Kan een valkje weer vliegen nadat het ooit geknipt is?

Gestart door Valkje19, 22 november 2011, 22:10:17

« vorige - volgende »

Valkje19

Goedenavond allemaal,

Ik ben van plan 2 valkjes te kopen maar nu is er 1 die geknipt is. De vleugels zijn op dit moment weer aan het aangroeien hoorde ik. Nu is mijn vraag: kunnen valkjes gewoon weer vliegen zodra alles is aangegroeid of is dit lang niet altijd zo?

saskiaw

Hallo,

Als het valkje gewoon gekortwiekt is, hebben ze alleen in de veren geknipt, na de eerstvolgende rui vallen alle oude veren uit en groeien er weer nieuwe veren voor in de plaats.
Dan zou hij dus weer gewoon moeten kunnen vliegen, hoewel hij in het begin wel wat onhandig zal zijn.

hoe oud is het valkje? als hij oud is een altijd gekortwiekt zou het wel even kunnen duren voordat hij het weer onder de knie heeft.

Ik heb zelf een valkje dat ongeveer de eerste 5/6 jaar van haar leven niet heeft kunnen vliegen (zat in een kleine kooi en ging nooit los) het heeft toen echt wel een jaar geduurd, maar nu vliegt ze net zo als de rest.  :)

Valkje19

Hoi Saskia,

Bedankt voor je berichtje! Het is een valkje geboren in het voorjaar.

Maar ik weet niet hoe ver er geknipt is natuurlijk...

saskiaw

Daadwerkelijk in de vleugel knippen, dus een soort amputatie heet leewieken, dit is in Nederland verboden.
Dus de kans dat dit valkje geleewiekt is lijkt mij klein...

heb je ze al gezien? en ziet het er betrouwbaar uit?

Valkje19

Ah ok, nee ik heb foto's gezien en ze zien er beien goed uit. De eigenaar komt op mij ook echt over als een betrouwbare liefhebber dus dan moet het helemaal goied komen. :)

saskiaw

Dan denk ik ook dat het goed moet komen.  :)
Maar wel goed dat je zulke dingen navraagt als je het niet zeker weet.

heel veel plezier met je valkjes!
zijn het je eerste? en welke mutatie?

ik word telkens een beetje jaloers als ik verhalen hoor van mensen die nieuwe valkjes gaan ophalen  :P  ::)

Valkje19

Dank je! Ik vind dat een dier verantwoordelijkheid met zich meebrengt en dus moet je goed op de hoogte proberen te zijn.

Het zijn onze eerste inderdaad, het is een lutino en een wildkleur.  ;D

saskiaw

Hoi, heb je je valkjes ondertussen al opgehaald?

Altijd fijn om te zien dat er nog genoeg mensen zijn die wel willen weten wat ze doen voordat ze een dier nemen  :)

mariannenl

ja zal wel even duren voordat het weer in orde is
immers de spieren die hij normaal nodig had voor het vliegen zijn niet actief geweest en moeten weer even aansterken
Dus in het begin een klein stukje en weer naar beneden vallen maar dat wordt steeds beter

We gaan er hier van uit dat hij gekortwiekt is en niet geleewiekt want dat is niet meer toegestaan sinds de nieuwe welzijnswet voor dieren ( dat is letterlijk amputatie van een vleugeldeeltje zodat het nooit meer kan aangroeien, pffffffff )

kuiserke

Hallo, ik heb nu ook zo een vogel dat hopelijk alleen maar gekortwiekt is.
Zijn pluimen beginnen te groeien maar vallen steeds uit...
zijn verenkleed is momenteel ook niet zo inorde zie oproep slecht verenkleed...
Ik hoop dat hij ooit kan vliegen