29 juni 2025, 00:15:31

alweer eitje gelegd!!!!

Gestart door Marian2011, 15 februari 2012, 07:20:08

« vorige - volgende »

Marian2011

Help!!!!! Florijn mijn valkparkiet van bijna 6 heeft gisteren alweer een eitje gelegd!! Ik word hier een beetje moe van...dit is al de derde keer...
Ik heb er zo'n gele zitstok voor haar inzitten die goed is voor d'r nagels en snavel...maar die gebruikt ze veel voor dat 'andere'  zou het helpen dat weg te laten en wat anders te doen???? Wat moet ik hier nu mee???? of gooi ik teveel schelpenzand onderin zodat ze gaat nestelen...maar zoveel gooi ik er ook niet weer in..pffft ik hoop dat iemand ons beide kan helpen...

Groetjes marian en dennis en onze florijn

keet

haal je de eitjes weg? want als je dat doet blijven ze leggen!

en nee het is niet dat je teveel schelpenzand erin doet hoor.

Marian2011

Nee hoor ik de laat de eitjes liggen zolang Florijn dat nodig vind.. vandaag (zaterdag) merk ik aan haar dat ze er al iets minder aandacht aan besteed. maar ik wil zeker weten voordat ik ze weg haal..dat ze er niet meer naar omkijkt. afgelopen zomer heeft ze ook al broedgedrag vertoont en een eitje gelegd. daarvoor ook 2 maand eerder,  twee eitjes...en nu dus ook 2 eitjes...volgens mij gaat dit toch veel te snel en te vaak maar hoe kan ik dit stoppen zonder drastische maatregelen... een tweede valkje is geen optie..dat hebben we eerder geprobeerd...en dat klikte na een dik half jaar nog niet..maar ze kan wel goed op schieten met het valkje van mijn beste vriendin...als wij op vakantie gaan..gaat zij ui logeren bij hun..ze zit dan wel beide in hun eigen kooi...maar louie..zo heet hij...is helemaal verkikkerd op haar en zij vind het leuk 'hard to get'  te spelen...hahaha

keet

Heb wel eens gelezen dat ze zich dood kunnen leggen.
Als het goed is staat het beschreven op het forum..

Marian2011

Ja dat weet ik...maar ze heeft er nu al 3 gelegd...en ze broed nog te veel om ze weg te halen...dus dat doe ik ook nog niet..want ze legt het aantal eitjes zo er weer bij..en dan kan ze dus doodgaan aks ik ze constant weer weghaal..dus dat doe ik zeker niet..

Marian2011

Of heeft het te maken met het beetje eikrachtvoer wat ik haar nu nog geef..ik doe dat door het voer..meer voer dan eivoer..maar kan dat ook een reden hebben? Of verveelt ze zich? Maar is het überhaupt normaal dat nu al eitjes legt??? Ik voel me hier niet fijn bij voor haar..

Groetjes marian

ilse2102

hallo, ik heb precies hetzelfde probleem.  Merel is eerst een tijdje alleen bij ons geweest, en toen legde ze al eitjes.  Gewoon in een hoekje op de grond van haar kooi.  Dit heeft ze 3 keer gedaan en sinds december hebben we er een valkje bijgedaan..  Het zijn dikke vrienden geworden, maar het eieren leggen is er niet op verminderd jammer genoeg.  Ze is ongeveer 2 weken geleden gestopt met broeden op haar (nep eieren)..  ik heb op advies hun hele kooi gerenoveerd, ander speelgoed, andere inrichting..  haar vaste leghoek had ik "verstopt" door er iets op zetten en een rooster ingeschoven..  Nu had ik eergisteren dat rooster er uit gehaald om schoon te schuren omdat dat toch wel heel erg vuil wordt en niet onmiddellijk terug gelegd.. en ja hoor daar lag het eerste ei weer..  Dus dat is weer een week of 4 een vogel die haar eieren met de dood verdedigt en uithaalt naar alles wat in de buurt komt..  ik weet het ook niet meer..  soms denk ik om het te laten uitbroeden, maar ik heb hier te weinig verstand van en Kai, het mannetje is nog maar 5 maanden oud.  Hij neemt niet over van Merel.. ook van luchtvochtigheid en zo heb ik geen kaas gegeten.  Verder werken we hele dagen.  En dan hebben we nog wel de vraag of ze echt zal stoppen met al die eieren te leggen omdat ze jonkies gehad heeft..Andere valkjes wachten tot ze een broedkooi krijgen, nou Merel heeft haar eigen idee hierover zo te zien ;D.  Als jij DE oplossing hebt gevonden, dan hoor ik die graag.. 
succes ermee.

