28 maart 2024, 22:15:43

Boos na bezoek dierenarts

Gestart door Dobby01, 17 februari 2012, 14:03:03

« vorige - volgende »

Dobby01

Dag allemaal,

Ik weet niet of mijn verhaal hier juist geplaatst staat dus hoop dat iemand het wil verplaatsen indien nodig.

Ik ben zojuist teruggekomen van een dierenartsbezoek met mijn lieve lutino popje van ongeveer 7 maanden oud en voel me zo kwaad van binnen. Het begon zo, ik belde afgelopen maandag of ik langs kon komen om de nageltjes van mijn valkje te laten knippen omdat ze erg lang en scherp waren, geen probleem zeiden ze, kom maar langs op vrijdag. Zo gezegd zo gedaan. Nu moet ik er bij zeggen dat wij ook een vogelarts redelijk in de buurt hebben maar omdat ik geen rijbewijs heb en daardoor afhankelijk van de werktijden van mijn vriend ben, dacht ik: ach wat, voor nageltjes knippen moet ik toch ook bij een gewone dierenarts terecht kunnen. Nou niet dus! Ik kwam binnnen en allereerst wilden ze de gegevens van mijn vogeltje in de computer zetten. Er werd gevraagd of het om Dobby ging, dit is mijn  overleden grasparkiet waarvan ik maandag al aan de telefoon had gezegd dat ze onlangs overleden is, was dus niet al te fijn om daar nogmaals mee geconfronteerd te worden  :(

Toen ik vertelde dat het om een valkparkiet ging zei de assistente: O dat is zo'n grijze he? Ah fijn dacht ik, ze hebben niet zo veel verstand van valkparkieten, dus zei ik braaf dat ik een gele had en dat dit een lutino genoemd wordt. Vervolgens gingen we naar binnen waarbij ze mij vroeg of ik haar vast wilde houden tijdens het knippen. Dit heb ik daar al eerder meegemaakt maar dan met een hamster waar ik hoogst verbaasd over ben. Tenslotte zijn niet alle dieren tam en mag je in een dierenkliniek verwachten dat zij je dier kunnen hanteren zonodig. Daarnaast stond er een stagiaire van de assistente bij die mijn vogeltje ook vast zou kunnen houden.

Ik gaf daarom aan dat ik het zou proberen maar dat mijn valkje niet gewend is om vastgehouden te worden ondanks da ze handtam is. Ik deed vervolgens een poging om mijn redelijk gestresste valkje uit het transportkoffertje te halen en haar vast te houden. Op dat moment ging de telefoon die de assistente gewoon opnam. Ik had mijn valkje ondertussen in een redelijke greep vast maar eer de assistente een keer klaar was met bellen had ze zich al min of meer losgewurmd. Ik zei daarom lichtelijk geirriteerd tegen de stagiaire dat ik haar weer terug wilde zetten omdat dit zo niet werkte en de assistente door het telefoneren nog geen aanstalte maakte om te gaan knippen. Uiteindelijk bood de stagiaire aan om mijn valkje van mij over te nemen en zij had gelukkig een vastere greep dan ik. De assistente zei vervolgens dat zij niet gewend zijn aan vogeltjes omdat mensen tenslotte bijna nooit met hun vogels naar een dierenarts gaan, ik haakte daarop in door te zeggen dat ze zich daar in vergiste. Vervolgens kreeg ik het advies om van die schurende hoesjes om de zitstokken te doen voor het slijten van de nagels waarop ik haar vervolgens moest uitleggen dat dit geen goed idee is omdat de voetkussentjes dan stuk kunnen gaan.

Dit klinkt misschien allemaal niet zo bijzonder maar als zij op hun website vermelden dat ze duiven behandelen en ze aan de telefoon aangeven dat het geen probleem is om langs te komen voor het knippen van de nageltjes heb ik toch wel wat hogere verwachtingen van hun kennis en ervaring dan wat ze me vandaag hebben laten zien.

Voortaan ga ik dus braaf met mijn vogeltje naar de VA want in die dierenkliniek zien ze mij dus nooit meer terug!  >:(

Jeroenw

Heel herkenbaar dat soort situaties , het zijn van die irritante dingen.
Weet je waar je nog booser of moederloze van word als ze zeggen dat je ongelijk heb. En dan later als het mis gaat en dan tegen je zeggen van waarom vertel je dat dan niet.  >:(






Dobby01

Inderdaad, je voelt je bijna een proffessional bij dat soort onwetende dierenartsen en assistenten.  >:(

Ik begrijp dat jij ook een nare ervaring hebt gehad hiermee, zou ik mogen weten wat er gebeurd is?

Jeroenw

17 februari 2012, 16:11:11 #3 Last Edit: 17 februari 2012, 16:15:47 by Valkparkieten uit charlowa
Wat dacht je van dierenwinkels

Laten zien aan mij dat ze nat gesproeid lekker vinden ze spoot ze gewoon van de stok af. :o keiharde waterstraal :o

En dan nog tegen mij zeggen o ze vinden het blijkbaar niet lekker
ik uitgelegd ook wel boos was ik ,dat het zo niet hoor . Ze keek me met een lege blik aan .

