30 april 2024, 02:12:46

Pellets

Gestart door Nadiine, 28 november 2011, 10:13:21

« vorige - volgende »

Jeroenw

Stap voor stap je gaat te snel

Maakt het lekkerder met een vruchten sapje als je het probeerd met een pallet fijngedrukt

DvE

Citaat van: Jeroenw op 11 juli 2012, 19:43:10
Stap voor stap je gaat te snel

Maakt het lekkerder met een vruchten sapje als je het probeerd met een pallet fijngedrukt


Ongeduldige ik  :P

Is vruchtensap inderdaad een goed idee? Hij wil bijna geen fruit eten ...
Hartelijke groeten,
Daphne

Jeroenw

Sap heb een andere vorm dan een vrucht hij erkend dat niet

DvE

31 juli 2012, 22:22:06 #63 Last Edit: 31 juli 2012, 22:24:28 by DvE
Hier even een update over Pukky die weigert om te schakelen op pellets.

Zo'n twee weken geleden heb ik broodjes/koekjes gebakken voor Pukky. Ingrediënten zijn onder meer: gemalen Harrisons korrels, gierst, maïsmeel, een ei en de zaadjes die hij gewend was te eten.

Het resultaat? Pukky vindt deze koekjes/broodjes lekker. Hij haalt er vooral de zaadjes uit. De koek zelf maakt hij klein om bij de zaadjes te kunnen komen. Ik heb wel het idee dat hij van de koek eet. In elk geval krijgt hij wat van de koek binnen als hij de zaadjes eruit probeert te peuteren.

Inmiddels ben ik ook fijngedrukte pellets in het bakje erbij gaan doen. Het is wat lastig om te zien wie nu die pellets eet omdat er nog een vogel in de kooi zit en die is dol op de pellets. Ik weet dus nog niet of het me is gelukt om Pukky aan de pellets te krijgen. Als hij inmiddels al van de pellets eet, dan is het weinig. Want hij gilt een paar keer per dag om eten, terwijl er een bakje met pelletvoeding in de kooi zit.

Volgens mij is dit wel zo'n beetje het laatste wat ik kan proberen, niet? Ik wil binnenkort nog een keer van die koeken/broodjes voor Pukky bakken en dan minder zaad en meer pellets erin. Hopelijk lukt het. Pukky is namelijk echt een kieskeurige eter. Hij lust ook al geen boontjes of aardappel die de andere vogel juist heerlijk vindt.
Lastige eter die Pukky, maar wel een schatje hoor!  :)

Tot zo ver weer!
Hartelijke groeten,
Daphne

animallovertje

ik snap eigenlijk niet waarom je hem niet gewoon zaadjes geeft als hij zo'n hekel heeft aan de pellets.
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

DvE

1 augustus 2012, 09:15:54 #65 Last Edit: 1 augustus 2012, 09:18:08 by DvE
Citaat van: animallovertje op  1 augustus 2012, 08:55:26
ik snap eigenlijk niet waarom je hem niet gewoon zaadjes geeft als hij zo'n hekel heeft aan de pellets.



;)
Ja, je vraag ligt misschien voor de hand, animallovertje. Ik begrijp je standpunt.

Alleen ben ik ervan overtuigd dat mijn kleine Pukky een te eenzijdig voedingspatroon erop nahoudt. Ik kan me namelijk niet aan de indruk onttrekken dat hij ook maar bepaalde zaadjes uit zijn zaadmengsel vist. In elk geval neemt hij niet de vitaminekorrels die er ook in zitten.
En ik ben gewoon bang dat hij daardoor tekorten oploopt.
Mijn streven is mijn dieren zo gezond mogelijk zo oud mogelijk te laten worden. Ik ben er wel van overtuigd dat dat niet zal lukken met zo'n eenzijdige voeding als Pukky tot zich neemt.

Bovendien ben ik ervan overtuigd dat de korrels lekker zijn voor vogels. Ruik zelf maar eens aan een zak verse Harrisons korrels: heerlijk nootachtig. De twee vogels die ik eerder omschakelde naar Harrisons smulden van die pellets toen ze ze eenmaal gewend waren. Nu zie ik dat ook aan de vogel die al twee jaar Harrisons eet. Die krijgt nu ook die broodjes/koekjes die ik voor Pukky bak. Dat vindt hij duidelijk ook lekker maar hij eet daarnaast toch ook van de Harrisons korrels.

Ik denk dus dat Pukky die Harrisons echt wel zal gaan leren waarderen wanneer hij maar eens wil wennen. En dat het gezonder voor hem is, om naast wat zaad die pellets te gaan eten.
Hartelijke groeten,
Daphne

Rianne

Mja, al die tijd die hij nu minimaal te eten krijgt, is ook niet goed voor hem. Probeer dan liever wat meer groente, fruit en brood aan te bieden ipv hem uithongeren.

Jeroenw

Citaat van: Rianne op  1 augustus 2012, 11:06:04
Mja, al die tijd die hij nu minimaal te eten krijgt, is ook niet goed voor hem. Probeer dan liever wat meer groente, fruit en brood aan te bieden ipv hem uithongeren.