milaja

je kan druppels halen bij de dierenarts,dan worden ze niet meer broeds.
hier heeft dat heel goed geholpen.

ilse2102

??? dat is het eerste dat ik hier van hoor!  En hoe heet dat spul dan?  Kan ik het gewoon bij de Dierenarts gaan halen, of moet ik bij een VA zijn?  En moet je dat dan constant geven?  Heeft het geen bijwerkingen? 

Als het geen kwaad kan voor Merel dan vind ik dit een super tip. 

heel erg bedankt.

Ilse

carco

Druppels ken ik ook niet: alleen de prikpil?
Dus ben ik ook wel nieuwsgierig naar.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

milaja

heb het flesje opgezocht.
er staat alleen op leg drank 2 x daags een druppel ingeven.
maar is voor geschreven door dierenkliniek het zicht in den haag.
070-3660701 is het telefoon nummer.
misschien kan je daar navragen wat het precies is.

ilse2102

Dank je wel voor de info.  Ik heb een mailtje naar die dierenkliniek gestuurd in de hoop hierover wat meer uitleg te krijgen en of het ook in België eventueel beschikbaar is, want daar woon ik namelijk ;)
Ik ben echt benieuwd naar hun antwoord. 
Als ik meer weet zet ik het hier neer.

groetjes,
Ilse

ilse2102

goedemiddag,

Ik heb antwoord gehad van de dierenkliniek.  En het klopt inderdaad.  Ziehier hun antwoord:

Het is inderdaad zo dat de anti leg drank hiertegen kan helpen.
De werkzame stof kan ik u helaas niet geven aangezien dit onze specialiteit is en wij graag zouden willen dat dit zo blijft.
De dosering is per vogelsoort/grootte anders, dus u kunt er niet zomaar vanuit gaan dat hetgeen op het forum staat klopt.
Wellicht is er een (vogel)arts bij u in de buurt die u verder kan helpen?
Natuurlijk mag u altijd langskomen bij ons, maar ik begrijp dat u een aardig einde weg woont.

Met vriendelijke groeten,

Marieke
Assistente DKL Het Zicht Den Haag

ik ga dus op zoek naar een goede vogelarts in Vlaams Brabant.
Als iemand een VA kent waar hij goede ervaringen mee heeft in Vlaam Brabant dan hoor ik dat graag ;D

Ilse

Marian2011

Dat wist ik ook niet van dat middeltje. wel heb ik contact opgenomen ondertussen met de kweker/fokker van Florijn. die zei eitjes niet weghalen totdat ze er niet meer naar omkijkt (wist ik al) en geen eivoer geven.. gewoon de natuur zijn gang laten gaan.
ik heb in het verleden een kameraadje gekocht voor haar...maar dat klikte na dik een jaar nog niet...en gelukkig wilde een goeie kameraad Baco wel overnemen...en ze zijn beide helamaal happy...en Florijn fleurde zelf ook helemaal weer op toen Baco weg was...dat was echt een pestkop. maar het logeeradres waar ze heen gaat als wij op vakantie gaan..een hele goeie vriendin..die heeft ook een valkje, een wildkleur...Louie...die is stapelgek op d'r...en probeert zo haar aandacht te krijgen met fluiten...zo schattig...maar Florijn is een echte tuttebel...geeft er weinig om...soms wel..soms niet.. soms twijfel ik om die samen te doen...maar ja florijn is wel mijn meisje en zou d'r niet willen missen!!

milaja

ja,moeilijk zijn die dingen hè.
en soms moet je knopen doorhakken als je echt denkt dat dat beter is voor je valkje.
ik heb het wel eens andersom moeten doen,een koppel uit elkaar moeten halen omdat het popje gewond was en apart moest om te herstellen.
ze hebben nu allebei een heel goed ander huis en zijn weer gelukkig.
hiermee zeg ik niet dat je florijn bij louie moet doen hoor,begrijp me niet verkeerd.