2 mei 2025, 18:28:52

aanvallen van mannetje help

Gestart door LindaP, 31 januari 2012, 23:03:25

« vorige - volgende »

LindaP

Hoi,
Ons altijd lieve koppeltje, Ruby en Tuesday (man) zitten nu bijna 2,5 week op hun vier eitjes (allemaal bevrucht), soms samen en wisselen ook goed af. Tuesday, altijd zorgzaam, had dit weekend ineens iets geks. Steeds als Ruby bij de nestkast kwam sprong hij op haar af en werd zo agressief dat we moesten ingrijpen, zo ging het het hele weekend door, in en uit de kooi. Vandaag (ik was naar mijn werk en kids naar school) belde mijn dochter dat toen ze thuis kwam dat Ruby gebeten was in haar pootje door Tuesday, was haar weer achterna gegaan, nu tot bloedens toe. Nu weer rustig, Ruby op de eitjes en Tuesday op z'n stok. Maar ik vrees voor morgen. Zaterdag moet eerste eitje uitkomen (eerste donsje voor dit koppeltje). Hoop dat jullie weten waar dit rare gedrag vandaan komt en hoe we het beste kunnen handelen.

Gr. Linda P.

milaja

heb dat 1 keer met een koppel gehad.
hadden op dat moment geen eieren maat zaten wel al in steeds in het blok
heb de man eruit gehaald en in een kooi naast haar kooi gezet een paar dagen.
toen werd er gezegd dat de kooi misschien te klein was (was niet zo).
in grotere kooi ernaast gezet.
gingen ze heel de tijd alleen maar baar hun oude kooi zitten te kijken.
heb ik ze weer in hun oude kooi terug gezet en toen ging het goed.
met andere woorden,als je het niet vertrouwd zou ik hem er tijdelijk uithalen tot een dag dat er iemand steeds thuis is als dat mogelijk is zodat je het in de gaten kan houden.
de eieren kunnen ook kapot gaan als er paniek ontstaat door zo'n aanval.

LindaP

Bedankt, we zullen 'm goed in de gaten houden. Hij is vandaag gelukkig weer rustig en lag naast Ruby en knuffelde zelfs, dus het is heel raar dat hij soms ineens zo agressief is. Ik heb vanmorgen extra lekkers neergezet, groen, fruit, etc. dus misschien heeft dat afgeleid. Op de eitjes zit bloed van haar pootje, maar het gaat gelukkig goed. Ben benieuwd of de eitjes uitkomen, zaterdag de eerste, kan bij schouwen niets meer zien, luchtkamer en vrij donker, zie niets bewegen, geen geluidjes en ook geen beginnend barstje in ei. Spannend!

milaja

hoop dat het goed blijft gaan.
blijf ook goed opletten als de jonkies er zijn,ook als ze al groter zijn dat hij hun niks doet dan.
heb zelf een nestje van 4 jonkies nu van een week oud liggen.
super leuk hè.
mijn parkiet mannetje heeft van de week toen ik even weg was ook mijn popje flink verwond.
het bloed liep langs het blok waar ze met jongen zit.
schrok me dood.
koppie onder het bloed,bloed aan hem,en dan eerst ontdekken wat er is gebeurd en wie er nu gewond is.
dacht eerst dat er een massa moord gepleegd was bij de jongen.
en nu gaat het gewoon weer goed.
rare mannen.

veel succes.

LindaP

Vandaag de 21e dag van eerste eitje en we vragen ons af of er wel iets vandaag of de komende dagen gaat gebeuren. Alle vier eitjes waren bevrucht, maar nu zie je  overal alleen luchtkamers en geen beweging of beginnend scheurtje. Dit is tweede nestje, eerste nestje, ook allemaal bevrucht (zag duidelijk adertjes en beweging0 en na 30 dagen niets, toen hebben we eitjes weggehaald (heb niet van binnen gekeken). Dachten toen dat de luchtvochtigheid te laag was en hebben dit keer dat in de gaten gehouden en ook binnenkant nestkast soms gesproeid. Hebben onbevruchte eitjes trouwens aan het eind ook luchtkamer? Klopt het dat je geen beweging of geluidje hoort? Gewoon geduld hebben? Kunnen eitjes ook plotseling uitkomen zonder dat je eerste een barstje ziet? Veel vragen ...

Bello

Nog niet de eitjes weghalen.... want je weet niet wanneer ze zijn gaan broeden? Het ene popje begint gelijk na het leggen van het 1e eitje en de ander pas na het laatste eitje leggen.

Kijk eens op deze site...

http://animalscience.ucdavis.edu/research/parrot/d/d.htm

Een vriendin van mij, twijfelde ook toen haar valkjes eitjes hadden en niet uitkwamen Toen ik dat zei, hebben ze eitjes erbij laten liggen. Als het mannetje bij het popje samen in het blok gaat liggen.....dan heb je grote kans dat ze uitkomen.

niet de eitjes weggooien......hou me maar op de hoogte.

Als je ervoor zorgt dat de valkjes een lage schaal in de kooi hebben met water, dan hoef je het blok niet te sproeien.
Dan houden de ouders de luchtvochtigheid bij de eitjes op het juiste niveau (door vaker te baden). Zorg ervoor dat het schaaltje na de middag uit de kooi is, anders kunnen ze te laat gaan baden. Als het te nat in het blok word, kunnen de donsjes ivm te hoge luchtvochtigheid verdrinken in de eitjes..

Veel succes.
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

milaja

mee eens hoor.laten liggen.
ze hoeven helemaal niet precies na 21 dagen uit te komen.
ook als er een ei blijft liggen nadat er wel wat uitgekomen is laten liggen.
bij een parkiet van mij kwam het laatste jong pas 10 dagen later toch nog uit het ei.

smiley

Hallo

Staat er al nat eivoer en bruin brood en zo voor ze klaar ??
Vaak merk je aan de ouders dat er wat staat te gebeuren omdat ze dan opeens meer gaan eten .
Je hoeft niets te merken aan het uitkomen van een eitje ,hier lag er ook opeens op dag 21 een  donsje .
En ik had niets gehoord of gezien !!!
We duimen voor je mee ....

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

LindaP

bedankt voor jullie tips, man en pop zitten allebei al een paar dagen heel lief naast elkaar op de eitjes, ben alleen bang dat we het toch niet helemaal goed hebben gedaan. vorige week op een avond bakje met een beetje water op bodem gezet en toen was de pop heerlijk aan het badderen en erg nat en dook ineens weer op de eieren, terwijl papa er op zat toen zij aan het badderen was. Is er nu een mogelijkheid dat de donsjes verdronken zijn? Merk inderdaad wel dat ze veel meer piepen om voedsel. We geven genoeg, ook brood, eivoer, fruit, groenten. Eitjes zijn gelegd op 15 januari, 17 januari, 19 januari en 21 januari. Pop zat meteen al op eerste ei, maar toen nog wat vaker van het ei af, later continu en wisseld, dan man, dan pop. Alle eitjes zagen we adertjes lopen en bij twee hebben we duidelijk zien bewegen, maar laatste week kon je dat niet meer goed zien.