15 juni 2024, 23:59:23

Jong popje legt ei maarrr.....

Gestart door Mas, 2 januari 2012, 00:57:15

« vorige - volgende »

Mas

10 januari 2012, 01:15:51 #30 Last Edit: 10 januari 2012, 01:21:39 by missiemas
@ Jeroen
Ik denk dat er een misverstand is tussen ons ;D Nu ze eitjes heeft en ze zijn gewoon goed, dan mogen ze van mij uitkomen en doe ik er alles aan dat het goed verloopt!!Ik laat de eitjes niet expres doodgaan en vond het zo jammer juist van ei nr 1 en 2!  (maak me niet voor niks steeds zorgen;) ). Maar omdat het nu geen zin heeft een broedhok op te hangen aangezien ze al bezig is op de grond moet ik het doen met de middelen die ze heeft gekozen.
Ik bedoelde om na dit nest te gaan beginnen met intensief te kweken, dat ik daar geen haast mee heb en nu al in de stress&zorgen zit om het eerste nestje  ;)

Hmz 5 min al,denk toch dat het andere koppel haar dan teveel stoort aangezien ze ook erg agressief is als hun maar binnen een straal van helft van de kooi komen.Morgen maar apart zetten zodat ze alle rust heeft :( Hopelijk krijgt ze nog 1 a 2 eitjes erbij want dit eitje is dan kritiek geweest(durf de exacte tijd niet te zeggen).En het was een heel groot mooi eitje juist  verdorie,doet ze zo dr best:(.

Jeroenw

Poeh oké fijn ,Ik kreeg even geen hoogte van wat je presies wilde Sorry
Oké het zit zo, er zit grote risico's aan om het zo op de bodem uit te laten komen.

Voor de moeder is dit zeer stress vol

Voor de jong dadelijk onbeschermd ,wisselen van temparatuur
Broedblok houd dat constant.

En kan ook niet ver weg rollen waardoor snel onderkoeling ontstaat
Als het donker is , moet moeders dan goed zoeken in het donker

Plus de lucht vochtig heid broed blok met samen werking met moeders houd het stabiel zo in de open lucht minder ideaal uitdroging gevaar vocht verdamd snel in het grote open lucht

Broed blok blijf het langer in hangen het vocht

Ik schreef na een half uur kritiek als het onbemand is geweest
Moeders eten en drinken ook tussen door het broeden

Vader speelt ook een rol hierin

Je zorgen zijn gegrond als je zo valk parkieten kweekt

Het is niet leuk wat ik schrijf, maar wel de waarheid  :-\alles het beste voor jouw valkjes ;)

Ik help je graag en daarom moet je dit ook weten met alle respect

Gr. Jeroen


Jeroenw

Ik denk nog even verder
Ja doe op de bodem schaatsel waar het ei gelegd is
Doe er een kist er om heen met een gat erin zo dat er moeder in en uit
Kan zo imiteerd je  toch een broedblok op de grond. Moeders heb dan ook minder stress.

Gr. Jeroen

*Esther*

10 januari 2012, 08:40:14 #33 Last Edit: 11 januari 2012, 14:00:29 by *Esther*
Hoi,

laat de natuur zijn gang maar gaan.

Als ze er even af is, kun je de eitjes schouwen met een speciaal lampje. Als je geen rode lijntjes/adertjes ziet is het eitje niet bevrucht. Dit zie 7a10 dagen nadat het eitje gelegd is.

Ik houd helemaal nooit in de gaten hoelang een valkje van het nest af is.
Hoe meer je wilt controleren en sturen, hoe meer er mis kan gaan.

Als je gaat kweken zal je een beetje 'hard' moeten worden. Er gaat nooit een kweekseizoen helemaal goed. Leren omgaan met teleurstellingen is dan wel belangrijk.

gr Esther

Jeroenw

Citaat van: *Esther* op 10 januari 2012, 08:40:14
Hoi,

laat de natuur zijn gang maar gaan.

Als ze er even af is, kun je de eitjes schouwen met een speciaal lampje. Als je geen rode lijntjes/adertjes ziet is het eitje niet bevrucht. Dit zie 7a10 dagen nadat het eitje gelegd is.

Ik houd helemaal nooit in de gaten hoelang een valkje van het nest af is.
Hoe meer je wilt controleren en sturen, hoe meer er mis kan gaan.

Als je gaat kweken zal je een beetje 'hard' moeten worden. Er gaat nooit een kweekseizoen helemaal goed. Leren omgaan met terleustellingen is dan wel belangrijk.

gr Esther


Esther ze broed de eieren op de bodem van de kooi uit
Wat zal jij doen ?

*Esther*

Citaat van: Jeroen-valkparkiet op 10 januari 2012, 10:51:26
Citaat van: *Esther* op 10 januari 2012, 08:40:14
Hoi,

laat de natuur zijn gang maar gaan.

Als ze er even af is, kun je de eitjes schouwen met een speciaal lampje. Als je geen rode lijntjes/adertjes ziet is het eitje niet bevrucht. Dit zie 7a10 dagen nadat het eitje gelegd is.

Ik houd helemaal nooit in de gaten hoelang een valkje van het nest af is.
Hoe meer je wilt controleren en sturen, hoe meer er mis kan gaan.

Als je gaat kweken zal je een beetje 'hard' moeten worden. Er gaat nooit een kweekseizoen helemaal goed. Leren omgaan met terleustellingen is dan wel belangrijk.

gr Esther


Esther ze broed de eieren op de bodem van de kooi uit
Wat zal jij doen ?