En dan kop op de Spyker sloeg ze met haar vlakke hand de water druppels van de kooi af , valken helemaal in paniek!!!

Ik had haar heel graag in een stalen honden benz willen stoppen met een brandslang keihard nat willen spuiten en met een honkbalknuppel
Water druppels van de benz af slaan  >:(



Dobby01

Ja, je hebt helemaal gelijk, ook in dierenwinkels sta ik soms versteld van wat ze verkopen en adviseren. Met name de pets place is me hierin opgevallen. Veel dierenwinkels verkopen bijv. van die schurende hulsjes voor om de zitstokken waar ik al over schreef en van de radjes met spijlen waar hamsters hun pootjes in kunnen breken. Om het nog maar niet te hebben over te kleine kooien voor allerlei dieren.

Je zou toch beter van een dierenkliniek en dierenwinkel mogen verwachten :o

Demellie

JEMIG!!

Ik laat de dierenwinkel naar ons toe komen voor onze vogels (2 moeten dan geknipt worden), wij helpen, omdat wij heel (te) erg bezorgd zijn om onze beestjes. Maar over het algemeen, moeten wij toekijken hoe zij het overnemen. Wij verzorgen voor handdoeken en eventueel schaar en de rest doen zij. En heel netjes ook. Mijn valkje zou voor de eerste keer geknipt worden, maar na een half uur gaf ik het maar op, hij kwam ECHT NIET de kooi uit. Jongen heeft heel geduldig staan wachten en geen moment lopen klagen dat het zo duurde. :)
En de 5 euro leg ik zonder twijfelen neer, om alle stress die jullie vogeltjes hebben gehad te voorkomen! Zolang mijn beestjes niet ziek zijn en een dierenarts nodig hebben, blijven ze lekker thuis en komen ze maar aan huis knippen (nagels en vleugels).
Misschien toch op zoek gaan naar een dierenwinkel die het wel goed kan? :)

Als ze er zijn en ik heb een vraag, krijg ik deze netjes beantwoord. Ik heb 1 x gehad dat iemand zomaar de kooi in wilde, maar ik zei al heel snel dat het niet ging gebeuren (oh, ze is niet handtam?), ze kijkt er maar naar. Geen reden om ze vast te grijpen. LOL, klink net als een mama: BLIJF VAN MIJN KINDEREN AF!! hahahaha :$

Patrick

Tja zo heb je dierenartsen en dierenartsen die het met liefde doen.
Niet iedere dierenarts heeft verstand van alle dieren en meestal zijn de gericht op 1 groep dieren. Zo heb je ook de vogeldierenartsen die hier beter bekend zijn.
Als nagels te lang zijn kan je ook afvragen waarom??????
Wat kan ik als bezitter er aan doen om dit te voorkomen? Hier al eens over nagedacht ipv de kortste weg te nemen en een schaar te pakken?
Voldoende kalkblokken ophangen waar ze vanzelf op gaan zitten is een optie.
Ga naar een bouwmarkt of bouwplaats en vraag om een Ytong kalkblok en breek die in stukken en hang die op of leg ze ergens neer waar ze op kunnen gaan zitten.
Neem verschillende dikte zitstokken ipv die standaard stokken/bezemstokken. Hebben ze ook nog iets te knagen wat ook gezond is en ze bezig houd.
Leg desnoods een grijze stoeptegel op de grond waar je het voerbakje opzet.
Zijn allemaal van die kleine dingen wat zoveel leed kan besparen en vooral geen stress opleverd.
In het wild zie je ook geen vogels met door gegroeide nagels dus probeer dit een beetje na te bouwen/maken in het verblijf waar de vogels zitten. Zelfs in een kleine kooi is dit makkelijk te doen.

Winkels zijn ook om goederen te kopen of eten. Of een stukje plastic met een belletje voor een hoop geld. Het is leuk en zal gerust leuk staan maar je maakt een vogel blijer als je een tak met blaadjes geeft ;-)

Stagiaires moeten dingen leren of ervaring opdoen dus die kan je nooit beoordelen op ondeskundigheid.

In de kleine 20 jaar dat ik nu vogels heb is het enige wat ik geknipt heb wat takken en 1 keer een voetring (zat bekneld en moest eraf) maar nog nooit 1 nagel van een vogel  ;D

Zal me maar niet uitlaten over het knippen van vleugels bij vogels want dat gaat me me account kosten  :censuur

Mijn advies........ geen de juiste zitstokken en goede kwaliteit voeding (zoek desnoods een kweker op met veel vogels om daar je voer te kopen als het niet in kleine hoeveelheden verkocht kan worden wat soms met bepaalde merken is) en kijk meer naar de natuur ipv in winkels. Scheelt je geld op verschillende manieren ;-)
Vogel zit makkelijk op een stok die rechtop staat hoor ;-)
Zie foto als voorbeeld.


