10 mei 2025, 23:17:39

een paar vraagjes over mijn lieve lucky

Gestart door mrjones, 17 december 2011, 03:37:09

« vorige - volgende »

mrjones

hallo, ik heb nu ruim een half jaar geleden een valkparkiet opgehaald bij een kweker. het is een wildkleur en het is denk ik een pop. allereerst wil ik even zeggen dat ik heel blij ben met dit lieve vogeltje, maar heb toch een paar probleempjes.

zo wil ze niet op de hand gaan zitten.
nu is het zo dat ik haar op mijn vinger probeer te lokken met trosgierst maar zodra het buiten haar bereik is en ze het alleen vanaf de hand kan eten heeft ze er plots geen interresse meer voor.

ook heb ik allerlei andere lekkernijen geprobeerd allen met hetzelfde resultaat.

terwijl ze absoluut niet bang is, ze eet gerust uit mijn hand(vanaf haar stok dan) komt nieuwschierig kijken als ik een nieuw speeltje ophang. en ook met stokjes spelen samen met mij vind ze heerlijk.

mijn probleem is dan ook, als ik haar loslaat vliegen krijg ik haar moeilijk weer de kooi in, doordat ze niet graag vastgepakt word en niet op mijn vinger gaat zitten, word het dus vangen.

ik heb dit nu 2 keer geprobeerd, maar vind dit te zielig om te doen en het levert ook merkbaar veel stress bij haar.

weet iemand een manier waardoor lucky wel wil opstappen en dus weer los kan vliegen?

m.v.g. mrjones

milaja

je kan als ze ergens zit je hand of vinger voor haar houden en je andere hand losjes boven haar zodat ze denkt dat ze niet weg kan vliegen.
als ze je te vlug af is kan je over wegen om haar voor een keer een beetje te kort wieken om de snelheid van het vliegen eruit te halen.
hier werkt dat heel goed.
hoop dat je er wat aan hebt.

mrjones

bedankt vor je reactie, ik ga het direct proberen.

alleen dat kortwieken zie ik niet zo zitten, vind dat erg zielig en zal het dan ook als allerlaatste optie zien.

ik zal maandag of dinsdag wel laten weten of er vooruitgang is, en hoe ze reageert.

groetjes mrjones

milaja

je hoeft alleen maar te kort wieken als ze erg wild zijn.
je kan ervoor kiezen om bijvoorbeeld maar 3 pennen te knippen.
ze vliegen dan gewoon hoor,alleen niet zo hard.,maar dat hoeft niet hoor.
ik liet de wat oudere vogels die niet tam waren vooral s'avonds eruit,dan zijn ze wat rustiger als het buiten donker is.
de methode werkt goed en heb het al meer mensen geleerd.
je houdt je hand ervoor en 1 erboven,je kan de vogel dan eventueel even aaien en dan weer ergens neerzetten.
zo gaat het dan steeds makkelijker om ze te pakken.

mariska79

Hoi mrjones,

Ik heb zelf ook een valkje zitten die gewoon bang is voor handen.
Ze komt wel op je hoofd zitten of je schouder, maar absoluut niet op handen.

Wij hebben zo een ring van touw waar ze graag in zit, als wij die voor haar houden spring ze er in en zo kunnen wij haar terug in de kooi zetten. Hier op het forum heb ik gelezen dat sommige mensen een zitstok gebruiken. misschien ook een idee voor jou??!!

Ik ben ook tegen kortwieken, ik heb er hier helaas nog een zitten die gekortwiekt is, elke keer als zij neerstort breken de nieuwe pennen af. Wat een hoop bloed en pijn oplevert.

Ik zou gewoon eerst proberen om aan te leren op een stok te gaan zitten, belonen en niet altijd gelijk in de kooi zetten, anders wort het op de stok gaan altijd als een straf gezien. En dan werkt dat strak ook niet meer.

veel su6 met je besluit   

mrjones

ik heb de hand boven het hoofdje geprobeerd. ze wil nog niet op mijn hand komen.
wel mag ik haar kuifje nu kroelen, dit mocht eerder ook niet.

ik blijf het denk ik nog even zo proberen, de zitstok en hand/hoofdje methode.

wel valt me op dat als ik nu richting haar kooi loop dat ze dan steeds meer gaat fluiten ipv krijsen.  ik denk dat ik vooruitgang boek. langzaam maar zeker....

bedankt allemaal voor de tips en reacties.(meerdere zijn er natuurlijk altijd welkom)  groeten mrjones

milaja

en dat al na 2 dagen.
ga lekker door met oefenen.
als ze zo snel het al veel beter doet is dat toch super.
en alles duurt even,ze moet het wel leren en je leren te vertrouwen.

mrjones

ze gaaat op men hand zitten :D
nu heb ik nog 1 vraagje. ik wil graag mijn zebravinkjes erbij in doen.
ik had de kooien eens naast elkaar gezet en ze gingen gewoon nieuwschierig elkaar bekijken.

maar, kan ik dit wel doen? of krijg ik dan problemen met mijn lucky tam maken? gezien die kleintjes toch niet tam zullen worden.

mvg mrjones

carco

Ik zal ze lekker apart houden als ik jou was.
Zo krijgt het valkje alle aandacht.
En zebravinkjes zijn nogal drukke vogels? Dan zit de kans er in dat het popje ook weer schuwer en drukker wordt.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!