28 maart 2024, 16:41:53

beginnen met valkjes kweken :)

Gestart door ____Arno____, 23 januari 2012, 19:28:32

« vorige - volgende »

____Arno____

ik word byna 16 jaar dus heb niet veel ervaring maar heb een paar vragen ik heb my nu een voliere van 270 cm breed op 180 diepte op 175 cm hoog hoeveel valkparkieten kan ik hier in houden?     
heb alleen nog maar gekweekt met zebravinken en grasparkieten en zou wat tips kunnen gebruiken...
kan je koppels valkparkieten by elkaar zetten?
en kan je ook valkparkieten met halsbandparkieten samen houden?


grt; arno :)

Dennisfr

2 koppeltje moet wel kunnen.maar houd er rekening mee met 2 nestjes zit de voliere zo vol. En nee halsbanden is niet aan te raden samen te houden met andere vogels

____Arno____

ok maar kweken valkparkiet gemakkelyk want ben er ng niet ervaren mee en een kweker had my gezegt dat de voliere goed is voor 15 a 2O valparkieten klopt dit?


grt; arno  :)

____Arno____

en kan je koppels halsbandparkieten in dezelfde ruimte houden?

grt; arno

Tim1987

Je kan ook denken hoe minder valkjes er in zitten hoe meer ruimte de rest heeft. Ik heb ook ongeveer de zelfde maat voliere maar bij mij komen er niet meer dan 6 koppels in. Hoe de kweek is weet ik niet. Voor mij is dit ook het eerste jaar. Heb alleen veel ervaring met grasparkieten.

Dennisfr

nou leuke kweker.tuurlijk kun je er meer valkjes in houden alles kan maar komt niet ten goede van je vogels .men houd de stelregel wel is van 1 koppel op de vierkant meter. dus met jou voliere zou je dan 4 koppels kunnen doen.om zo maar te zeggen .maar reken maar is uit 4 koppels allemaal een nestje zeg maar 3 jongen 12 jongen 20 vogels in die voliere en dat is vol. keuze is altijd aan jezelf.halsbanden in dezelfde ruimte kan prima alleen niet in dezelfde voliere. en heb je de volieres naast elkeer zorg voor dubbel gaas zodat ze niet bij elkaars pootjes kunnen anders kost het je pootjes

Dennisfr

ikzelf kweek met  3 koppels per voliere mijn maten varieren van 1m breed 5m lang 2m hoog en 3m lang 2m breed 2m hoog.ik bekijk het zo veel vogels in een voliere kunnen je ook je broedende valkjes verstoren .ruzies in de voliere en nu hebben ze mooi de ruimte.maar is en blijft je eigen keuzes wat je doet.

____Arno____

bedank allemaal voor de informatie maar ben nog een kleinere voliere aan het bouwen voor  2koppels by elkaar  te zetten n,n zou graag rond de 30 valkjes houden :)




grt; arno

Tim1987

Ik heb nu 3 koppels plus een losse man in de voliere zitten.
Alleen ik kan er wat meer in hebben want ik kweek niet in de voliere. Ik kweek zelf in ruime broedkooien van 1m bij 50 cm bij 50 cm. Ik gebruik mijn voliere alleen voor de koppels die niet in gezet worden voor de kweek en waar ze lekker los kunnen gaan. Ik heb er voor gekozen om te kweken in kweekkooien omdat daar mijn koppels alle rust in krijgen en niet gestoord worden door de rest van de groep. Ik heb dit ook altijd gedaan met mijn grasparkieten 2 a 3 koppels uit de voliere en de kweekkooien in en dit pakte erg goed uit. Heb paar keer kolonie broed gedaan maar geen succes. Jongen werden geplukt of aan gevallen of ouders keken niet meer om naar de jongen. Jij zegd dat je iets van 30 valken wilt hou er wel rekening mee dat er veel tijd en geld in gaat zitten.

____Arno____

dat weet ik en daar ben ik op voorbereid maar wil gewoon weten dat ik genoeg ruimte heb dat de valkjes rustig kunnen leven :)

Bello

Waarom wil je zoveel valkjes houden? Begin er eerst met een paar.Bij  kweken komt toch meer bij kijken. Nu kom je over als hup 30 valkjes in de voliere en kwken maar en verkopen. Wat doe je met de jongen die je niet verkocht krijgt, wat doe met valkjs die verwant zijn er met elkaar jongen krijgen (inteelt). Wat doe je als je een ziekte in de voliere krijgt?
Is zeker geen goedkope hobby, maar wel 30 leventjes van valkjes.

Je bent pas 16 dus je ouders zijn verantwoordelijk voor je.



Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

____Arno____

ik bedoel met die 30 valkjes de jongen derby om te verkopen he ik hou maar een paar koppels en kan zieke vogels perfect appart zetten

Jaimy

30 valkjes op 270 cm breed op 180 diepte op 175 cm hoog is veel te veel valken op elkaar.  :-X

Zelfs al zijn het jongen, wat de rest zegt..er is dan te veel stress in de voliere. Andere ouders zouden de jongen dood kunnen maken, geplukt worden ect..

Ik zou niet meer dan 5/6 koppels doen en de andere voliere die je aan het bouwen bent voor de jongen gebruiken. Of miss in de ene 3 koppels en in de andere 2. Dat zal meer rust brengen en dat zal de kweek alleen maar goed doen.

Ennuh..het gaat niet om kwantiteit..maar om kwaliteit! ;)

Groetjes Jaimy

carco

Ik begrijp dat je de volière al hebt staan?

Ik ben het niet met iedereen eens die gereageerd heeft vooral ,sorry Dennis, de stelling 1 vogel per m2.
Ik heb zelf een volière van 18m2 en zou er dus maar 18 valkjes in mogen hebben en het liefst nog minder. Sorry, maar ik vind dit klinkklare onzin. Dan heb ik een vergrootglas nodig om ze te zoeken bij wijze van spreke.
Ze kruipen bij mij zelfs allemaal in het nachthok, die amper 6 m2 is en doen dit met zijn 24en. Ze kiezen hier zelf voor,de volière is dan dus leeg!
Heel veel mensen hebben een volière van 3 x 2 meter en ik heb nog nooit iemand gezien die daar maar 6 valkjes in had.
En de opmerking van leuke kweker komt wel erg negatief over voor iemand die om advies vraagt!

Natuurlijk ben ik het met de rest eens dat je er geen 30 vogels in moet gaan zetten.
Maar ook vind ik dat je niet moet uitgaan de volière te berekenen incl. de jongen erbij. Hoelang duurt de kweek tov het rustseizoen? Dit is maar een aantal maanden.

Maar omdat je een beginner bent zou ik je wel aanraden om met niet meer dan 3 koppeltjes te gelijk te starten en niet meer. Je kan dan zelf zien hoe het gaat.
Heb je vaste en goede koppels is er meestal geen ruzie in de tent. Je zou wel kunnen overwegen om de mogelijkheid te creëren koppels apart te zetten.



Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!




Dennisfr

24 januari 2012, 17:33:34 #14 Last Edit: 24 januari 2012, 17:37:01 by Dennisfr
caroline ik heb niet gezegt 1 vogel per vierkante meter . heb gezegt een koppel per vierkante meter. naar mijn mening krijg je dan al teveel valkjes. maar dit is nog ieder zijn eigen keus. maar kom dan maar is bij mij kijken ik heb  volieres van 10 tot 14 vierkante meter en elk maar 3 koppels. ik probeer dan ook zo gericht mogelijk te kweken op kleur en formaat.
zoals ik al zei iederee doet en mag het op zijn eigen manier doen:)