29 maart 2024, 14:51:03

Pellets

Gestart door Nadiine, 28 november 2011, 10:13:21

« vorige - volgende »

Nadiine

Hallo allemaal,

Ik zit heel erg te twijfelen om mijn 2 valken en 2 grasjes (samen in 1 kooi) op pellets te zetten, want mijn 1e grasparkiet heeft altijd zaad gegeten maar tot een bepaald limiet om hem goed op gewicht te houden, hij is nu 4 jaar oud en zit opeens samen met 4 vogels, en krijgt ook nog eens valkparkieten voer waar zonnenpitten doorheen zitten, en ik krijg toch het idee dat hij zich overeet en dikker word.. het andere grasje zit  nog geen maand bij mij, maar die is na mijn idee alleen maar afgevallen. (was veel te dik)

Mijn 2 valken zijn nu 4 maanden oud, en eten gewoon goed, nu doseer ik het voer zodanig dat het aan het einde van de dag op is dus nooit teveel!

Nu zit ik toch te twijfelen aan pellets! ik heb altijd gezegd, nee nee nee! ik wil dat ze zaadjes kunnen uitzoeken en varriatie aan smaak hebben (mijn eigenwijze grasje eet namelijk NIKS behalve zaad en trosgierst, ookal gaat het nu een stuk beter!)

en aangezien pellets alles bevat wat ze nodig hebben en niet te veel kunnen ze niet gaan viezelen, leek mij dus een goede oplossing, daarnaast voer ik zo ie zo appel, sla & komkommer bij, wat eigenlijk alleen 1 grasparkiet en, de rest vind het eng en raar, maar dat is een kwestie van tijd  :) en ik heb ook al leuke ideeën opgedaan met takken en grassen in andere topic's als verrijking!

Maar nou wil ik eigenlijk van jullie weten,

Wat is jullie ervaring met gemengde kolonie's vogels en pellets?
wat kun je dan het beste geven en hoeveel ongeveer?
Welk merk kun je het beste aanbieden maar is wel goed te betalen? 

Ik heb al wat rond gelezen op het forum, maar ben er dus nog niet helemaal over uit..

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html

carco

Als je je vogels echt op pellets over wil zetten zou ik de kleinere maat nemen die geschikt is voor grasjes. Anders wordt het denk ik te grof voor ze.
Ik heb zelf nutribird B14. Alleen ik kan niet zeggen dat ze kapot zijn vd pellets.
En ik wissel nogal eens van merk. Mijn kakarik's eten wel alles.

Je kan ook zaden zonder zonnepitten nemen zodat het niet zo vet is.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Nadiine

Bedankt voor je reactie!
En zo een kleiner formaat zit daar wel alles in wat een valkparkiet nodig heeft dan?

en die zaden zonder zonnenpitten die kan ik nergens vinden, daar heb ik al wel veel over gelezen maar welke dierenwinkel ik ook in loop, overal zitten die verrekte zonnenpitten doorheen.. Waar halen jullie dat voer dan? of bestellen jullie dat via internet?

En als ik de Valkparkieten een minimum hoeveelheid zaadvoer wil geven hoeveel schepjes raden jullie dan aan? (schepje is van extravital voer), mijn grasjes krijgen 1.5 schepje per dag, dit heb ik afgemeten toen ze nog alleen zaten. Maar mijn valken zitten nu in een groep en ik wil ze ook niet ondervoeden zeg maar..

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html

carco

Hoi

Van nurtibird zijn de voedingsstoffen hetzelfde.
Je hebt nog veel meer merken hoor, ook van harrisson bv. Deze zijn maat valkparkiet al erg klein. Maar ook errug duur.

Ik meet eigenlijk niets af, ze eten naar behoefte hier. Dus de hoeveelheid durf ik je echt niet te zeggen.

De meeste gebruiken teurlings 228/ teurlings euro top.
Dit zijn grootverpakkingen van 20 kg. Inderdaad niet overal verkrijgbaar.

www.valkcity.nl/shop verkoopt het in ieder geval per kg.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Patrick

Ben zelf geen voorstander van pellets want ze hebben niet altijd alle zaadjes nodig en vooral met jongen erbij kan dit wel eens een probleem geven.

Ga eens op zoek naar een vogel vereniging en vraag wie daar zowel grasparkieten kweekt en valkparkieten. Grote kwekers gebruiken altijd zakken van 20 a 25 kilo en misschien dat je een kleine hoeveelheid kan kopen waar minder of geen zonnepitten in zitten.
Neem anders neophema zaad, zitten helemaal geen zonnepitten in en toch voedingsrijk.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Nadiine

Bedankt voor de verschillende antwoorden ookal is dat nog wel wat verwarrend, ik ga toch inderdaad gewoon voor zaadvoeding daar ben ik overuit, maar hoe weet ik nou welke zaden ze echt nodig en welke niet? want er zijn zoveel verschillende zaden, en ik elk zakje zit weer wat anders.. Ik kweek verder niet met de vogels. de valken zijn broertjes/zusjes en de grasjes zijn 2 mannen..

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html

andre28

Ik wil hier graag op reageren.
vallkparkieten eten i het wild zaad.
vogels thuis probeen wij de natuur na te bootsen en geven wij de vogels ook zaad en daarnaast eivoer.

als extra voeg ik door het eivoer vitamine E.
vitamine E helpt de vogels goed door de rui heen en zorgt voor betere vruchtbaarheid.

De Pallets is fabrieks spul daar heb ik geen vertrouwen in.

