28 maart 2024, 21:04:40

zwarte & witte zonnebloem pitten

Gestart door .sanna., 29 februari 2012, 13:57:45

« vorige - volgende »

.sanna.

Hey iedereen,
Ik zoek wat advies. Mijn valkje die hier net 1 dag is, is duidelijk dol op zonnebloem pitten,fruit en alles waar hij werk voor moet doen om het te krijgen.  Maar nu zitten er 2 soorten zonnebloem pitten in het voer.
Namelijk compleet witte en zwart/witte pitten. Is er een verschil tussen die 2 of zijn ze hetzelfde?
En hoeveel mag hij er ongeveer per dag?

En heeft iemand nog leuke 'speeltjes' ideeën voor hem waar hij zich mee kan vermaken? Aangezien hij duidelijk dol is op spelen.

Groetjes .Sanna.

Sanna

Hallo Sanna,

Je valkje mag niet te veel zonnebloempitjes, omdat hij daar snel dik van wordt. Ik ben speciaal op zoek gegaan naar valkparkietenvoer zonder zonnebloempitjes, omdat binnenvogels sowieso eerder te dik zijn dan buitenvogels. Ik geef Teurlings 228, maar dat is niet overal even makkelijk te krijgen. Je zou hem bijvoorbeeld 1 of 2 keer per week wat zonnebloempitjes kunnen geven, dan blijft het een echte traktatie. Ik weet eigenlijk niet het verschil tussen beide, ik heb altijd gedacht misschien een andere soort zonnebloem.

In de dierenwinkel kun je heel veel leuke speeltjes voor valkjes kopen. Maar dat kan gauw een kostbare zaak worden. Wat veel valkjes ook leuk vinden zijn bruig-rietjes (in van die felle kleurtjes), kartonnen wc-rol kokertjes, zelfgeknoopte speeltjes van sisal-touw en houten kralen (van die kinder-veilige, dan zit er geen schadelijk verf op) en verder alles waar hij interesse in toont. Glimmende dingen zijn ze meestal ook gek op.

Wat leuk ze, om eens een Sanna op dit forum tegen te komen. Zo vaak kom ik mijn naam niet tegen ;D.

Groetjes, Sanna

DvE

Een erg gewaardeerd 'speeltje' is hier het verse takje van een fruitboom of wilg. Zeker als de blaadjes eraan zitten, wordt er vrolijk urenlang mee gespeeld. Ze bijten het takje uiteindelijk ook helemaal aan gruzelementen.

Wat mijn mannetje ook erg leuk vindt, is rondlopen op de bodem van de caviakooi. Daar gaat hij dan met de strootjes zitten spelen. Daar heeft ie het toch altijd druk mee, ha, ha!

Overigens wel uitkijken met speeltjes uit de dierenwinkel. Die zijn niet allemaal even veilig. Er zit wel eens een pootje of snaveltje klem in een ringetje en dat loopt soms fataal af :-(

Veel plezier met en voor je valkparkieten!
Hartelijke groeten,
Daphne
Hartelijke groeten,
Daphne