20 april 2024, 00:37:39

beginnen met valkjes kweken :)

Gestart door ____Arno____, 23 januari 2012, 19:28:32

« vorige - volgende »

Patrick

Denk dat ieder zo op zijn eigen manier werkt en meestal handeld naar de ervaring die ze hebben opgebouwd. In de besproken voliere kan je makkelijk enkele koppels samen doen maar hoe weet je wat wie dan broed en wie de vader is en wat de splitten dan eigenlijk zijn. De 1 heeft goede ervaring met een volle voliere en de ander weer met een halve volle voliere. Niet ieder koppel zal ook hetzelfde doen bij een ander en zo dien je toch steeds aanpassingen te moeten doen om op een gezonde manier vogels te kweken. Het is geen stukje grond waar je wat groente op zet en maar afwacht wat het gaat worden. We praten wel over dieren  ;)
Denk je makkelijk rijk te worden met kweken van valkparkieten dan zal ik je gelijk uit je droom helpen.......... lukt niet als beginner en zeker niet met kolonie broed.
Als iemand begint raad ik altijd met een klein groepje te beginnen (3 koppels of zo) en eventueel nog een leuke andere vogelsoort erbij wat elkaar verdraagt. Ook dus geen ruzie zoekt tijdens de kweek!!!
Weinig vogels op een grote ruimte heeft zo zijn voordelen en nadelen maar dat is ook met veel vogels op een kleine ruimte.
Iemand die speciaal op mutatie's kweekt zal altijd anders te werk gaan als iemand die het puur voor de fun doet.
Probeer wel altijd rekening te houden met de ruimte die je hebt als ze beginnen met kweken en de jongen erbij komen te vliegen. In de zomer zal je sneller met een stoeltje voor de voliere zitten als in de winter dus doe je voordeel met alle tips die je gegeven worden en werk met je verstand ipv je gevoel  ;)

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

____Arno____

sorry mensen zie nu dat ik het cyfer 30 heb gebruikt het moest 15 zyn ik weet ook wel dat 30 teveel is  :o
Heb nog een vraag de 2de voliere gaat een kleinere zyn die ik aan myn tuinhuis ga bevestigen maar die gaat niet al te groot zyn ik denk 0,5m breed 0,45m lang en 2,2m hoog (zonder nachthok) maar myn vraag is nu zou ik er een nachthok aan maken een ook gebruiken als voliere of zou ik er allemaal apparte kooien in bevestigen?


grt; arno

Dennisfr

0,5m breed 0.45m lang? 2.2m leuk hoogte maar met de rest zou ik zeggen verspilde bouwmateriaal. valkjes komen niet ver.

Jeroenw

 even wat anders dan de lengte en de breedte zo etiket

Ik kweek met drie kweek kooien elk 1 koppel in 1 kooi
Ik heb een voliere maar ik kweek liever per koppel dan zo veel tegelijk
En de jongen blijven zo lang het nodig is in die kooien en ouders weer in de voliere , natuurlijk als de jongen zelfstandig zijn .zo krijg ik geen over bevolking en ik kan de jongen altijd kwijt zonder dat het te krab word

En voor de koppels is het ook goed . zo put ik ze niet uit en 1 nestje per koppel zo wil ik het voortaan gaan doen,

En inderdaad het is altijd de vraag of het wel lukt .je moet goed tegen teleurstellingen kunnen,

Ik ben pas begonnen 1 koppel heb met succes vijf jongen groot gebracht
Maar mijn witmaskers had geen bevruchte eieren ook na aantal pogingen. Je weet het nooit .

En extra geld mee verdienen nee. De jongen hebben extra eten nodig en de rest de normalen onderhoud winst mee maken nee vergeet dat maar

Het is echt een hobby. Een hele leuke liefde volle hobby :)


carco

Sorry Dennis, mijn excuses: ik had het inderdaad verkeerd gelezen :-[

En Patrick goed verwoord.

En Arno als het een typefout is zoals jij schrijft dan zijn de 2e afmetingen vast ook typefouten ???


En met 15 valkjes( of koppels, wat is het? Want dat laatste is ook wel heel erg veel?) beginnen is wel erg veel als je nog nooit vogels gehad hebt en of ermee gekweekt heb: is niet zo'n strak plan.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Manouk

Ik zal inderdaad ook beginnen met ongeveer 3 koppels..

