11 mei 2025, 17:07:58

Is kuifie ziek??

Gestart door roaneric, 29 juli 2003, 13:16:45

« vorige - volgende »

Violet

En hoe is kuifie vandaag?

roaneric

Hoi,
Het gaat een stuk beter met kuifie. Levendig en zit weer op 1 pootje.  Ik geef nu maar weer 2 keer per dag pap.  Hij is dus nog gewoon niet aan toe om van de pap af te gaan.  Ik zie wel dat hij vaker aan de trosgierst gaat eten nu, dus misschien krijgt hij dit nu door.
Bedankt voor de interessen.
Groetjes
Marijke

Violet

:) Gelukkig is Kuifie weer in orde! Trosgierst eten is een goed teken toch?

Succes met de verdere voeding en het zo te zien moelijke traject om een valkje aan het zaadjes eten te krijgen. En kan je misschien een foto plaatsen van een blije Kuifie? :)

Violet:-)

Ellen

De volhouder wint uiteindelijk Marijke.
Gelukkig dat kuiffie weer een stuk beter is.
En inderdaad, misschien is hij wat langzamer dan normaal.
Maar niet iedereen is hetzelfde. Hij heeft waarschijnlik
gewoon wat langer nodig om te wennen .
En misschien vind kuiffie het ook wel HEERRRRLIJK om bij jou
van een papje te eten. LEKKER AL DIE AANDACHT....... :D

Groetjes Ellen.

roaneric

Hello allemaal

Kuifie is weer de oude.  Bijt aan mijn oor, hant aan mijn neus, hij is weer helemaal beter.  Ik denk dat hij toch te weinig eten had.  Ik gaan maar even door met de pap. Dan is hij maar een van die valkjes die niet op 6 weken al van de pap af zijn.  Zolang hij maar gezond is.  Wel merkt ik dat hij alleen maar trosgierst eten en helemaal niet aan zijn zaadmengsel komen.  Moet ik de trosgierst weghalen?  Hij moet toch de een of ander tijd zaadjes ook leren eten?  Maar ik wil niet dat hij zich weer gaat vehongeren.  Ik wil het nu zo gaan doen....... s'ochtends eivoer papje, s'avonds nutibird papje en tussendoor gewoon zaadjes.  Als ik de trosgierst weghalen, en hij wilt nog steeds geen zaadjes eten,  zou hij dan nog wel genoeg binnen krijgen, dat hij niet weer zo zwakjes wordt?  
Bedankt in ieder geval voor al jullie adviesen.
Groetjes
Marijke

Violet

Ik heb me laten vertellen dat niet alle valkjes even snel zijn en nou ja, liever een gezonde Kuifie die er langer over doet, dan een Kuifie in mineurstemming die nog geen trek heeft in zaadjes. Hmm maar voor een echt advies moet je niet naar mij luisteren hoor, heb zelf nog nooit een valkje hoeven leren eten :)

Maar dankjewel voor de foto, het is werkelijk waar de allerschattigste valkparkiet die ik de laatste tijd heb gezien :D :) ... ik wou dat ie bij mij kwam wonen :D:D

Violet:-)

roaneric

Hoi, allemaal.

Kuifie is nu al 2 dagen van de pap af.  Ik geeft nu 2 keer per dag een eivoer papje. (half eivoer half zaadjes)  en dan eet hij de hele dag trosgierst tussendoor.  Alleen wilt hij zijn zaadmengsel zelf nog niet eten.  Weet iemand of ik de trosgierst moeten weghalen en hem zo een beetje dwingen de zaadjes zelf te eten en of de eivoer wel voldoende voeding is.  Ik hoop dat iemand mij hierop andwoord kan geven.
Alvast bedankt
Marijke

Vanessa_TC

Hallo Marijke,

Fijn dat Kuifie weer beter is.
Ik heb misschien een idee om te proberen zodat kuifie toch zaadjes gaat eten en niet aldoor Trosgierst;
Misschien helpt het als je van de trosgierst stukjes af haalt en die bovenop de zaadjes in het bakje legt, zodat Kuifie dan trosgierst eet en dan de zaadjes ziet en die dan ook gaat eten.

Of de trosgierst bij of in het bakje zaadjes laten hangen, zadat Kuifie die zaadjes gaat proberen.

Of als je een Vitakraft Kracker of ander merk snoepstengel met opgeplakte zaadjes erin hangt bij de trosgierst, dat Kuiffie van de Trosgierst eet en dan ook de snoepstengel en zo aan de zaadjes went.

Ik hoop dat een van deze tips zal werken.
Succes en  :-*voor Kuifie!!

Groetjes Vanessa.

roaneric

Hoi Vanessa

Bedankt voor de tips.  Ik gaan het zeker proberen en laat dan even weten hoe het is gegaan. ;)

Groetjes
Marijke

Paul

Hoi Marijke,
Wat is ie al mooi geworden op de foto zeg :-)
Dat is toch kuifie die je er bij hebt staan?
Je kan ook proberen overdag de trosgierst weg te halen om hem wat meer te dwingen om het zaad te eten.
Je kan als ie veel op de bodem zit een schaaltje zaadjes op de bodem neerzetten dat pakken ze dan vaak eerder dan uit een bakje wat hoger hangt.
Maar ik denk wel dat Kuifie snel zaadjes gaat eten.

Groetjes, Paul

Sanna

[shadow=lightblue,left,400]Hoi Marijke!

Ik heb thuis ook zo'n eigenwijserik zitten  :), wilde ook geen zaadjes eten, alleen trosgierst. Ik ben op een gegeven moment overgegaan op het volgende papje (op advies van diversen op de site hier, nog bedankt iedereen  ;D): 1 theelepel NutriBird, 1 theelepel eikrachtvoer en 1 theelepel zaadjes, mengen met wat gekookt water tot een papje. Dat vond-ie erg lekker. Na een paar dagen ben ik begonnen met een bakje met zaadjes en eikrachtvoer (met een paar druppels water zodat het wat vochtig is allemaal) voor z'n neus te houden. Omdat het eikrachtvoer vochtig was, vond hij de geur erg lekker, lijkt op z'n papje  ;D. En de zaadjes worden zo ook iets zachter. Toen begon hij ineens flink aan die zaadjes te eten (hoera! hij kan dus toch pellen). Daarnaast staat een bakje met gewoon droge zaadjes op de grond in zijn kooi. Na 2 dagen merkte ik dat hij opeens ook aan die gewone zaadjes zat te eten. Verder hangt er iets hoger in de kooi ook een bakje met gewone zaadjes. Nu klimt hij daar regelmatig naar toe om in die bak te spitten. Zo kon ik dus ineens heel snel de NutriBird pap afbouwen. Hij krijgt dat nu alleen nog maar 's ochtends. Verder zit hij de hele dag geregeld zaadjes te eten. Vrijdag krijgt hij voor de laatste keer pap (weet-ie nog niet  :D). En pas wanneer hij goed van zijn droge zaadjes eet, haal ik dat zaad/eivoer mengsel weg.

Misschien heb je er iets aan. Ik dacht eerst van Pepper ook dat ik hem over 10 jaar ofzo nog pap zou zitten voeren  :D, maar gelukkig dacht hij daar zelf uiteindelijk toch iets anders over.

Succes ermee!
Groetjes Sanna[/shadow]