29 maart 2024, 01:58:54

eitjes komen weer niet uit

Gestart door LindaP, 11 februari 2012, 12:07:17

« vorige - volgende »

LindaP

Hoi,
Tweede nestje en vier bevruchte eitjes, eerst rode adertjes, later zag je de donsjes ook bewegen. Nu hadden er al twee eitjes uit moeten komen en er niets helaas en de ouders zijn nog steeds keurige om en om en ook samen aan het broeden. Als we schouwen zien we bij alle vier eitjes nu 1/3 luchtkamer en verder is het ei vrij donker.

We snappen er niets van.

Groetjes,
Linda

Dennisfr

tijdens het broeden beschikken de vogels wel over badwater.zodat de vogels de luchtvochtigheid in het blok zelf op pijl kunnen houden?

Bello

Hoe lang denk je dat ze hebben gebroed? de  eitjes niet weggooien...zolang de ouders er nog op liggen, gewoon laten liggen.

http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm
Kijk maar eens naar de foto's.


Groetjes Dorothé
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

LindaP

Bedankt voor de reacties. We hebben meteen vanaf begin luchtvochtigheid in de gaten gehouden en zat steeds tussen 50 en 60. Af en toe gesproeid en laatste weken op advies van dit forum ook een bakje water op de bodem gezet en ze hebben ook bij de kraan gebadderd. We wachten nu maar af, maar denk toch dat we de volgende keer vanaf begin af aan al bakje water op de bodem moeten zetten. Ergens anders op internet vonden we een berichtje dat het alleen in de laatste weken gedaan werd. We vinden het heel erg als er dode donsjes in de eitjes zouden zitten.

LindaP

Nog antwoord op jouw vraag Dorothé,
Eitjes zijn gelegd op 15 januari, 17 januari, 19 januari en 21 januari. Broeden begon meteen.

carco

Helaas heb ik dit nu ook bij mijn koppel aan de hand gehad.
Eerste ronde bleef er maar een jong in leven leven ,de volgende rondes ook eitjes die niet uitkwamen .
Sectie wees uit dat er wel wat zat maar het enige jong deed het goed en is niet behandeld. Mestonderzoek leverde tot 3 keer toe niets op.
Nu is afgesproken als het weer gebeurt ik een ei laat onderzoeken. Weet niet of dit in jullie geval een optie zou zijn ?

Het hoeft niet altijd de luchtvochtigheid te zijn,die was hier ook goed.

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




LindaP

Is inderdaad een goed idee om eitjes te laten onderzoeken voordat we opnieuw laten broeden. Waar kun je dat laten doen?

gr. Linda

carco

Ik ga altijd naar dr. Bastiaanse in Prinsenbeek .
Hij stelde het ook voor.

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Jaimy

heyhey,

Niks meer uitgekomen? Tja, waar ligt dat nou toch aan he..luchtvochtigheid..eierschaal te hard..ect ect.. :-\

Jeroenw

http://doks2.khk.be/eindwerk/do/files/FiSeff8080811dcec504011dced3ca8b08b2/thesis2009382.pdf?...

Een link naar de PDF eindwerk  valkparkieten kweken met problemen

Heel veel info  ik heb een stukje geplaats bij het kweken voeding

Mijn raad is dat je in de laaste drie dagen de lucht vochtigheid verhoogd
Naar 75%tot 80%

Door middel door een waterspuit op sproei stand

Lees het PDF is het lezen waard


Bert_85

Luchtvochtigheid kan verkeerd gaan in beide richtingen: teveel of te weinig. Te weinig dan verliest het ei teveel vocht en wordt het uitkomen moeilijk. Teveel dan verliest het ei niet genoeg vocht (moet ca. 15% verliezen van oorspronkelijk gewicht) en dan verdrinkt/stikt het jong in het ei tijdens het uitkomen omdat de luchtkamer niet groot genoeg is.

Ik heb een broedmachine die ik soms gebruik bij koppels die minder goed broeden.
De luchtvochtigheid hou ik constant op 35-40%, de laatste dagen op 45%.
Veel minder dus dan wat in (verouderde) literatuur wordt aanbevolen.
Kennissen van me broeden hun kaketoes uit bij 30%.

Groeten,

Bert
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Jeroenw

17 februari 2012, 00:30:00 #11 Last Edit: 17 februari 2012, 00:31:50 by Valkparkieten uit charlowa
Wauw

Bert legt het ook nog aan welke ruimte je ze kweekt , je heb ook kamers die zo droog zijn , dat vocht letterlijk eruitzuigt zo als mijn kamer  :-\

LindaP

Bedankt voor al jullie reacties. We zijn nu al bijna 1,5 week later na datum dat laatste eitje had moeten uitkomen en ik kan jullie melden dat alle eerder bevruchte eitjes niet zijn uitgekomen. Ze zitten nog steeds keurig op de eitjes, heb ze
net heel goed bekeken (van buiten dan) en er zit overal alleen maar lijkt vloeibaar in, dus zal ze nu maar uit de nestkast halen. Ik vind het heel lastig nu voor volgende keer. Wel of niet bakje water direct vanaf begin neerzetten, wel of niet sproeien. Mijn collega heeft om de haverklap jonge valkjes, ook in warme woonkamer en doet er helemaal niets aan.
Ik zal in ieder geval bovengenoemde info nog eens goed doornemen.
Gr. Linda

milaja

bij mij zitten de vogels gewoon in de woonkamer.
heb een water fonteintje en 2 grote vogel badjes met water in de kamer staan,waar ze vanuit de kooi niet bij kunnen.
temperatuur is altijd 18 graden,tenzij de zon schijnt,dan wordt het warmer.
alle eitjes komen goed uit.
sproei de ouders weinig als ze broeden.
boven zitten de vogels zonder extra vocht en die komen ook uit.

LindaP

Dus in de kooi tijdens broeden geen badje meer zetten?
Heb nestkastje net weggehaald. Pa en ma hingen onderste boven en keken tegelijk ernaar, zo van wat doe je nu, maar ook zo van ok. Ze zijn nu druk aan het spelen. Ik wacht maar paar maanden voor volgende nestje, kan pop weer bijkomen. Ze zijn druk bezig op de bodem met de boel te ordenen weer en maken gekke geluidjes, zijn de eitjes alweer vergeten