Savanna-c

Mijn valkje luste het meteen al natuurlijk zijn zaadjes altijd lekkerder maar als er alleen pellets zijn eet hij ze ook gewoon :)

@DvE veel succes met Pukky

donsje

ik geef sinds kort teurling 228 gemengd met andere zaden en heb ook pellets geprobeerd maar mijn vogels hebben liefst zaadjes ,sinds ik teurlings gebruik zijn wel  alle zaadjes op.
heb in totaal zo,n 60 vogeltjes.

DvE

Citaat van: Rianne op  1 augustus 2012, 11:06:04
Mja, al die tijd die hij nu minimaal te eten krijgt, is ook niet goed voor hem. Probeer dan liever wat meer groente, fruit en brood aan te bieden ipv hem uithongeren.


Whoe-haa, hij eet ook al geen groente en geen fruit!  :o
Uithongeren doe ik hem natuurlijk niet. Hij heeft elke keer wel wat zaad gekregen. En na een paar dagen minder zaad, juist weer een volle bak, zodat hij 'bij' kan eten.
Van de koekjes/broodjes die hij nu dagelijks krijgt, eet hij ook goed, vooral de zaadjes/gierst erin eet hij goed.

Uithongeren wil ik hem beslist niet; het zijn zulke kleine, tere diertjes, ik ben als de dood dat ik hem juist zwak maak als ik hem zou uithongeren. Terwijl mijn doel juist is dat hij nog gezonder en sterker wordt.

Bedankt in elk geval voor je meedenken, Rianne. Heel nuttig!
Hartelijke groeten,
Daphne

DvE

Citaat van: Savanna-c op  1 augustus 2012, 22:30:35
Mijn valkje luste het meteen al natuurlijk zijn zaadjes altijd lekkerder maar als er alleen pellets zijn eet hij ze ook gewoon :)

@DvE veel succes met Pukky


Dank je, Savanna-c, voor de succeswensen. Welke pellets voer jij?
Mijn eerste valkparkietje heeft ook wel aan de pellets moeten wennen maar ze ging vrij snel overstag. Het grootste probleem was toen, denk ik, dat ik (te grote) Nutribird-korrels had gekozen en die lustte ze echt niet. Toen ik overstapte op Harrisons was ze na een week om (eerst de Harrisons nog fijngemalen voor haar). Later probeerde ik ook eens Scenic en Zupreem en van beide moest ze niks weten: ze wilde die dure HBF  :)

Mijn mannetje at ook direct van de pellets, terwijl hij de anderhalf jaar daarvoor nooit pellets had gekregen. Hij vond ze direct lekker. Natuurlijk smult hij ook af en toe van zaad maar die korrels gaan er bij hem in als koek.

En toen kwam Pukky. Eigenwijze Pukky. Al zeven jaar gewend aan een zaaddieet maar helaas het type 'wat-de-boer-niet-kent-dat-lust-ie-niet', ha, ha, ha!

Ik heb Jan Hooimeijer gemaild voor nog een tip om Pukky te helpen overtuigen maar ik kreeg een mail terug dat hij geen advies per mail geeft en ik beter een afspraak voor het spreekuur kan maken. Maar ja, ik woon 170 km bij zijn kliniek vandaan en ik zou er zo'n 3,5 uur voor moeten reizen (retour). Dat vind ik echt wat te gortig. Pukky is immers kerngezond, alleen een beetje erg eigenwijs  ;)

@Jeroenw: bedoel je nu met deeg de koekjes/broodjes die ik voor hem heb gebakken of dat deeg waar jij het eerder over had: de pellets natgemaakt met fruitsap?
Ik wil komend  weekend broodjes/koekjes voor Pukky bakken met een stuk minder zaadjes.

En als Pukky dan nog niet overtuigd is, dan laat ik het voorlopig maar even zo. Dan blijf ik de pellets aanbieden (de andere vogel zit immers samen met hem in een kooi en eet ze graag) maar geef ik de omzetpogingen maar even op. Dan probeer ik het over een tijdje wel weer opnieuw. Anders misschien maar overgaan op Teurlings 228, zoals Donsje voert.

Bedankt allemaal voor het meedenken! Heel waardevol!
Hartelijke groeten,
Daphne

DvE

Beste mensen,

Ik had een link over het hoofd gezien in de mail van Hooimeijer. Graag deel ik de link met tips voor overzetten op pellets met jullie:

http://www.kliniekvoorvogels.nl/faqs.asp?RelatieID=88&lang=0&FAQID=316

Het klinkt logisch en ik ben benieuwd of ik er iets mee opschiet. Wordt vervolgd  ;)
Hartelijke groeten,
Daphne

Jeroenw

Ik bedoelde inderdaad de pallets mee  :)

We hebben hier een echte pitbull  ;D als Valkparkieten baasje
Niks anders dan lof

DvE

Citaat van: Jeroenw op  2 augustus 2012, 01:51:32
Ik bedoelde inderdaad de pallets mee  :)

We hebben hier een echte pitbull  ;D als Valkparkieten baasje
Niks anders dan lof  goedzo

Groetjes Jeroen



Ha, ha, ha!
Dank je wel, Jeroenw!  :D
Hartelijke groeten,
Daphne