5 mei 2025, 08:22:50

Koppel apart zetten?

Gestart door sepke, 2 januari 2012, 23:36:07

« vorige - volgende »

sepke

Ik heb toch nog een vraagje, we hebben nu 6 valkparkieten in de voliere zitten 3 poppen en 3 mannen.
Alleen één bewezenkoppel vormt ook echt een koppel de andere niet (nog niet).
We willen ook alleen met dat bewezen koppel een nestje.
Nu is mijn vraag moet dat koppel apart gezet worden of kunnen ze gewoon bij de anderen blijven? Ik lees op diverse forums verschillende meningen.
Er zijn mensen die het geen probleem vinden en weer anderen zeggen dat dit vragen is om problemen. De vogels zitten wel het hele jaar s'nachts binnen i.v.m. geluidsoverlast s'morgens voor de buren.Overdag komen ze een aantal uren buiten.
Ik heb wel de mogelijkheid om de binnenvoliere in tweeën te delen, hierdoor kunnen wel niet alle vogels meer naar buiten.
Hoe denken jullie hier over?

M.v.g. Sepke

M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

carco

Ik neem toch aan dat je bedoelt voor van de zomer?
Want nu is het veel te koud om te kweken.

Het is niet nodig om apart te kweken hoor, ik kweek ook gewoon in koloniebroed. Zet alleen de raddraaiers apart of degene die niet goed gekoppeld zijn.

Als je je vogels 's nachts in het nachthok hebt kan je er voor kiezen daar de blokken te hangen zodat ze dan toch binnen zitten in de nacht.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

carco

Ik zie nu trouwens dat je maar met 1 koppel wil kweken? Wat is de rede daarvoor?
Want dan moet je ze inderdaad wel apart gaan zetten, omdat je niet kan voorkomen dat de andere ook een nestje willen beginnen.

Dennisfr

maar waneer wil je gaan kweken. het is nu nog niet echt het seizoen om te kweken.

sepke

Hoi,

We gaan zeker niet nu maar pas als het seizoen daar is kweken maar ik wil nu al wat informatie vergaren.

De reden waarom wij maar van één koppel een nestje willen is:
- we (mijn vrouw en ik zelf) zijn pas 2 jaar met valkparkieten bezig en dit wordt dan het eerste nestje.

- de andere 4 valkparkieten vormen ook geen koppeltjes (althans nu nog niet).

- verder is het nog maar de vraag of de andere 4 valkparkieten wat mutatie betreft bij elkaar passen dit wil ik wel eens door de kenners van o.a. dit forum laten beoordelen. Het koppel waarvan we nu een nestje willen is een bewezen koppel wat vorig jaar bij de toenmalige eigenaar 2 nestjes heeft groot gebracht.

M.v.g. Sepke
M.v.g. Sepke

carco

Ik snap hem.
Wat voor mutaties heb je nu zitten dan?
Het is slimmer nu koppeltjes samen te stellen die je zelf wilt dan dat je ze dan zelf laat kiezen voor het koppels zijn. Anders zou je ze weer uit elkaar moeten halen wat dan niet echt gaat werken als alles in één volière zit.

sepke

Hoi Caroline,

Hier wat foto's van de valkparkieten.

Dit is het koppel waarmee we zeker willen kweken

Dit zijn de andere twee poppen

En hier zijn de twee mannen

en nu samen

M.v.g. Sepke
M.v.g. Sepke

carco

Mooie vogels :D

Weet je iets van de mannen af?

En welke mutaties zou je evt. willen kweken? Aan de hand daarvan zou je koppels samen kunnen stellen.

sepke

Helaas weet ik niets wat betreft de achtergrond van de mannetjes. Echt een voorkeur m.b.t. de mutatie van de nakomelingen hebben we niet.

Heb jij een suggestie welke het beste een koppel kunnen vormen of is de combinatie van deze vier valken eigenlijk niet geschikt?
De kweker waar we het witmasker cinnamon bont koppel hebben gekocht waarschuwde ons wel om geen "toverballen" zoals hij dat noemt te kweken.

M.v.g. Sepke
M.v.g. Sepke