6 mei 2025, 14:40:17

Luikje voliere

Gestart door Rissiejjj, 24 november 2011, 18:57:27

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Wie heeft er tips voor het luikje voor de voliere.
Ik heb zeg maar een rails van hout gemaakt en daartussen loopt dus een plankje die het luikje is.
Met goed weer werkt dit perfect, zit met ringetjes en een touw zo dat ik hem van buiten de voliere dicht kan doen.
Met nat weer echter zet het hout wat uit waardoor hij niet meer glijd en ik dus de voliere in moet.
Nu geen probleem, stap de voliere in en klaar.

Maar 4 januari word ik geopereerd aan mijn rug en dan mag ik helemaal niks meer. Week in het ziekenhuis en naderhand mag ik eerst waarschijnlijk niet eens lopen, laat staan bukken om de voliere in te komen.
Zou fijn zijn als ik een luikje heb die gewoon weer netjes van buitenaf sluit. Moeder voert de vogels dan en maakt schoon, maar om haar elke dag voor mijn hobby de voliere in te laten gaan vind ik niet wat.

Dus ben op zoek naar een goede manier voor het luikje. Wie heeft tips?

Rozzy-lee

De rails in de vaseline zetten misschien

sepke

29 november 2011, 17:49:52 #2 Last Edit: 29 november 2011, 18:07:29 by sepke
Dag Rissiejjj,

Ik zelf heb een luik van de binnen naar de buitenvolière.

Het materiaal v.h. luik is Trespa en deze beweegt in alu stoelprofiel. Omdat Trespa ongevoelig is voor vocht heb je ook geen last van uitzetten. Hierdoor loopt het soepel zowel in de winter als in de zomer. Let er wel op dat je het stoelprofiel iets ruimer monteerd dan het trespaplaatje groot is. M.a.w. eerst het profiel onder monteren dan het plaatje er in plaatsen en dan het bovenprofiel zo plaatsen dat het plaatje wat ruimte heeft. Aan de zijkant heb ik ook stoelprofiel gebruikt als aanslag hierdoor sluit het luik goed af en heb je minder tocht.

Stoelprofiel is bij de bekende bouwmarkten verkrijgbaar eveneens het Trespa. Op het Trespaplaatje heb ik een alu hoekprofieltje gemonteerd met een gaatje. Op het hoekprofieltje heb ik een stang bevestigd welke door de volière aan de buitenzijde uitkomt, hieraan een hendel gemonteerd waardoor ik het luik kan openen en sluiten zonder in de volière te komen.

M.v.g. Sepke

Stoelprofiel

Luik

Hendel met stang
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

sepke

29 november 2011, 18:04:08 #3 Last Edit: 29 november 2011, 18:09:56 by sepke
Foutje, dit tweede bericht is overbodig maar ik zie geen mogelijkheid om het te verwijderen.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Patrick

Zou geen vaseline gebruiken maar kaarsvet. Kaarsvet glijd ook als geen ander tussen 2 materialen in en voordeel is dat het geen stof vasthoud en ook niet gevoelig is voor koud water.
Waxine kaarsjes zijn er perfect voor en kosten ook weinig  ;)

Tespa en stoelprofiel is inderdaad een mooie oplossing. Weet niet hoe jou luikje eruit ziet maar eventueel een stukje ketting/draad door een pvc buisje laten lopen om op afstand je luikje te kunnen bedienen.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl