nieuw valkje erbij, Kooi groot genoeg?

Gestart door TinTin, 7 maart 2012, 10:57:13

« vorige - volgende »

TinTin

hallo iedereen,
allereerst wil ik zeggen dat ik nog niet zo lang op dit forum zit maar ik heb er al superveel van opgestoken!
Nu mijn vraag: ik heb sinds november 2011 een wilkleur pop en die zat in mijn oude grasparkietkooi, beetje zielig natuurlijk dus heb ik voor haar een kooi gekocht van ongeveer 60x40x87 nu vroeg ik me af of er hier nog een bij kan, ben nog niet van plan te kweken maar dat kan nog komen.
Groetjes Pascalle

Alexandra

Heb je een foto van je kooi? als je die hier zou kunnen plaatsen word de beoordeling wellicht een stukje makkelijker ...
60 breed, 40 diep en 87 hoog?? ik zou zeggen, ja daar kunnen er wel twee in ... maar hier geld het motto altijd;
hoe groter de kooi hoe mooier en beter natuurlijk voor de vogels  ;D

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

milaja

inderdaad hoe groter de kooi hoe beter.
maar als ze er regelmatig uit mogen kan die kooi wel hoor.

TinTin

oke, ik zal kijken of het lukt er een foto op te zetten.
De vogels gaan er sowiso elke dag wel minimaal 3 uur uit, soms meer.

mariska79

40 diep???
ik vind dit wel heel erg smal, volgens mij kan de valk niet eens haar/zijn vleugels uitslaan  ???

kijk hier anders even  ;)
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19924.0.html

Mohammed

Het gaat eigenlijk meer om de lengte,

Ik volg het eventjes niet,

2: 60x60x100,
4: 100x 200x200,

Een koppel moet minsten m3 ruimt hebben.
Bij de 2e afmetingen staat het wel goed.
Hoort de eerste dan zijn 1x1x1 te zijn, (in meters)

Als de vogel in de lengte zijn vleugels strekt moet het wel lukken  :P,

Er zijn ook broedkooien met een diepte van 40 cm,
lijkt mij dus wel 'normaal',

Tamireya

Een broedkooi is niet geschikt als kooi die je de hele tijd gebruikt, dat kan je niet zo goed vergelijken dan  ;)

En als we even naar de realiteit kijken, zien we dat amper iemand een kooi van de maten 100x200x200 bij zich in huis kan hebben.

Ik zelf heb op dit moment een binnenvoliere van 70x60x175 (zo´n standaard voliere met ongeveer deze afmetingen  ;)) en daar passen prima 4 valkjes in.

40cm diep vind ik ook wel iets te smal. De andere afmetingen denk ik moeten wel gaan mits ze regelmatig buiten de kooi kunnen.

TinTin

oke iedereem, bedankt voor jullie antwoorden.
ik ga er nog even overna denken want als de valkjes te weinig ruimte hebben is het ook niet leuk voor ze. maar áls ik toch besluit er een bij te nemen, moet ik er dan een pop of man bijnemen, ik heb zelf dus een wildkleur pop.

milaja

dat maakt toch niet zoveel uit,als ze maar lief zijn.
een man zou leuk zijn maar je moet toch afwachten of ze elkaar lief gaan vinden.

TinTin

oke dus het is niet zo dat 2 vrouwjes met elkaar ruzien ofzo.

Mohammed

Als het goed is gaan twee popjes prima,
Als je er een bij neemt dan een niet zo heel oude valkparkiet.
Vogels die alleen gewend zijn zullen andere vogels niet accepteren. Ze verdedigen hun eigen territorium,
Popjes spelen niet echt de baas dus moet het lukken.

Tamireya,

Dat is inderdaad zo,
tamme vogels vliegen toch dagelijks los, (Neem ik aan  ;))
soms zie ik mensen die valkparkieten in kleine grasparkieten kooitjes houden of grijze roodstaarten in iets grotere parkieten kooien. Daar walg ik echt van,
Ik heb mijn eerste valkje in een kooi gehad van 80 cm hoog, 50 cm breed en 45 cm diep, en dat ging zonder problemen.
Het valkje AJ (Zo heette hij) moest alleen s avonds in de kooi, voor de rest mocht hij de hele dag los. Tot dat hij hem op dierendag 2010 is gesmeerd. Baal er nog steeds,
inmiddels zitten ze in een voliere, en heb ik geen vogels meer binnen.