Wil je de koppels zelf gaan samen stellen of al bestaande koppels aanschaffen? Houd er wel rekening mee dat als het geen bestaande koppels zijn en je ze direct bij elkaar in de voliere plaatst, je niet zeker weet of de juiste valkjes wel koppelen met elkaar..

Het is best een karwij om de valkjes goed te onderhouden en vooral als er jongen zijn, moet je best veel ermee bezig zijn..
de ouders doen het meeste werk, maar je moet dagelijks regelmatig voer verversen en zorgen dat er voldoende aanwezig is om de ouders van goed eten te voorzien..

Wel leuk dat je gaat beginnen met  valkjes kweken, maar begin klein, uitbreiden kan altijd!!!!

Groeten
manouk

____Arno____

dankje manouk :)
en met die 15 valkjes bedoel ik ik begin met een koppel of 2 maar wil de jongen houden.
en kan iemand mij een duidelijk onderscheid geven tussen de mannetjes en de popjes?

Manouk

Het is misschien niet heel verstandig om alle jongen te houden... ivm inteelt..
hier moet goed op gelet worden..

En over je vraag over mannen en poppen, dit is een lastig verhaal..
Bij wildkleuren bijvoorbeeld is het te zien na de eerste jeugdrui, dan krijgen de mannen een gele kop en de popjes niet.

Bij sommige koppels kan je door middel van mutatieberekeningen uitrekenen wat voor een mutaties er weer uit je koppel komen en dan soms zien of het mannen of poppen zijn.

Bij andere koppels kan je het soms helemaal niet zien en moet je afgaan van het gedrag (is niet altijd een richtlijn) en wat dan kan helpen is een dna test bij gendika.

Hier op de site kan je ook het een en ander lezen al over mutaties en hoe het vererft.. ook kan je eens kijken bij de mutatieberekenaar, daar kan je mutaties van de ouders ingeven en zien welke jongen eruit komen..

Tis erg lastig voor je precies weet hoe en waarom bepaalde mutaties vererven en al helemaal wat de mannen en poppen zijn...

Succes

Tamireya

Citaat van: ____Arno____ op 24 januari 2012, 21:41:17
en kan iemand mij een duidelijk onderscheid geven tussen de mannetjes en de popjes?


Voor de jeugdrui is een man van een pop niet te onderscheiden.
Erbij komt dat er mutaties zijn die ook na de jeugrui niet te onderscheiden zijn qua uiterlijk.
Daar zul je dus moeten kijken na het gedrag (wat ook niet altijd duidelijkheid geeft).

Ik ben heel eerlijk en bedoel het niet verkeerd maar je bent (bijna/eerst/nog niet helemaal) 16.
Een kind/teenager hoort voor mij andere hobby´s te hebben als dieren te vermenigvuldigen (kan dit helaas niet anders  benoemen sorry).

- Wie zorgt er voor de kleintjes als er iets mis gaat en je ze met de hand groot moet brengen?
- Hoe voorkom je inteelt als je de kleintjes wilt houden?

Ga eerst maar eens alle benodigde informatie verzamelen over valkparkieten, over de kweek, voeding, ziektes enz.

Als je daarna nog steeds erover nadenkt om te kweken wens ik je veel succes, maar op dit moment zou ik je er gewoon van afraden om ermee te beginnen.

Jeroenw

Citaat van: Tamireya op 24 januari 2012, 22:21:38
Citaat van: ____Arno____ op 24 januari 2012, 21:41:17
en kan iemand mij een duidelijk onderscheid geven tussen de mannetjes en de popjes?




Ik ben heel eerlijk en bedoel het niet verkeerd maar je bent (bijna/eerst/nog niet helemaal) 16.
Een kind/teenager hoort voor mij andere hobby´s te hebben als dieren te vermenigvuldigen (kan dit helaas niet anders  benoemen sorry).

- Wie zorgt er voor de kleintjes als er iets mis gaat en je ze met de hand groot moet brengen?
- Hoe voorkom je inteelt als je de kleintjes wilt houden?

