27 april 2024, 20:45:16

Valkje ongelukkig?

Gestart door Marl1, 4 januari 2012, 19:14:48

« vorige - volgende »

Marl1

4 januari 2012, 19:14:48 Last Edit: 5 januari 2012, 18:37:39 by Marl1
Hallo,

Ik heb een valkje die steeds kaler word, voornamelijk onder de vleugels.

Kan dit zijn omdat hij ongelukkig is? Hij wil wel met een popje, maar het popje niet met hem. Kan hij zich daardoor ongelukkig voelen, met gevolg kaal worden? Stress???

Of is hij ziekjes?

Groetjes Marleen.

carco

Waarschijnlijk plukt ze haarzelf?
Klik op het plaatje voor onze site!




JAN-

Heb je al eens geinspecteerd op ongedierte (luis/mijt)
Plukken onder de vleugels ken ik niet...
Gr. Jan

Marl1

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb in september bloedluis gehad. Meerdere malen alles ontsmet, en daarna ben ik die bloedluizen niet meer tegen gekomen. Afgelopen weken, dat mn valkje kaal is, om de dag zo'n beetje gecontroleert, geen beestjes te zien. En om te zeggen dat hij nou plukt.... Mijns inziens zit hij niet vaker dan de andere valkjes te poetsen. Af en toe doet hij wel z'n vleugeltjes omhoog. Maar dat doen de anderen ook met rekken en strekken.

Hij probeert echt al heel lang om bij het vrouwtje in aanmerking te komen, maar tevergeefs.... Vandaar dat ik dacht aan stress....

Sanna

Ik heb een keer een valkje gehad dat zichzelf uit stress onder de vleugels kaalplukte. Slaakt je valkje wel eens gilletjes als hij zichzelf poetst?

Groetjes, Sanna

milaja

het kan heel goed dat je valkje uit frustratie plukt.
en onder de vleugels is geen gekke plek om te plukken hoor,komt vaker voor.
alleen zie je het minder goed.

Marl1

Hij gilt inderdaad wel eens onder het poetsen....

Maar als dit frustratie is, wat kan ik daar aan doen dan?

Sanna

Wat je zelf zegt: Hij wil wel met een popje, maar het popje niet met hem. Dat is waarschijnlijk de stress-factor en daar zul je een oplossing voor moeten vinden. Maar sluit eerst medische oorzaken uit.

Groetjes, Sanna

Marl1

Hoe kan ik het beste medische oorzaken uitsluiten? Door hem te laten controleren door een v.a.?

En dan een ander popje voor hem te kopen?

Sanna

Inderdaad, dat hij geen parasieten ofzo heeft. Maar denk eraan, je kunt nooit van tevoren weten of een popje erbij gaat helpen! Ten eerste moet het klikken tussen de vogels. Elke vogel heeft zijn eigen karakter én zijn voorkeur. En ten tweede, het kan zijn dat hij het plukken al als gedrag heeft aangeleerd en dan leer je dat haast niet met af. Dus het kan de oplossing zijn, maar er is een kleine kans van niet. Houd dat dus wel in je achterhoofd.

Groetjes, Sanna