5 mei 2025, 18:58:13

gijsje erbij

Gestart door gijsje, 21 januari 2012, 13:08:24

« vorige - volgende »

gijsje

goedemorgen allemaal,

ik heb even een vraagje, zelf hebben wij al 4 valkjes binnen zitten en nu is er gister een vijfde bijgekomen.
helemaal leuk natuurlijk, alleen de valkjes die we al hadden zijn eigenlijk handtam bij ons gekomen, (door de fokker) en dit is er nu eens 1 uit het tuincentrum (ik weet dat sommige daar niet van houden, maar we waren zo verliefd hebben erover gesproken en dat besluit genomen), we zagen hem (ik denk dat het een hem is) en waren opslag verliefd,  :-* :-* :-*en wat kon hij prachtig zingen zeg, helemaal geweldig, hij was zich behoorlijk aan het uitsloven naar ons, echt heel erg leuk.

dus de volgende dag (gister dus) besloten we hem toch te gaan halen, nu hebben we hem wel eerst even apart gezet omdat ik dat nog wist, gijsje is van begin novemeber 2011 en is echt een plaatje.
nu wil ik toch nog even wat advies met wat wijs is.

1 vogels apart of gijsje gelijk bij de rest in de kooi doen.
2 nu moet ik hem natuurlijk zelf hand tam zien te maken en vroeg me af wanneer je moet beginnen met je hand in de kooi te doen, de zeg na 24 uur en de ander zegt eerst een week in de kooi en praten tegen hem zodat hij aan je went.
wat is wij?

3hoe kan je het beste de valkjes kennis laten maken met elkaar, want vanmorgen gingen de andere valkjes eruit, altans 1 ervan en die ging op zijn touw zitten,(waar de kooi van gijs ook staat) en gijs raakte helemaal in paniek.
dus de rest van de vogels schokken daar zo van dat die maar heel verstandig in hun kooi bleven zitten.
ik heb het andere valkje toen ook maar weer in de kooi gedaan.
wat moet ik doen, de valkjes gewoon laten vliegen en laten kijken bij gijs of moet gijs apart staan van de woonkamer (waar de valkjes vliegen)

nou dit waren wel even mijn vraagjes voor nu, ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

alvast heel erg bedankt

groetjes
van het baasje van gijsje

*Yvon

Hoi hoi

Leuk dat jullie Gijsje erbij hebben genomen.  :D
En idd het is niet erg wijs om een valkje uit een winkel te halen,
maar verliefd is verliefd en wie weet hoe tam Gijsje nog kan worden.  ;)
Om hem goed aan jou/jullie te laten wennen zou ik hem zeker nog een poos apart laten zitten.
Op die manier kan hij goed wennen aan de omgeving en de andere valkjes aan hem en kan jezelf zien of hij minder angstig of tammer gaat worden.
Zoals je hem beschrijft heb ik wel de twijffels of hij wel zo jong is.
Een valkje(man) begint naar mijn idee nog niet zo vroeg met zingen.
Dat komt meestal na +/_ 4 mnd.
Om hem los te laten vliegen kan je beter wachten tot hij goed gewend is aan de andere valkjes en aan jou.
Na een poos kan je denk ik zelf inschatten van :
Jaaaaaa,nu gaan we het proberen !!  ;D

Succes !!  :D

Groetjessssss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

gijsje

hoi yvon,

sorry voor de late reactie, gister een feestje gehad ;)

bedankt voor alle tips, ik ga hier zeker mee aan de slag.

we hebben gisteravond de andere valkjes er nog even uit gelaten en het was erg rustig tot onze grote verbazing, gijsje begon het nu toch wel erg interessant te vinden allemaal en zelfs zijn kuifje ging even omlaag.
toen ik bij hem ging staan en zachtjes tegen heb begon te praten was zo grappig, gingen de veren bij zijn snavel een beetje bol staan en het leek erop dat hij probeerde terug te praten hahahah echt zo leuk.
nu vanmorgen weer de vogels eruit gelaten en ze zitten gezellig bij gijs zijn kooi en gijs vindt het leuk hihihhihihi.
we praten veel tegen gijs en hij lijkt steeds wat ontspannender te worden.
maar wat ik me nou af vraag, hij heeft nog niet gegeten, moet ik tot die tijd wachten met mijn hand in de kooi te doen? of mag dat al?
nou ik zie de antwoorden weer graag tegemoet

alvast bedankt weer
lieve groetjes
sassa

*Yvon

Hoi hoi

Geen sorry hoor.  ;)
Het is de laatste tijd erg rustig op het forum.
Zal binnenkort wel weer veranderen als het kweekseizoen gaat beginnen.  ;)
Als Gijsje nog niet heeft gegeten dan is dat een mooi excuus
om met in je hand een stukje trosgierst of voer aan te bieden.  ;)
Zorg dat het om je heen rustig is zodat hij niet teveel afleiding heeft of kan schrikken.
Aangezien mijn antwoord alweer een stukkie later komt zal
Gijsje wel al gegeten hebben,denk ik.  ;)

Groetjessss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

gijsje

hahahhaha ja hij heeft idd al gegeten, uit zijn bakje en ook een stukje trostgierst wat ik in zijn kooi heb gedaan, maar dat heb ik er gister uit gehaald, hij heeft het nu geproefd, dus eens kijken hoe hij dan reageert,.

moet ik trouwens mijn hand een paar keer per dag in de kooi doen of 1x per dag? en hoe lang dan ongeveer (ivm stress en schikken) want hij is behoorlijk bang voor mij hand en ben dan zelf ook bang dat als ik er een stuk trostgiers in houdt want dat is dan weer zo groot dat hij zich helemaal te pletter schikt zeg maar ....

maar ondertussen is hij wel mooi aan het zingen hihihihihi,

nou alvast bedankt weer en zie je berichtje weer tegemoet

groetjes
sassa