Ga eerst maar eens alle benodigde informatie verzamelen over valkparkieten, over de kweek, voeding, ziektes enz.

Als je daarna nog steeds erover nadenkt om te kweken wens ik je veel succes, maar op dit moment zou ik je er gewoon van afraden om ermee te beginnen.
.


Tamireya

Ik ben niet helemaal met je eens
1e hij is hier op valkparkiet.com om wat jij zegt en moet doen kennis te vergaren. Over kweken

En over zijn leeftijd er zijn ook goede kwekers of fokkers die nog jonger zijn dan hij, zelfs kinderen  van 10 jaar En jonger

Met goede bergeleiding kan hij best wel ver komen

Wij zijn allemaal (demeeste)met niks begonnen tot wat wij nu zijn

Gr. Jeroen





Manouk

Ben het hier niet helemaal mee eens tamireya...

Ik denk dat juist het hebben van dieren mensen verantwoordelijk maakt en dat het aan de persoon ligt of hij wel of niet voor dieren kan zorgen en ermee kan kweken..

IDD ben ik ermee eens dat er verantwoordelijkheden bij komen kijken, maar ik denk dat als zijn ouders erachter staan dat het heel leuk is en geen kwaad kan als je met 2 koppeltjes begint...

maarja, ik denk dat hierin de meningen verschillen en t is ook niet mijn bedoeling om hier een hele discussie te beginnen over wel of niet doen...... ;)


Jeroenw

24 januari 2012, 23:20:49 #26 Last Edit: 24 januari 2012, 23:22:31 by Jeroen-valkparkiet
Nee maar Arno moet wel weten dat het oké is waar hij nu mee bezig is
En als hij informatie wil dat hij het gewoon kan krijgen zonder dat hij veroordeeld word op zijn leeftijd

Patrick

Ik moedig jeugdleden juist aan om met vogels te beginnen.
Arno zoekt en vraagt eerst informatie op wat allemaal zoal kan en waar die tegen aan kan lopen en persoonlijk vind ik dan dat je goed bezig bent ipv zomaar wat aan te kopen en kijken waar het schip strand.

Arno begin gewoon met 2 koppels en kijk eerst rustig of ze willen kweken. Hier op het forum zit genoeg kennis wat je kan helpen bij het vinden van bepaalde antwoorden maar soms kan je niet bij jonge vogels direct zien wat een man en een pop is. Soms kan het wel door geslachtsgebonden mutatie's (lutino,geelwang,opaline en cinnamon) die het direct laten wat eventueel een pop zou KUNNEN zijn.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

carco

Hoi

Wat Patrick al aangeeft weet je bij sommige jongen inderdaad al wat de geslachten zijn.
Maar het is niet handig jongen van jezelf aan te houden. Als jij met 2 of 3 koppels begint en je houdt van alle koppels hetzelfde aantal jongen aan is de kans op inteelt veel te groot aanwezig.
Niet doen dus!

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rianne

Deze hobby is op zich prima geschikt voor alle leeftijden, alleen als het thuiswonende jongeren (kinderen vind ik weer zo inimini klinken) betreft, is het natuurlijk  nooit verkeerd om ze eens extra op de risico's te wijzen. Met name op deze leeftijd kunnen ze erg impulsief reageren. ;)
Uiteraard is het belangrijk dat de ouders het met de hobbykeuze eens zijn, maar als dat nu niet zo was, zouden er ook geen volieres gebouwd mogen worden neem ik aan.
Het is vrij voor iedereen om eigen jongen aan te houden, maar stel dat je 2 koppels nu elk 6 jongen krijgen, heb je 12 jongen. Voor het gemak gaan we uit van 6 mannen en 6 poppen, hoe wil je voorkomen dat hier nieuwe (verwante) koppels uit ontstaan? Je gaat ook meteen van 4 naar 16 vogels. Wees selectief, welk(e) jong(en) spreekt je aan, waar wil je mee verder kweken?
Denk er inderdaad ook aan dat een nestje valkparkieten niet vanzelf groot wordt. Kun je de voeding betalen, en ben je in staat om met een spuitje een jong zelf (bij) te voeren?
Het is super dat je je eerst hebt geregistreerd op het forum, en informatie bent gaan zoeken, ik hoop dat je er iets aan hebt. :)