29 april 2024, 19:14:32

mannetje gemeen naar vrouwtje

Gestart door Sylke, 5 maart 2012, 18:17:10

« vorige - volgende »

Sylke

Hey allemaal.

Ik heb een mannetje (jimmy) en een popje (jody) samen in een kooi zitten.

Ze zitten ongeveer nu 3 maanden bij elkaar. Maar Jimmy is nog steeds gemeen tegen Jody. Hij hapt, blaast, jaagt haar weg en is duidelijk dominater als haar.

Daarnaast legt Jody geen eieren meer sinds ze bij Jimmy in de kooi zit.

Jimmy was 1,5 toen Jody in zijn kooi kwam, Jody was toen 2 jaar.

Heeft iemand advies?
Groetjes Sylke, Jimmy en Jody

carco

Dit topic staat dubbel zie ik.
Maar waar wil je nu advies voor? Dat is me niet helemaal duidelijk. Je schrijft alsof je het erg vindt dat het popje geen eitjes meer legt? Zou ik juist blij mee zijn,maar goed.
Of wil je advies dat je 2 valkjes elkaar blijkbaar nog niet mogen?

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Mohammed

Soms klikt het gewoon niet,
dit kwam bij 1 van mijn pas samengestelde koppels ook voor,
uiteindelijk bleek het toch een kwestie van wennen te zijn.

Het kan zijn dat Jimmy te dominant is, dat zijn een paar van mijn mannetjes soms ook. Dit alleen tijdens de broedperiode.
En ja, als het niet klikt komen er gegarandeerd geen eitjes.
Persoonlijk vind ik mijn vogels buiten de broedtijd leuker,
ze zijn dan tammer en in de broedtijd is het bijten en krijsen.
Ik laat ze 1 ronde, met uitzondering 2. Dit als er een ei ligt als het jong nog in het blok ligt.
Maar ik heb ook nog een vraagje,
zijn ze wel eens een keertje 'lief' tegen elkaar geweest ?





gr.

Rocko

je mannetje ''jimmy' heeft heel lang alleen gezeten en ziet de kooi nu als zijn terrein, dat kan wel eens verkeerd uitpakken (dreigen naar de ''nieuwe'' partner dus)

als het echt niet meer gaat.. misschien 2 kooien een optie? :-X

Sylke

Citaat van: carco op  5 maart 2012, 22:20:18
Dit topic staat dubbel zie ik.
Maar waar wil je nu advies voor? Dat is me niet helemaal duidelijk. Je schrijft alsof je het erg vindt dat het popje geen eitjes meer legt? Zou ik juist blij mee zijn,maar goed.
Of wil je advies dat je 2 valkjes elkaar blijkbaar nog niet mogen?

Groetjes : Caroline.


Nou caroline, ik heb ooit een andere vogel gehad die legnood had. Dus ik ben er niet blij mee als ze geen eieren legt.
Als dieren niet goed in hun vel zitten of ziek zijn schakelen ze eerst secundaire functies uit; zoals de voortplanting.

Dus dat ze geen eirenen legt kan volgens mij alleen wijzen dat er iets met haar aan de hand is?

En ik wou advies over het gedrag en over de eieren, vandaar dat het dubbel straat, in verschillende catogorieën.

En ik weet niet of ze elkaar niet mogen, misschien is het wel een kwestie van wennen? Ik heb er niet echt verstand van vandaar dat ik hoopte hier een goed antwoord te krijgen

Gr Sylke

Sylke

Citaat van: Mohammed
Maar ik heb ook nog een vraagje,
zijn ze wel eens een keertje 'lief' tegen elkaar geweest ?

/quote]

Bedankt voor je reactie Mohammed!

Ze hebben nooit met elkaar gekroeld, maar soms lijkt het wel of het mannetje tegen het vrouwtje aan het fluiten is, net of hij een serenade brengt..

Zou jij ze uit elkaar halen?
Of denk je dat ze nog moeten wennen, het gedrag is zeker al beter dan toen we ze aan elkaar voorstelde.

Gr Sylke :)

carco

Citaat van: Sylke op  7 maart 2012, 18:55:30
Citaat van: carco op  5 maart 2012, 22:20:18
Dit topic staat dubbel zie ik.
Maar waar wil je nu advies voor? Dat is me niet helemaal duidelijk. Je schrijft alsof je het erg vindt dat het popje geen eitjes meer legt? Zou ik juist blij mee zijn,maar goed.
Of wil je advies dat je 2 valkjes elkaar blijkbaar nog niet mogen?

Groetjes : Caroline.


Nou caroline, ik heb ooit een andere vogel gehad die legnood had. Dus ik ben er niet blij mee als ze geen eieren legt.
Als dieren niet goed in hun vel zitten of ziek zijn schakelen ze eerst secundaire functies uit; zoals de voortplanting.

Dus dat ze geen eirenen legt kan volgens mij alleen wijzen dat er iets met haar aan de hand is?

En ik wou advies over het gedrag en over de eieren, vandaar dat het dubbel straat, in verschillende catogorieën.