*Yvon

Hoi hoi

Hierbij wil ik zeggen dat ik het met Andre eens ben.  :)
Probeer zaad te vinden waarin zoveel mogelijk soorten zaadjes inzit.
Zoals die van teurlings 228(geloof ik) of die wij gebruiken die van zagers,beide wel te vinden via google.  ;)
Zelfs onze viervoeters geef ik zo goed als het kan eten wat zo dicht mogelijk bij de natuur ligt,zoals vers vlees of blik/brok waar geen toegevoegde troep doorheen zit.
Helaas lusten ze niet allemaal vers vlees,de katten dan.  ;)

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Nadiine

Ik ben het helemaal met jullie eens, dat is ook de rede waarom ze bij mij nooit pellets gehad hebben! wat fijn te horen dat ik niet de ennige ben die er zo over denkt!

Ik denk dat het nu wel moet gaan lukken met de zaadvoeding, bedankt!  ;D

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html

Jeroenw

Ik wil er ook op reageren  ;D

Mijn vogels krijgen,  een mix van pallets en zaad. en dat gaat ook goed
Plus hun krop blijft werken zo als het hoort en ze krijgen alle voedings stoffen binnen

Bij mij word zaad en pallets gegeten ze worden er niet uit gesorteerd

Gr. Jeroen

DvE

Uh, om even als nieuweling de knuppel in het hoenderhok te gooien ... ;-)

Ik geef al jarenlang vrijwel uitsluitend Harrisons Bird Food aan mijn 2 valkparkieten. Helaas kan ik niet zeggen dat ik nooit gezondheidsproblemen heb gehad met mijn ene valkje (nu 7) :-( maar ik wil wel graag even wat kwijt over het valkje dat ik anderhalf jaar geleden kocht. Hij was toen anderhalf jaar oud. Bij mij is hij overgegaan op Harrisons, gewoon omdat ik geloof dat het prima voer is en mijn eerste valkparkietje het ook heel erg lekker vindt. Nou, ik heb me een groot verschil gezien bij mijn tweede valkje nadat hij een paar maanden op de Harrisons leefde. Hij kreeg bij zijn vorige eigenaar uitsluitend zaadvoer en bij mij dus pellets. En wat me opviel is dat zijn verenpak er veel mooier uit is gaan zien en dat hij opzienbarend minder huidschilfers heeft. Ik vraag me dus toch af of hij met zijn zaaddieet niet te weinig voedingstoffen heeft gehad, want het verschil is echt overduidelijk.

Overigens denk ik zelf ook dat alleen Harrisons (met wat fruit en groente) misschien wat al te eenzijdig is. Daarom experimenteer ik de laatste maanden met Scenic Hot & Healthy erbij -maar helaas lusten ze het niet graag. Bovendien heb ik wel eens een proefzakje Zupreem gehad en daarvan lusten ze de naturel soort wel (niet de fruitsmaak). Sinds een paar maanden krijgen ze ook zo eens in de anderhalve week een paar theelepeltjes gemengd parkietenzaad, wat ze erg lekker vinden. Maar dat is meer omdat het me anders zo'n eenzijdige smaaksensatie lijkt als je elke dag, jaar in jaar uit, hetzelfde eet. Plus dat ik hier en daar toch wel wat lees van tegenstanders van pellets en dan denk ik: Ik kies het beste uit twee werelden. Maar eerlijk is eerlijk: die Harrisons heeft mijn ene valkje heel duidelijk goed gedaan en ze vinden het allebei erg lekker. Ruik trouwens zelf maar eens in de zak; je zou er bijna zelf een hapje van nemen ;-)

Succes allemaal!
Hartelijke groeten,
Daphne

*Yvon

Hoi hoi

@DvE , dat je in pellets gelooft is je goed recht.  ;)
Maar wij zijn van mening dat als je je valkjes goed en vooral veel verschillende en afwisselend zaad geeft het niks te kort kan komen.
Voer wat vers is is en blijft voor mens en dier toch het beste.  ;)
Zeker beter dan wat in de fabrieken bij elkaar gefrommeld wordt tot een gedroogd iets.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij en zij nooit iets *slecht* te eten nemen/krijgen.  ;)  :D
Maar we doen ons best het zo goed mogelijk te doen.

Groetjesss Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

Rianne

Naar mijn weten is het verkeerd te denken dat valkparkieten voornamelijk zaden eten in het wild. Denk ook aan planten (velen die in nederland niet groeien) gras- en fruitsoorten.
Je krijgt ook het advies om naast pellets evengoed af te wisselen met zaadvoer, groente en brood.
En waarom zou een pellet voor een vogel verkeerd zijn, terwijl onze honden en katten het ook dagelijks krijgen?

Patrick

Hier krijgen onze honden vers vlees en de vogels zaden en verder wat ze nodig hebben  ;D
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

saskiaw

9 december 2011, 11:20:42 #14 Last Edit: 9 december 2011, 11:23:32 by saskiaw
Wat misschien ook een idee is als je op zaad wil blijven is om vitamines door het water te doen.
Ik doe dit zelf nu 3 weken op advies van een vogelarts, en iedereen die nu langskomt zeg meteen: wat zien je vogels er mooi uit!
(het is echt een opvallend verschil, ik zie het ook goed)

Waar DvE het overheeft met beter in de veren zitten enz kan dus ook op deze manier bereikt worden, en dan kunnen ze gewoon de hele dag zaadjes blijven pellen  :)

Sommige pellets ruiken inderdaad heerlijk, maar ik zelf vond de smaak een beetje tegenvallen :P maar ja, zaadjes vind ik ook niet lekker...  ;)