7 mei 2025, 09:01:41

Mutaties en geslacht

Gestart door ErikNAnn, 5 februari 2012, 17:32:27

« vorige - volgende »

ErikNAnn

Wij hebben deze vogels ongeveer anderhalf jaar geleden gekocht. De kweker verkocht ze aan ons als 1 lutino en 1 wildkleur. Hij verzekerde ons dat het allebei mannetjes zijn. Ze zijn tam maar fluiten nog steeds geen melodietjes (laat staan dat ze kunnen praten). Ze doen allebei het 'kippetje zitten'. De grijze maakt hierbij lawaai de andere is veel stiller.

Ik heb onlangs met een andere kweker gepraat en die zei dat het helemaal geen wildkleur is ... Naar het schijnt is het zelfs geen mannetje :s

Ik weet het nu dus helemaal niet meer. Kan iemand mij met zekerheid zeggen a.d.h.v. deze foto (ik heb meer foto's indien nodig) welke mutaties dit zijn en welk geslacht ze hebben? Beide vogels en hun baasjes danken u.

saskiaw

De linker vogel is lutino en de rechter is bont...
Geen makkelijke vogels om het geslacht van te bepalen.
Daar ben ik ook geen ster in, dus dat laat ik aan anderen hier over  :P

hilde

met deze mutatie van valkjes is het moeilijk te zeggen wat geslacht het is .tenzij aan het gedrag .

macho gedrag en fluiten zijn meestal mannetjes .

zoals je al zei kippetje zitten doen popjes .

het kan soms lang duren voor je weet wat geslacht het is .

tenzij een dna test .

Sanna

Het feit dat beide kippetje zitten en geen deuntjes fluiten zegt mij eerlijk gezegd genoeg: 2 onvervalste poppen ;D. Bij de lutino moet je het wel kunnen zien, zij het niet gemakkelijk. Onder haar vleugels heeft ze gele stippen en onder haar staart een visgraatmotief. Het is moeilijk te zien, omdat het geel niet erg afsteekt tegen het wit.

Groetjes, Sanna

ErikNAnn

5 februari 2012, 21:36:06 #4 Last Edit: 5 februari 2012, 21:59:55 by ErikNAnn
Bij de lutino zijn de gele vlekken er zeker en vast. Dus dit is zeker een pop. Kan nochtans ook zeer hard fluiten. Geen 'tikken' of 'paraderen'.

Bij de bonte zien we het niet. Het gedrag is eigenlijk wel macho vind ik. Hangt graag ondersteboven enzo. Maar hij fluit geen melodietjes (kan wel heel hard fluiten en doet dit ook als mijn vriendin binnenkomt). Geen 'tikken' of 'paraderen'.

Allebei 'kippetje zitten'.

Besluit: poppen. Was die kweker dan zo verkeerd? Geen wonder dat ie gestopt is met valkparkieten ...

Sanna

Sja, veel mensen die graag hun dieren willen verkopen praten je over het algemeen graag naar de mond. Wil jij mannetjes, dan zijn het mannetjes. Herinner je je deze reclame nog? ;D

http://youtu.be/0iufAFMRfh0

Maar ook het feit dat hij die bonte een wildkleur noemde doet bij mij wat vraagtekens rijzen...

Maar 2 popjes zijn ook heel lief hoor ;). Ik heb er ook 2 en af en toe, als ze de lente al een beetje in de kop krijgen, fluiten ze als onvervalste bouwvakkers hoor ;D. Het is dat ik ze allebei eieren heb zien leggen, anders zou ik ze op dat moment beslist voor mannen verslijten.

Groetjes, Sanna

ErikNAnn

Misschien heb ik me vergist in de mutaties en heeft hij wel 'bont' gezegd ...

Nee, de reclame ken ik niet.