En ik weet niet of ze elkaar niet mogen, misschien is het wel een kwestie van wennen? Ik heb er niet echt verstand van vandaar dat ik hoopte hier een goed antwoord te krijgen

Gr Sylke


Niet alle poppen leggen eitjes en dit is helemaal niet noodzakelijk.
Ik heb liever dat ze het niet doen dan wel. Als ze niet leggen betekent dit echt niet dat ze legnood heeft hoor. Dit heeft er totaal niet mee te maken dat ze ziek zou zijn en haar secundaire functies uit zou schakelen ??? ???

En houdt het toch maar liever bij 1 topic, dit is wat duidelijker voor iedereen .

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Sylke

7 maart 2012, 23:56:52 #7 Last Edit: 8 maart 2012, 00:00:42 by Sylke
Hoi Carolien,

Ik heb de opleiding dierenhouderij gedaan en mij is dat zo geleerd, dat als een dier ziek is ze o.a de voorplaning uitschakelen. Ze schakelen dan inprincipe alle onbelangrijke functies van het lichaam uit om te kunnen overleven. Maar alle "onbelangrijke funcites" op dat moment kosten alleen maar energie, wat ze kunnen gebruiken om te overleven. Vadaar dat ik deze conclusie trok. Lijkt me opzich niet zo raar dat ik dit denk toch, als mij dit altijd geleerd is?

Ik heb geen idee of elk popje eitjes legt.. Daarom ben ik juist hier, om nieuwe dingen er over te leren en het aan mensen te vragen die wel ervaring hebben met valkparkieten.
Mijn vorige popje een kakiriki is overleden aan legnood, daarom ben ik zo bezorgd over Jody.

En mijn excuses, ik weet allemaal niet hoe het zit. Ik heb pas 2 jaar ongeveer valkjes. Ik ben gewoon bezorgd over mijn kleine vriendinnetje. Ik hoop dat je met dat niet kwalijk neemt.
Sylke

animallovertje

je moet het een beetje zo zien.. alle mussen zijn vogels, maar niet alle vogels zijn mussen...


----

als je vogel echt ziek is kan het inderdaad zijn dat ze daardoor niet voortplanten, dat zou natuurlijk logisch zijn, maar dat ze geen eieren legt wil niet perse zeggen dat ze ziek is.

Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

carco

Citaat van: Sylke op  7 maart 2012, 18:55:30
Citaat van: carco op  5 maart 2012, 22:20:18
Dit topic staat dubbel zie ik.
Maar waar wil je nu advies voor? Dat is me niet helemaal duidelijk. Je schrijft alsof je het erg vindt dat het popje geen eitjes meer legt? Zou ik juist blij mee zijn,maar goed.
Of wil je advies dat je 2 valkjes elkaar blijkbaar nog niet mogen?

Groetjes : Caroline.


Nou caroline, ik heb ooit een andere vogel gehad die legnood had. Dus ik ben er niet blij mee als ze geen eieren legt.
Als dieren niet goed in hun vel zitten of ziek zijn schakelen ze eerst secundaire functies uit; zoals de voortplanting.

Dus dat ze geen eirenen legt kan volgens mij alleen wijzen dat er iets met haar aan de hand is?

En ik wou advies over het gedrag en over de eieren, vandaar dat het dubbel straat, in verschillende catogorieën.

En ik weet niet of ze elkaar niet mogen, misschien is het wel een kwestie van wennen? Ik heb er niet echt verstand van vandaar dat ik hoopte hier een goed antwoord te krijgen

Gr Sylke


Ik begrijp hem.
Maar... ik denk dat je het in dit geval beter om kan draaien. Een valkje dat steeds eitjes legt zoals de jouwe iedere week. Dat is dus niet gezond! Dit is een ware uitputtingsslag voor het dier en dus geen normaal gedrag. In de natuur leggen ze ook niet zoveel eitjes nl.
Dus wat het mannetje erbij zetten betreft is het stoppen vh leggen juist in haar voordeel uitgepakt.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




suzieq

Hallo Sylke,

Legnood bij vogels is als er een ei in het lichaam van het popje zit, maar dat ze die niet uit kan krijgen. Daar kunnen ze aan overlijden. Het feit dat ze geen eiren legt is juist goed. Onbevruchte eiren zijn nergens goed voor en popje kan er juist aan overlijden en sowieso uitgeput raken.

Legnood kan je herkennen als je vogeltje heel stil wordt en zicht anders gaat gedragen, gaat op de grond zitten of op de bodem van de kooi. Kortom ziet er zielig uit. Mijn vogeltje had het ook en ik heb haar ternauwenood gered met olie en warme damp etc.

Verder heb ik ook 2 valkjes: een mannetje en een vrouwtje. Bij hen klikt het ook nog niet: mannetje is te dominant en hapt, pikt enzo naar mijn popje. Ik geef ze gewoon de tijd (ik wacht al ook ruim 3 maanden).

mvg
Suzanna

Mohammed

Als het echt niet klikt is één van je valkjes omruilen,
óf een aparte kooi. Soms is het een lastige keuze!