Sorry als ik mensen kwets of tegen de kleine voetjes aan trap maar kon het niet laten om hier even op te reageren.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Jaimy

goh..stokken rechtop..nooit zo bij stilgestaan..maar in de vrije natuur zitten ze natuurlijk ook in de toppen.. :)

Jeroenw

Citaat van: Patrick op  4 mei 2012, 19:21:19
Tja zo heb je dierenartsen en dierenartsen die het met liefde doen.
Niet iedere dierenarts heeft verstand van alle dieren en meestal zijn de gericht op 1 groep dieren. Zo heb je ook de vogeldierenartsen die hier beter bekend zijn.
Als nagels te lang zijn kan je ook afvragen waarom??????
Wat kan ik als bezitter er aan doen om dit te voorkomen? Hier al eens over nagedacht ipv de kortste weg te nemen en een schaar te pakken?
Voldoende kalkblokken ophangen waar ze vanzelf op gaan zitten is een optie.
Ga naar een bouwmarkt of bouwplaats en vraag om een Ytong kalkblok en breek die in stukken en hang die op of leg ze ergens neer waar ze op kunnen gaan zitten.
Neem verschillende dikte zitstokken ipv die standaard stokken/bezemstokken. Hebben ze ook nog iets te knagen wat ook gezond is en ze bezig houd.
Leg desnoods een grijze stoeptegel op de grond waar je het voerbakje opzet.
Zijn allemaal van die kleine dingen wat zoveel leed kan besparen en vooral geen stress opleverd.
In het wild zie je ook geen vogels met door gegroeide nagels dus probeer dit een beetje na te bouwen/maken in het verblijf waar de vogels zitten. Zelfs in een kleine kooi is dit makkelijk te doen.

Winkels zijn ook om goederen te kopen of eten. Of een stukje plastic met een belletje voor een hoop geld. Het is leuk en zal gerust leuk staan maar je maakt een vogel blijer als je een tak met blaadjes geeft ;-)

Stagiaires moeten dingen leren of ervaring opdoen dus die kan je nooit beoordelen op ondeskundigheid.

In de kleine 20 jaar dat ik nu vogels heb is het enige wat ik geknipt heb wat takken en 1 keer een voetring (zat bekneld en moest eraf) maar nog nooit 1 nagel van een vogel  ;D

Zal me maar niet uitlaten over het knippen van vleugels bij vogels want dat gaat me me account kosten  :censuur

Mijn advies........ geen de juiste zitstokken en goede kwaliteit voeding (zoek desnoods een kweker op met veel vogels om daar je voer te kopen als het niet in kleine hoeveelheden verkocht kan worden wat soms met bepaalde merken is) en kijk meer naar de natuur ipv in winkels. Scheelt je geld op verschillende manieren ;-)
Vogel zit makkelijk op een stok die rechtop staat hoor ;-)
Zie foto als voorbeeld.


Sorry als ik mensen kwets of tegen de kleine voetjes aan trap maar kon het niet laten om hier even op te reageren.

Gr,

Patrick


Patrick waarom sorry zeggen ! of je tegen de kleine voetjes Trap of niet?
Zo heb ieder zijn dingen. En kennis is om gedeelt te worden zo dat de anderen ook wat kan leren, en anderen jouw weer wat dingen bij kan
brengen, zo helpen wij mekaar. Als jou verhaal met goede bedoelingen is neer gezet , en ons niet met opzet wil kwetsen, maar voor liefde voor valkparkieten zo dat zij een goed thuis kunnen Hebben . Dan vind ik je reaktie heel goed en nuttig.

Gr. Jeroen


Patrick

Mijn kennis deel ik altijd wel Jeroen maar soms kwets ik er ook wel eens mensen mee door mijn mening te geven. Toch zal ik altijd achter me mening blijven staan tot het tegendeel bewezen wordt.
Loop al wat langer mee op forums en weet ook wanneer je soms iets te vel neer kan zetten en verkeerd over kan komen en bij voorbaat zeg ik dan alvast sorry.
Toch heb ik in het bericht zeer nuttige tips gezet wat ten goede komt aan de valkparkieten of andere vogels  ;)

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Jeroenw

4 mei 2012, 21:13:28 #10 Last Edit: 4 mei 2012, 21:23:06 by Jeroenw
Ik zelf persoonlijk voor mij kan je nooit te veel zeggen
Als het ten goede komt voor de valken, ook al worden ze er boos om
Zo lang er maar geen persoonlijke beschuldigen naar elkaar gescholden word wat niet over te oordelen valt,
en de bedoeling om van elkaar te leren daar mee in de weg staat
uiteindelijk om ons zelf gaat en niet over de valken

Dat het in schrift verkeerd over kan komen ia altijd aanwezig
Om dat het geen uitdrukkings inspressie heeft daarom die smileys
Lossen het iets op maar hier hebben ze te weinig uitdrukkings smilys






Jeroen