27 april 2024, 12:49:31

Veranderen Eetpatroon

Gestart door Ferdi, 25 januari 2012, 12:13:09

« vorige - volgende »

Ferdi

Goedemorgen,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb zaterdag voor het eerst een valkparkietje aangeschaft. Ik woon in Madrid, Spanje en mijn valkje heet Chavalito, afgekort Chavi.

Ik schat dat hij 5 maandjes oud is.
Ik heb hem lekker laten wennen eerste paar dagen en hij eet en drinkt goed, nog wel beetje bangig voor mij, maar eet wel trostgierst van de stengel die ik vasthoudt zolang ik geen gekke bewegingen maak anders is hij gelijk weg.

Ik heb een paar vraagjes, hij eet nu alleen maar zaad en trostgierst (mits ik hem dit geef). Fruit en groente moet hij niks van hebben. Noe wil ik dit eigelijk forceren door een hele dag geen zaad en trostgierst te geven, maar alleen groente en fruit in zijn kooi te leggen. Nu is de vraag, gaat hij er dan zelf toch van eten of zal hij het vertikken en liever verhongeren, daar maak ik me zorgen over. Hoe kan ik dit het beste aanpakken om hem toch een uitgebreidere voeding te geven.

Eeen andere vraag zou je ook op een ochtend ipv water verse jus d'orange kunnen doen. Of is dit ook geen goed idee?

Bedankt alvast aan iedereen,

groetjes vanuit spanje

Ferdi

hilde

hallo
en welkom op dit forum.

appelsiensap zou ik hem niet geven.

er moet altijd zaad in zijn kooi staan en vers water .

fruit en groenten in kleine porties aanbieden (blijven aanbieden )

heb je ook een mineraalblok /sepia een piksteen en grit in zijn kooi gedaan dat hebben valkjes ook nodig .

verder zullen er nog wel mensen reageren .
groetjes vanuit belgie

Ferdi


Hoi

Mineraalblok en Sepia zijn in de kooi aanwezig.

Grit ga ik dit weekend aanschaffen.

Dankje

Jaimy

Hallo,

Fruit en groente zullen ze naar behoefte aannemen. En de één is de andere valk niet. Probeer verschillende groente en fruit soorten uit. Zoals wortel, komkommer, appel, kiwi. En trouwens. Trosgierst kun je het beste 1 keer per week aanbieden. Veel valkjes zijn er dol op, maar er zitten te weinig voedingsstoffen in die wel in zaad zitten. Maar het zaad zullen ze eerder laten staan door het trosgierst. Je moet het echt zien als traktatie.

Groetjes Jaimy