16 mei 2025, 17:17:25

Nest: kaal hout schadelijk?

Gestart door plankie, 1 juli 2003, 22:06:44

« vorige - volgende »

plankie

Hallo,

Twinkel en Turbo zijn druk aan het broeden maar ik vraag me af of ik moet ingrijpen. Voordat ze het hok ingingen heb ik een vrij dikke bodem met hooi in het hok gelegd. Nu liggen de eieren zomaar op de 'kale' bodem, zonder dat er iets onderligt

Hier is goed te zien wat ik bedoel....

Moet ik ze bij het broeden storen om er meer stro en/of zaagsel in te gooien zodat de jongen die hopelijk binnenkort gaan uitkomen een goeie (zachte warme) ondergrond hebben Of moet er nog iets anders onder?

Het stro wat er lag hebben ze zelf aan de kant 'geschoven'...

Tara

Hoi Plankie,

de valkjes hebben vaak graag hun eieren op de kale bodem, zelfs als je ingrijpt, zullen ze het weer doen, sommige doen dit niet, maar het kan geen kwaad hoor :). Ik zou het gewoon zo laten :)

Groetjes, Tara

Valerkiet

leuk dat je een nestje heb :)
veel suc6 ermee.
en maak je geen zorgen heur dit is normaal ;)

Paul

Hoi Plankie,
Die van mij schoffelen ook altijd de bodembedekking aan de kant en laten dan de eitjes op de kale bodem liggen.
Dan leg ik het soms weer terug en een dag later hebben ze het weer aan de kant geharkt :-)
ALs er jongen uitkomen laten ze het vaak wel liggen onder de jongen maar de eitjes hebben ze liever op de kale bodem.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

mijn valkjes laten hun eitjes wel op het hout of op de houtkrullen liggen, andere doen dit dan weer niet!
het kan gelukkig geen kwaad want ze kiezen er zelf voor!!

SDC:D