29 maart 2024, 11:50:17

Chie - De weg naar tam zijn

Gestart door Nic0, 12 december 2011, 21:57:56

« vorige - volgende »

Nic0

12 december 2011, 21:57:56 Last Edit: 24 december 2011, 01:42:30 by Nic0
Hallo ^^

Laatste paar dagen ben ik bezig geweest om mijn parkiet, Chie (spreek je uit als: Tshjie-Yeh), te laten wennen aan mijn hand.

Vandaag heb ik gemerkt dat hij een stuk minder weg probeert te komen van de enge hand :)
Hij laat inmiddels toe dat ik zijn staart veren aanraak en af en toe zit hij met 1 pootje op me hand, voor een luttele seconden om vervolgens weer verder te klimmen en klauteren.

Deze ontwikkeling geeft toch een grote voldoening en goede hoop voor het hand tam maken van mijn lieve vogel.

Het is mijn eerste vogel dus dit soort kleine dingetjes zijn toch een grote overwinning voor mij.
Heerlijk als hij zijn stem begint te oefenen, je voelt echt dat je een vriendje in huis hebt gehaald :)

Als iemand anders zulke verhalen heeft, deel ze alsjeblieft, het geeft mij en eventueel ander lezende goede moed.

Gr;
Nico

Nic0

17 december 2011, 00:43:55 #1 Last Edit: 24 december 2011, 01:50:17 by Nic0
Heerlijk!

Vandaag er weer even goed voor gaan zitten om 20 minuten rustig met me hand in de kooi te zitten.
De eerste 2 minuten was hij even ondersteboven van wat er gebeurde maar daarna ging hij rustig zitten en me hand een beetje bekijken. Hij blief wel tijdens de eerste 2 minuten. Haha, leek wel een kat!  

Heerlijk om zo met je vogel bezig te zijn, ik hoop dat ik hem snel tam heb.
Nu snap ik eindelijk waarom zoveel mensen gek zijn op vogels. =]

Jaimy

Hey Nico! Wat een leuke naam voor je valkje! Het proces van een valkje tam maken als deze niet met de hand is opgevoed is vaak een hele taak! Maar des te leuker als je merkt dat je valkje aan je went! Vaak zijn het kleine stapjes en soms een stapje achteruit, maar uiteindelijk..de aanhouder wint! Ik heb zelfs een valkenman van 4 jaar nog tam gekregen! Vooral onder de douche vond hij heerlijk en na een douche was hij altijd extra rustig..heel apart! Op het laatst zat hij zelfs rustig op mijn schouders en knuffelde dat met zijn koppie tegen mijn wang op in mijn nek..zo gezellig! Dus snap je gevoel ;)
Heel veel succes nog met het verder tam maken..ennuh..we zijn dol op foto's!  ;D

Groetjes Jaimy

Nic0

21 december 2011, 22:10:46 #3 Last Edit: 24 december 2011, 01:50:06 by Nic0
Een verbluffende vooruitgang!!

na mijn valkje een dagje een beetje rust gegeven te hebben ben ik vandaag weer bezig geweest met het laten wennen aan mijn hand, dus rustig alleen mijn hand in de kooi houden om te kijken hoe hij zal reageren. Naja, niet anders dan normaal, hij kijkt er een beetje naar en soms blaast hij nog..

Maar dan dacht ik eraan dat trostgierst goed kan helpen met het wennen aan vreemde objecten.. Dus ik pakte een klein takje, hield het een beetje gestrekt vanuit mijn hand, het kostte even een minuutje maar hij ging er van eten! Nog nooit is hij zo dicht bij me hand geweest.
Na 10 minuten van rustig aan eten en af en toe mijn vinger per ongeluk aanraken heb ik het takje op mijn vingers gelegd en zo aan hem voorgeschoteld, dit at hij ook na een aantal minuten onderzoeken.

Daarna ging hij op de grond van de kooi zitten en omdat het een nieuwe situatie was, moest hij weer even kijken wat hem nou precies voor geschoteld werd.. dit ging ook weer goed na wat minuutje inspecteren.

Zo blij dat hij in ieder geval een stuk dichter bij komt nu.
Nu nog het punt bereiken dat hij het ook zonder trostgierst doet :)

Nic0

Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en na veel observeren van mijn vogel begin ik een beetje door te krijgen hoe hij op mij begint te reageren.

Vandaag weer bezig geweest om hem tam te maken en dit keer op een iets andere manier.
Eerst bied ik hem trotsgierst aan, gestrekt vanaf mijn hand, zodat mijn hand 2-3 cm ver weg is en hij er niet veel zorgen aan heeft, dan valt hij het trostgierst ook aan alsof het nog niet dood is..
Daarna haal ik hem even een paar seconden om hem dichter bij mijn hand aan te bieden, kost 2 seconden extra maar dan pakt hij het ook wel.
Vervolgens haal ik hem weer 2 seconden weer en houd ik hem zo vast dat hij op mijn hand moest gaan zitten om het te pakken (dit heb ik nooit eerder geprobeerd en hij heeft ook nooit op mijn hand gezeten). Ik hield mijn wijsvinger tegen de stok aan zodat het wat meer op zijn vertrouwelijke plek zit, waar hij op kon zitten. Na enige rustige praat en aarzelende kijkjes van Chie ging hij toch op mijn hand zitten en eraan te peuzelen. Ik was super blij!.
Eindelijk gaat mijn vogel grote stappen maken om tam te worden.
Daarnah eb ik het nog een keer geprobeerd en nu stapt hij sneller op. Ik kan hem inmiddels ook heel rustig van stok naar stok verplaatsen (zonder dat hij afstapt) zonder dat hij er van schrikt. Als ik iets te snel ga vind hij het nog niet zo leuk.