vraagje ivm geven medicijn aan ziek valkje

Gestart door liana1982, 5 februari 2012, 15:26:14

« vorige - volgende »

liana1982

valkjeparkietje kiki is vanacht schijnbaar van iets geschrokken en is (denk ik) met haar vleugel vast komen te zitten... nu mist ze bij het begin van haar vleugel wat veren en het heeft flink gebloed vanacht,en het is echt een wondje.

nu heeft ze op 17-okt -2011 baytrill 6 druppels op 100ml water gehad en ik heb hier nog van staan... kan ik haar dit gerust weer geven voor een weekje..

het heeft al die tijd afgesloten gestaan..

alvast bedankt voor de hulp..

(kiki is een echte pechvalkje hoor...maar geloof dat er echt een engeltje op d'r schouwder zit)

smiley

Nee niet geven !!AB is voor een ziek valkje en dit valkje heeft een wondje door paniek in de kooi .
Zorg er voor dat het wondje schoon blijft en mocht het rood worden of ontsteken dan even contact opnemen met een vogelarts .
Ook als je vogel bol gaat zitten of duf word ,maar ik denk dat het wel los zal lopen .
Tip: zorg dat je verbandspray in huis hebt in veel gevallen stop daar ook het bloeden door en het desinfecteert ook nog .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

liana1982

Thanks conny!

ze is wel een beetje beduust maar denk dat dat van de schrik is...

ik zag het eigenlijk pas een uurtje geleden.. toen ik water ging verschonen... op de muur allemaal boedspetters... en in de kooi flink wat bloed..

schrok er best van ....

Sanna

Hallo Liana,

Inderdaad mag je antibiotica altijd alleen maar op doktersvoorschrift geven. Wat je over hebt na de behandeling kun je het beste weer inleveren bij je dierenarts. Die zorgen voor de afvoer van gebruikte medicijnen.

Heb jij een nachtlampje bij de kooi? Valkjes zijn behoorlijk nachtblind en je hebt inmiddels zelf ervaren wat nachtelijke paniek kan doen. En inderdaad, je kunt behoorlijk schrikken van de hoeveelheid bloed die ze even in paniek rond kunnen strooien. Ik heb hier in de kamer 's nachts altijd een tafellampje branden, zo'n led-lampje van 1W (staat gelijk aan een gloeilamp van 25W). Mochten ze ergens van schrikken, dan hebben ze in ieder geval genoeg licht om zich te kunnen orriƫnteren.

Voor zulk soort wondjes heb ik wondpoeder in huis. Dat is een heel droog poeder op basis van natuurklei wat het bloeden gauw stopt. Ik heb ook wel gehoord dat je gewoon een beetje bloem/meel over het wondje kunt strooien als je verder niks in huis hebt, als het bloeden maar stopt. Maar aangezien jij je valkje 's morgens gevonden hebt denk ik dat het bloeden als gestopt was, nietwaar? Als je valkje er verder niet aanzit en het niet open pulkt, lekker laten zitten, dat geneest snel wel weer. En inderdaad, als je valkje duf wordt eventjes met een vogelarts bellen. Die adviseert je verder.

Groetjes, Sanna

debster0504

ik had vorige week ook allemaal bloed in de kooi en op de muren en dressoir. waarschijnlijk heeft die van mij ook vastgezeten, hij had t dan aan beide vleugels. hij heeft zich de eerste dagen flink zitten wassen en ook hij was erg stil en beduust, maar nu fluit en praat hij er weer op los.

sterkte verder met je valkje, altijd sneu als ze wat hebben  :(

heb zelf bij dagboeken een dagboekje, onze valk Yoshi

liana1982

thanks sanna en debster voor jullie reacties...

ik zet nu snachts een lampje aan...

en idd ze is een beetje beduust... en ze laat zich weinig horen...(deed ze al niet veel) wij hebben een dame dus echt melodietjes zal ik wel toch nooit horen... al deed ze vorige week (waarschijnlijk per ongeluk) en bouwvakkers fluitje... haha..

ze wast zich veel en slaapt veel.. maar ze eet als een bouwvakker...
komt wel goed hoor met kiki...