20 juli 2025, 12:30:15

Is kuifie ziek??

Gestart door roaneric, 29 juli 2003, 13:16:45

« vorige - volgende »

roaneric

Hoi allemaal.  
Ik weet het nu niet meer.  Kuifie zit er erg bol uit en wilt nog steeds niet zoveel eten.  Hij is nu 8,5 weken oud en ik heb de laatste 2 avonden alleen maar een kwart lepeltje Nutribird gegeven, met wat zaadjes en eivoer, maar hij lijkt daar steeds minder van te eten.  Ik zie hem vaak aan de trosgierst eten, maar weet lang niet of het genoeg is. De zaad eet hij nogsteeds maar een stuk of 3/4 en daarvan laat hij dan nog 2 vallen ook.  En nu ziet hij er erg bollig uit en minder actief.  Hij loopt ook langzamer en zijn gekrijst (om eten) is een stuk zachter.  Ik heb hem vanochtend gewogen en hij woog maar 80 gram.  Moet ik maar gewoon weer pap gaan geven?  Een week  geleden was hij nog levendig en prima, toen hij 2 keer per dag pap had.  Ik zie hem steeds achteruit gaan.  Ik ben zo bang dat hij doodgaan.  Wat kan ik nog doen?

Groetjes
Marijke

roaneric

Zo zat kuifie een week geleden eruit.  Toen was die nog levendig en speels.  Nu zit hij bijna de hele dag op een plaats en doet niets.

Groetjes
Marijke

Ellen

Hallo Marijke,

Erg frivool is kuiffie dan niet nee. Ik ben niet bekend met
voeden met de hand maar mijn gevoel zegt.........gewoon
even nog een beetje pap? Langzaam afbouwen met steeds
iets meer zaadjes door de pap.
Wat er nu gebeurd kan ook niet goed zijn, toch?

Je krijgt hier vast nog een paar goede adviezen van mensen
die het dus wel weten en ook meer jongen groot brengen met
de hand.
Ik hoop dat het allemaal goed gaat en dat kuiffie straks gewoon
weer net zo fit is als vorige week.

Groetjes Ellen.

roaneric

Hoi

Bedankt voor de reactie. Ik is al langzaam aan het afbouwen de laatste 2 weken.  Iedere keer iets meer zaad en minder nutirbird.  
Hier is een foto van vanochtend.
Ik heb hem vanochtend buiten in de voliere bij de andere valken gezet, met de hoop dat hij sneller leert eten, maar het lijkt niet te helpen.  Blijft maar op de stok zitten.
Ik denk dat ik nu maar weer een papje gaat geven aan hem.  Misschien knapt hij een beetje op.

Violet

Och wat een lief valkje ... ik wilde eigenlijk niet posten om de ruimte over te laten voor echte nuttige antwoorden ... maar ik moet gewoon even reageren.

Ik hoop dat het van voorbijgaande aard is en dat ie volgende week gewend is aan de nieuwe voeding ...

linda

hoi,
heb je al eivoer geprobeerd , daar zit toch ook veel voeding in.Of een beetje eivoer onder zijn pap mengen zodat het toch nog naar pap smaakt maar dat hij gaat wennen aan ander voer.Ze zijn gauw bedorven he en pap is makkelijk.
Ik zou het proberen met eivoer en doe daar dan wat gemalen trosgierst onder of zo .Hier is de overgang eigenlijk gemakkelijk geweest bij pico .
probeer het eens.
groetjes linda

Lique

Hoi,

Ja, zo te zien, is Kuifie ziek.
Ik vind hem er niet goed uit zien. Je kan inderdaad even een papje geven, in de hoop dat hij zich beter gaat voelen.
Veel eivoer door de pap heen, met zaadjes. 1 x per dag aanhouden, en voor de rest eet hij zelf wel bij.
ik zou ongeveer 5 / 8 ml aanhouden, niet te veel dus, maar dat hij de krop net redelijk gevuld heeft.
zorg ook voor warmte.

laat je nog even weten, hoe het afloopt?

groetjes lique

roaneric

Ik heb nu net weer een papje gegeven aan kuifie.  Hij ad het alsof hij nog nooit eten had.  Ik hoopt dat hij snel weer beter voelt.  Moet ik vitamine in zijn drinkwater doen?  Hoeveel dan?  Ik heb zo een flesje bij de dierenwinkel gehaald.
Groetjes
Marijke

Violet

29 juli 2003, 18:55:59 #8 Last Edit: 29 juli 2003, 19:18:47 by Violet
Hmm de concentraties kunnen per merk erg verschillen ... zat er geen bijsluiter bij? Wij hebben van die kleine witte drinkbakjes die je ophangt en daar gaat geloof ik net geen 2cl water in. We nemen dan en druppel in een theelepeltje en nemen daar ongeveer een derde van.