Gewoon laten gaan èn kijken of de eitjes bevrucht zijn. Anders maak je je miss voor niks zorgen.

gr Esther

Mas

Citaat van: Jeroen-valkparkiet op 10 januari 2012, 02:42:17
Poeh oké fijn ,Ik kreeg even geen hoogte van wat je precies wilde Sorry
Oké het zit zo, er zit grote risico's aan om het zo op de bodem uit te laten komen.

Voor de moeder is dit zeer stress vol

Voor de jong dadelijk onbeschermd ,wisselen van temperatuur
Broedblok houd dat constant.

En kan ook niet ver weg rollen waardoor snel onderkoeling ontstaat
Als het donker is , moet moeders dan goed zoeken in het donker

Plus de lucht vochtig heid broed blok met samen werking met moeders houd het stabiel zo in de open lucht minder ideaal uitdroging gevaar vocht verdamd snel in het grote open lucht

Broed blok blijf het langer in hangen het vocht

Ik schreef na een half uur kritiek als het onbemand is geweest
Moeders eten en drinken ook tussen door het broeden

Vader speelt ook een rol hierin

Je zorgen zijn gegrond als je zo valk parkieten kweekt

Het is niet leuk wat ik schrijf, maar wel de waarheid  :-\alles het beste voor jouw valkjes ;)

Ik help je graag en daarom moet je dit ook weten met alle respect

Gr. Jeroen




De hulp wordt zeer gewaardeerd!!!!!!
Nee was het maar zo dat ze alles deed in een broedhok&alles op de goede manier kon verlopen*zucht*.Dit was echt een complete verassingInderdaad, het allerbeste vd valkjes en ik let goed op mama want zij is natuurlijk de belangrijkste.Daarom let ik zo goed op haar omdat ik zo bang ben dat er teveel stress is op deze manier.Controleer haar echt heel heel vaak en bij elke bevalling was ik er.

.
Citaat van: Jeroen-valkparkiet op 10 januari 2012, 02:57:22
Ik denk nog even verder
Ja doe op de bodem schaatsel waar het ei gelegd is
Doe er een kist er om heen met een gat erin zo dat er moeder in en uit
Kan zo imiteerd je  toch een broedblok op de grond. Moeders heb dan ook minder stress.

Gr. Jeroen



Ik heb schaafsel op de grond gelegt.Na het eerste ei geprobeerd. een soort van broednest neer te zetten met gat maar ze accepteert het niet en gaat gewoon naar een andere vrije hoek om het ei neer te leggen in een kuil in de grond.

Citaat van: *Esther* op 10 januari 2012, 19:46:16
Citaat van: Jeroen-valkparkiet op 10 januari 2012, 10:51:26
Citaat van: *Esther* op 10 januari 2012, 08:40:14
Hoi,

laat de natuur zijn gang maar gaan.

Als ze er even af is, kun je de eitjes schouwen met een speciaal lampje. Als je geen rode lijntjes/adertjes ziet is het eitje niet bevrucht. Dit zie 7a10 dagen nadat het eitje gelegd is.

Ik houd helemaal nooit in de gaten hoelang een valkje van het nest af is.
Hoe meer je wilt controleren en sturen, hoe meer er mis kan gaan.

Als je gaat kweken zal je een beetje 'hard' moeten worden. Er gaat nooit een kweekseizoen helemaal goed. Leren omgaan met terleustellingen is dan wel belangrijk.

gr Esther


Esther ze broed de eieren op de bodem van de kooi uit
Wat zal jij doen ?


Gewoon laten gaan èn kijken of de eitjes bevrucht zijn. Anders maak je je miss voor niks zorgen.

gr Esther


Hoi Esther,bedankt voor je reactie. Inderdaad is "harder" worden nodig als je wilt gaan kweken,maar ik ben een "zachte muts" ;D ::) :-[ Daarom zei ik al eerder tegen Jeroen,echt bewust kweken is voorlopig volgens mij niet mijn ding gezien al de zorgen die ik heb ;D

*Esther*


Jeroenw

Daarom zal het goed voor je zijn als deze situatie goed verloop

Ja goede vraag zijn ze bevrucht?




Mas

Ben ik weer,was even druk ;)

Nou,alle eitjes zijn kapot gegaan. Tijdens het broeden stapte ze ook overheen etc.. zal wel een combi zijn met te onrustig over de bodem rennen ivm storen.Het ei was elke keer oranje van binnen en de laatste restjes hebben ze ook opgegeten volgens mij.
Ze is er nu klaar mee en eindelijk kon de verhuizing naar de kamervoliere doorgaan(met veel trosgerst lokacties en dagen wennen natuurlijk ::) )
Ik heb gezien dat mijn andere koppel ook een keer gepaard hebben dus vd zekerheid een GOED broedblok opgehangen deze keer ;) Heb nu eenmaal hitsige vogels geloof ik ;D.Wat een spannend verhaal en mocht er een volgende keer komen, niet meer op de grond want daar raken we gestressed van  ;D :censuur :-[ :-[
Nu maar verder knutselen om de voliere in te richten, het zijn me toch een paar veeleisende prinsen&prinsessen hoor ;) Next job to do!. Bedankt voor alle hulp in mijn paniekreakties he!  ;D :-*

Jeroenw

Leuk voliere inrichten leuk om te doen en helemaal als ze nieuw zijn :D
Veel succes ermee
Graag gedaan :)