27 april 2024, 15:53:09

Drager Papegaaienziekte?

Gestart door lorrycarla, 28 december 2011, 23:08:41

« vorige - volgende »

lorrycarla

Hallo,

We hebben al ogeveer 6 maanden een vlakparkiet, zijn naam is Boyka en is een albino, hij is echt lief en heel tam, zit graag bij ons en laat zich graag aanraken.
Mijn schoonmama had ook een vrouwelijk valkparkiet, haar naam was Toti, zij was niet tam en liet zich nooit aanraken door niemand, zij was ook sinds begin zeer agressief.
We hebben onze vogel een paar keer samen gebracht met die van haar en in 2 maanden tijd was Toti zeer ziek geworden tot dat ze stierf :(
Ik heb gelezen dat valkparkieten ook de papegaaienziekte kunnen dragen aan andere vogels zonder zelf ziek te worden.
Mijn vraag is: Kan mijn vogel mss deze ziekte dragen? hij niest wel heel vaak maar verder vertoont hij geen andere symptomen van ziek te zijn. Hoe kan ik weten of hij deze ziekte draagt? en sterven ze op lange termijn of zo? Ik maak mij heel veel zorg, aub antwoord op deze vragen
Dank u wel
Loraine

saskiaw

Hallo,
ik weet niet veel van deze dingen.. maar ik word wel verbeterd als ik het fout heb.

Volgens mij kan de dierenarts een test doen om te kijken of je valkje drager is.

Als een dier een ziekte draagt kan hij andere dieren besmetten maar is hij zelf niet ziek, je hoeft dus niet (meteen) symptomen te zien. volgens mij zou het wel kunnen dat als je valkje mindere weerstand krijgt door bijvoorbeeld stress hij wel ziek kan worden.
(net zoals een koortslip) 

Veel succes ermee!

lorrycarla

Dank u wel voor de info, ik ben iets gerustiger


Patrick

Na mijn weten kan een vogel wel drager worden als ze al eens deze ziekte gehad hebben en weer in contact komen met dit virus. Maar is iets wat ik gehoord heb en niet zeker weet.
Heb wel onderstaande stukje gevonden op internet.
Zou dus wel handig zijn om te weten waar de andere vogel aan is gestorven??????

Gr,

Patrick

Symptomen papegaaienziekte bij vogels

Benauwdheid, oogontsteking en diarree zijn de meest voorkomende symptomen bij vogels. Een vogel die is besmet vertoont deze symptomen meestal pas na 12 tot 45 dagen. Soms kan dit echter ook jaren duren. Een vogel die niet ziek is en geen symptomen vertoont, kan toch drager van de pagepaaienziekte zijn. De ziekte ontwikkelt zich dan pas als de weerstand afneemt, bijvoorbeeld door een slechtere gezondheid. Een vogel die alleen drager is, is wel besmettelijk voor andere vogels en mensen.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

mariannenl

weet je waaraan het andere vogeltje is overleden ???

Want ook mensen kunnen heel ziek worden van papegaaien ziekte, lang geleden ( toen ik nog niet wist dat ik niet tegen papegaaien-stof kon ) heb ik me ooit hiervoor laten testen, ik was heel hoesterig en had vaak griepachtige verschijnselen, dat ging toen via het bloed en moest 2x gebeuren, het ging naar een ziekenhuis in ik dacht Tilburg of Breda
Ik was toen vrij hiervan bleek na ik dacht 6 weken, zo lang duurde dat toen nog.

Maar het kan dus op de mens overgaan

En als het bek en veerrot is is het heel besmettelijk/overdraagbaar  voor andere vogels, probeer dus te achterhalen als dat nog kan wat het vogeltje had.

Ik zou voorlopig een beetje voorzichtig zijn en geen contact hebben met andere vogels .

Marianne

mariannenl

ps :

als je echt twijfelt kun je je valkje laten testen , dit gaat via een bloedonderzoek en elke goede vogeldierenarts kan dit doen , er is hier op de lijst een link naar goede vogeldierenartsen, die zou je bij twijfel ook nog altijd kunnen bellen

Maar wie weet maak je je druk om niks en is het andere valkje wel om een heel andere reden gestorven ...

lorrycarla

Dank u wel voor deze goede uitleg! Ik zal mijn valkje laten testen om zeker te zijn.
Het andere valkje is volgens de dierenarts aan een besmettelijk bacterie of infectie gestorven maar hij was niet 100 % zeker van de reden.
Mij valkje lijkt mij wel gezond alleen dat hij soms te veel moete nissen. Is dat normaal?
Lorry

Hermien

Als je valkje zich poetst, komen er huidschilfers en donsveertjes los. Dat is een reden waarom valkjes regelmatig niesen. Niets om je zorgen over te maken, hoor.