Het doseren met die flesjes loopt niet zo voortreffelijk vind ik. Vandaar het theelepeltje.

Gaat het al een beetje met kuiffie?

Vanessa_TC

Hallo Marijke,

Zoals je het nu doet met voeren is denk ik goed, maar misschien dat het ook wel goed is om een kleine hoeveelheid druivesuiker door het papje te doen, daar krijgt Kuiffie wat meer energie van, misschien dat Kuiffie dan ook wel wat meer gaat eten en weer bewegen.

Bij de meeste supermarkten kun je wel een zakje druivesuiker kopen van het merk Zonnatura, ligt meestal bij de suikervrije dieetprodukten.

Het is ook heel belangrijk om Kuiffie lekker warm te houden in huis, het liefst met een kruik met een handdoek eromheen in een doosje, in elk geval geen tocht. Als je geen kruik hebt kun je ook een lege colafles ofzo met warm water vullen en dan een handdoek erom heen doen.

Paul van deze site weet ook heel veel over valkjes als ze ziek zijn misschien kan hij nog betere tips geven.

Ik hoop dat Kuiffie snel beter wordt.

Sterkte.

Groetjes Vanessa.

daan

Hoi '

Ik gooi altijd een scheutje roosvicee door het eivoer heen.

En ik hoop dat Kuiffie snel weer de oude word.
Daan

Paul

Hoi Marijke,
Als ie echt niet gewoon zaad wil eten nog is het enige inderdaad een papje maken want dat eet ie wel goed las ik net.
Ik denk dat ie gewoon helemaal uitgehongerd is en eigenwijs dat ie zelf nog geen zaadjes eet.
Ik maal zelf eivoer tot poeder en meng dat met het hanopfokvoer maar dat is alleen nofig als het in een spuitje moet, met een lepeltje kan je iets grover eivoer nemen.
Dan gewoon de helft eivoer en de helft handvoeding en daar een papje van maken en wat kleine zaadjes er doorheen.
Als het alleen aan het eten ligt dat ie zich niet fijn voelt is ie met een paar uurtjes weer de oude :-)
Ik zou dan in de ochtend en in de avond voeren en hem een beetje dwingen overdag zaadjes te eten.

Sterkte met de Kuifie en laat even weten of ie zich al beter voelt.

Groetjes, Paul

roaneric

Hoi allemaal

Met kuifie gaat het wel beter vanochtend.  :)
Hij had gister 2 keer pap en vanochtend 1 keer en is nu een stuk vrolijker. :D
Ik heb nieuwe eivoer gekocht (ander merk) en het lijkt wel of hij dat lekkerder vind.  Ik zag hem wel gisteren vaak aan de trosgierst eten, maar hij bijft van zijn zaadjes af.  Als hij trosgierst eten is het toch ook goed?  Ik had al een keer de hele dag de trosgierst weggehaald, en toen ad hij ook niet van de zaadjes.  Eigenwijse jongen/meiske. ;D

Groetjes
Marijke

Violet

30 juli 2003, 13:46:40 #13 Last Edit: 30 juli 2003, 13:58:42 by Violet
Hi Marijke,

Ik vroeg het me inderdaad net af! We zaten gister thuis te kijken naar de foto van Kuifie in de buitenvoliere en hoopten maar dat het weer beter met hem zou gaan!

Valkjes zijn echt eigenwijs! :D

Oh en zover ik weet is het eten van trosgierst een goed begin omdat de zaadjes van trosgierst vrij makkelijk te pellen zijn voor een jong valkje :)

daan

Hoi Marijke,

Blij toe dat Kuiffie weer meer gaat eten, en daar sterkt tie van aan, dus hij wordt dan vanzelf weer vrolijker.  :) :)

Succes he'.

Dana :)