had een ander vrouwtje als gezelschap (die overleed, bowie heeft hooguit 3 weken alleen gezeten) misschien ligt het eraan dat bowie geen mannetje gewend is :)

suzieq

Mijn valkjes waren ook nooit alleen..
Pop kwam van een kweker en zat in een kooi met nog meer valkjes en mannetje komt uit de dierenwinke, maar zat met nog 2 mannen in een kooi..

Ik wacht het maar ook af. =)