25 april 2024, 17:31:37

papagaaienziekte

Gestart door riessbrg, 14 januari 2012, 22:30:17

« vorige - volgende »

riessbrg

Hallo allemaal 1 van mijn 4 vakjes heeft waarschijnlijk papegaaien ziekte heeft gisteren van dierenarts antibiotica injectie gehad. Nu is mijn vraag, hoe besmettelijk.is dit voor mijn andere vakjes. Het zieke balkje knapt al weer wat op. Heb pas sinds 4 weken vakjes. Nu is mijn vraag, ben ik vergeten aan de dierenarts te vragen, wat.kan ik op dit moment doen om mikm andere vakjes gezond te .

Graag jullie advies.

Groet ries

Bello

Papegaaienziekte is niet alleen besmettelijk voor valkjes maar ook voor mensen....probeer zo veel mogelijk informatie te zoeken over deze ziekte.
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

Sanna

Hier kun je ook informatie vinden, even naar beneden scrollen tot je bij "Bacteriële ziekteverwekkers" bent:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,27618.0.html

Papegaaienziekte is voor mensen heel besmettelijk en kan ook heel gevaarlijk voor je zijn als het niet behandeld wordt. Is je dierenarts soms nog tests aan het uitvoeren om te bevestigen dat het papegaaienziekte is? (omdat je zegt "waarschijnlijk"...) Zodra papegaaienziekte bevestigd is, is het ook even goed langs je huisarts te gaan en te vertellen dat je papegaaienziekte thuis hebt. Let vooral op griepachtige verschijnselen. Bij mensen is het heel goed te behandelen, je zult dan waarschijnlijk een kuurtje krijgen. Volgens mij hebben dierenartsen in Nederland bovendien de verplichting ieder geval van papegaaienziekte te melden, omdat het zo gevaarlijk kan zijn.

Succes verder, ik hoop dat jij en de andere valkjes er verder niet ziek van zullen worden.

Groetjes, Sanna

riessbrg

Heeft een antibiotica kuur voor 5 dagen geven via injectie en moest even 5 dagen afwachten of valkje opknapt en als hij niet opknapt moesten we daarna verder actie ondernemen en zal dan op pas verdere test doen en het valkje opnemen. Ben bij dierenarts in Amersfoort geweest die ook hier op de site vermeld staat als deskundig met volgens.

groetjes Ries

*Esther*

Eigenlijk zou je je andere valkjes preventief moeten behandelen tegen pgz. Ik weet dat doxicicline als kuur aan mensen gegeven wordt.

Esther

sepke

Dag Ries,

Hoe gaat het nu met het valkje?
En heb je nu zekerheid of het wel of niet de papegaaienziekte is?

M.v.g. Sepke
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Larissa

hoi Ries

Ik heb zelf vorig jaar de PGZ in de volier gehad, ik moest 45 dagen kuren zowel de binnen als buiten valkjes moest ik behandelen.

Dit omdat je het mee kan nemen van de ene valk na de andere. Vaak is het zo als er 1tje ziek is deze de rest ook besmet ook al lijken de vogels niet ziek
Ik zou zeggen laat er 2 testen en ga aan het kuren,

groetjes

riessbrg

Hallo allemaal,

Valkje is weer aan het op knappen heb andere valkjes prefentief behandeld. Lijkt goed te komen. De winkel war ze vandaan komen zijn 3 medewerkers besmet met papagaaien ziekte. Is zelfs contact geweest met de ggd die mij belde na overleg met de wiinkel.

Groetjes Ries

sepke

Dag,

Loop je veel risico om de papegaaienziekte in je volière te krijgen. Mijn valkparkieten komen niet rechtstreeks in contact met andere vogels de buitenvoliere is voorzien van een dicht dak. Verder worden er ook geen nieuwe vogels bij geplaatst.

M.v.g. Sepke
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Larissa

Jij zelf kunt het over brengen, dus als 1 valkje het heeft ook al zit deze apart van de rest en jij doet je dagelijkse dingen met/bij dit valkje kun jij de stof al mee nemen aan je handen naar de voliere.

Wat ik zelf altijd deed was andere schoeisel aan in de voliere (deze staan daar nog)  en een vest wat alleen voor de voliere is/werd.

Zodra ik binnen moet doen ga ik eerst me handen wassen met Detol, ik zeg niet dat je het daar mee kunt voorkomen want ook een ander kan het mee nemen door alleen al bij de voliere te gaan staan.

100 % zekerheid heb je nooit maar ik ben er wel een stuk voorzichtiger mee geworden.

groetjes