Valkje geschrokken en daardoor gewond.

Gestart door nickyy, 20 december 2011, 18:05:50

« vorige - volgende »

nickyy

Hallo allemaal,

Ik heb een valkje van nu ongeveer 9 maandjes oud, ze is echt heel lief (kroelen etc). Normaal staat haar hokje in de woonkamer, maar vanwege de kerst had mijn moeder haar naar de keuken verplaats. Gisteravond (11 uur) moest mijn moeder nog in de keuken zijn, maar daar schrok ons valkje zo van dat ze in haar hokje enorm begon te fladeren en zich zelf vastzetten tussen haar stokjes (nachthokje is niet zo groot, omdat ze normaal de heledag los is). Poging om haar er uit te halen resulteerde in een flinke hap in mijn vinger (snavel ging er zo doorheen). Uiteindelijk kwam ze er zelf uit..maar liep ze gestresst rond met vleugels omhoog gespreidt! Het heeft drie kwartier geduurt voor ze tot rust kwam en weer fatsoenlijk op ons reageerde. Nu heeft ze alleen flink wat pennen verloren (ook bloed) en op haar hoofdje heeft ze een schaafwond (redelijk groot). Hebben jullie tips, of moeten wij het aankijken?..ze eet gewoon en poetst zichzelf ook!
Alvast bedankt!
Bezorgde alicia en valkje nicky!

Jaimy

Hey hey, Dat is zeker schrikken ja! Gelukkig groeien de veren wel weer gewoon aan. als ze geen versufte indruk geen en niet de hele tijd gepoft zit, zal ik me geen zorgen maken. Wondje goed in de gaten houden of het niet gaat ontsteken. Ook even onderzoeken of de pennen die zijn afgebroken of ze er goed uit zijn. Soms scheuren ze af, waardoor er een klein deel in de huid blijft zitten en dit kan door blijven bloeden. Dan kun je het beste de rest van de pen er ook uit trekken met zo nodig een pincet. Succes.

Groetjes Jaimy