14 mei 2025, 00:02:41

Pellets

Gestart door saskiaw, 31 januari 2012, 09:34:25

« vorige - volgende »

saskiaw

Hallo, hier weer eens een vraagje over pellets.  ::)
Ik heb de andere berichten erover als het goed is allemaal al gelezen.. maar ik kon toch niet vinden wat ik zocht... vandaar.

Ik heb een doos pellets nutribird 14 gekocht, om te kijken of ze het zouden eten.
gisterochtend aten ze het uit mijn hand (alles is dan lekkerder geloof ik) dus had ik wat in een bakje in de kooi gelaten.. maar daar word niet van gegeten. uit mijn hand word het nog wel gegeten, maar zaad heeft echt de voorkeur.

Ik wil ze grotendeels gewoon op zaad houden, ik dacht zelf aan 75% zaad 25% pellets. de schema's die ik kan vinden zijn juist voor als je (bijna) volledig op pellets wil.  

Nu vraag ik me af hou ik ze het best pellets kan laten eten..
wat minder zaad geven? of gewoon uit de hand blijven voeren?
alle iedeen zijn welkom!

sepke

Ik heb het ook geprobeerd om pellets te voeren maar bij mij eten ze het ook niet. Overigens ben ik na het verzamelen van informatie over pellets tot de conclusie gekomen dat het voeren van zaad van een kwaliteitsmerk toch de voorkeur geeft uiteraard afwisselend aangevuld met groente, fruit, noten, bruin brood enz. Sinds 2 weken voer ik het grote parkietenzaad v.h. merk "Teurlings 228" en het bevalt prima.

De diversiteit van de zaad samenstelling is uitgebreid en een kiemtest om de versheid v.d. zaden te testen is bij mij zeer goed.

M.v.g. Sepke
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

saskiaw

31 januari 2012, 10:28:01 #2 Last Edit: 31 januari 2012, 11:03:44 by saskiaw
Hallo Sepke,

Ik voer ook teurlings 228 en mij bevalt het ook erg goed.
Veder hebben ze sepia, een jodium/mineralenblokje, grit en maagkiezel, een keer in de week kiemzaad met eivoer, en vitamines door het water (advies van vogelarts)
en regelmatig iets extra's zoals fruit/groente/bruinbrood.

Dus de voeding die ik nu geef is volgens mij ook zeker niet slecht  ;)
Toch wou ik kijken of ik deze een beetje kan aanvullen met pellets.. of ben ik nu dan gewoon aan het overdrijven?  ::) ::)
Wel heb ik 2 valkjes die gezondheidsproblemen hebben (gehad) en moet ik daarom (volgens vogelarts) extra goed opletten met de voeding.

Wat mij wel opvalt is dat juist het valkje dat bijna geen fruit enz eet juist wel interesse heeft in de pellets. Ze houd gewoon echt niet van nattig eten zoals fruit... en die pellets zijn natuurlijk kurkdroog  ;D

sepke

Uiteraard hebben ze ook de beschikking over sepia, maagkiezel, grid en eivoer. Met kiemzaad ben ik gestopt omdat er naast positieve ook negatieve meningen in de vogelwereld zijn. Het gevaar op schimmels en gisten is zeer groot waardoor ik dit risico niet wil nemen. Als er jonge valkjes zijn bied ik wel geweekt zaad aan. Dit laat ik in een zeef 8 uur weken in water daarna goed spoelen en dan het voerbakje in.

M.v.g. Sepke
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

saskiaw

Schimmels zijn inderdaad een groot nadeel van kiemzaad...
Ik spoel ze minstens 2 keer per dag, eerst met appelciderarzijn en dat spoel ik dan weer grondig af met heet water... ik meende begrepen te hebben dat je dan nog maar een hele kleine kans op schimmels hebt?  ???

smiley

Hier krijgen ze het als extra aangeboden ,ook ik voer ze teurling's 228 en dat bevalt mij goed .
Ik geef nutribird 14 grasparkiet en optibird  (S) ze lusten het niet allemaal maar de meeste nemen regelmatig wel een paar hapjes .
En zo krijgen ze dan weer iets extra's naar binnen ,regelmatig nog groente en fruit en alles wat ze verder nodig hebben .
Mij werd ook geadviseerd om harrisons te geven ,nou dat mocht ik zelf opeten want dat moest echt niemand .
En het was best nog duur ook !!!

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

DvE

Zoveel vogels, zoveel voorkeuren ;-)

Hier wordt juist alleen de Harrisons buitengewoon gewaardeerd. Nutribird lusten ze niet, net als Zupreem en Scenic bird Food.

Ik geef juist zo'n 75% pellets en 25% zaad.
Ook ik durf geen kiemzaad meer te geven sinds ik las over de schimmels :-(

Het is altijd wat in voedingsland!

Ken je dit bericht, zie http://www.dierenkliniekvossegat.nl/dieren/de-papegaai/voeding-papegaai?
Helaas kan ik het originele onderzoeksresultaat nergens op internet vinden.

Hartelijke groeten,
Daphne
Hartelijke groeten,
Daphne