14 mei 2024, 00:24:40

Hallo allemaal :)

Gestart door Biba, 9 februari 2012, 15:17:11

« vorige - volgende »

Biba

9 februari 2012, 15:17:11 Last Edit: 9 februari 2012, 15:31:17 by Biba
Ik wil me hier eerst even voorstellen. Biba, aangenaam :).

Sinds gistermiddag zijn wij (Mijn 2ling Thom en Jesse van bijna 11 en ik, moeder van de mannen :D ) trotse eigenaar van 2 leuke valkparkieten. Ik weet niet precies waar de vogels vandaan komen voor ze bij de laatste eigenaar waren maar naar zeggen van hen zijn het 2 mannen.

wij hebben al eerder parkietjes gehad, kleine grasparkiet en ook een prachig blauwe halsbandparkiet genaamd Juultje. Helaas is die dame 1,5 jaar geleden ontsnapt en we hebben haar niet meer kunnen terugvinden :(.

Nu zit ik met wat vragen over deze vogels. De belangrijkste vind ik:  Hoe kun je zien of t mannen of poppen zijn ( ik ben daar dus echt niet goed in). Dit om evt. rekening mee te houden in de toekomst.

Verder hoop ik hier t een en ander te leren en vooral met plezier te lezen :).

Groet Biba

Biba

in t eerste berichtje staat een foto van Pica, nu ook nog even een kiekje van Mous :)

Jaimy

Hallo Biba!

Welkom hier!  :D
Je kunt niet bij alle mutatie's zien of het een man of pop is.
zoals bij de lutino dus niet! Dan zul je moeten letten op het gedrag! Fluiten ze deuntjes, laten ze macho-gedrag zien (vleugels wijd tijdens het zingen) en tikken ze heel snel achter elkaar met de snavel tegen te tralies? Dan heb je wss een man! Mouse is sowieso wel een man, dat kunt je zien aan het gele masker, die blijven bij wildkleur poppen grijs.

Groetjes Jaimy

Sanna

Hallo Biba,

Bij een lutino valkje kun je ook zien of het een man of pop is, zij het een stuk moeilijker. Als Pica een popje is en ouder dan 1 jaar, dan vind je onder de vleugels gele stippen. Bij het ene lutino valkje vallen die meer op dan bij het andere. Ook zal een popje een soort visgraatmotief onder haar lange staartveren hebben, maar dat is nog moeilijker te zien.

Een voorbeeld van de gele stippen onder de vleugels. Links de vleugelveer van een pop, rechts van een man:



En dit is een voorbeeld van een staartveer. Weer links de pop en rechts de man. Hier moet je wel heel goed voor kijken om de dunne gele lijntjes te kunnen ontdekken:



Groetjes, Sanna

Dobby01

Puur op basis van de foto zou ik gokken dat de lutino een mannetje is. Het verenkleed lijkt vrij wit en bij popjes zit hier wat meer lichtgeel doorheen. Maar ik denk dat je het bij het lutinovalkje inderdaad het beste kan merken aan het gedrag  :D

Jeroenw

sanna leg het goed uit kijk goed naar haar fotos
:)
welkom  :-*

gr jeroen