9 mei 2025, 19:36:43

Mijn vogelparadijs

Gestart door Mandytje, 24 november 2011, 14:49:15

« vorige - volgende »

carco

Heb jij ook catharinaparkieten?
Leuk: die hebben wij ook.Geloof alleen niet dat ik die ooit een blok ga geven  :-\

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Mandytje

Jaa eigelijk zijn ze van mijn vader maar ik vind ze ook heel erg leuk.
Alleen de vererving van ze snap ik nog niet helemaal.
De moeder is een wildkleur en de vader een wildkleur split bont? hij heeft een gele vlek op zn voorhoofd.
Maar de jongen zijn 2 wit dons rode ogen en 1 wit dons blauw oog.
Misschien kan jij mij een beetje uitleggen hoe dat in elkaar zit??
we hadden eerst 4 koppels maar nu nog 1tje omdat we niet genoeg ruimte voor ze hadden.

Groetjess

debster0504

foto's foto's foto's foto's  ;D  ;D  ;D

heb je iemand die ze vast kan houden voor de foto's  :D
anders kom ik ze wel ff vasthouden hoor  :-* hihihi

Mandytje

hahah kheb net foto's gemaakt deb ;D haha maar alsnog mag je langskomen hoor dat weet je toch!

:-*

Mandytje

Weer nieuwe foto's van de 5 schatjes!

Vandaag 3-2-12 zijn de foto's gemaakt :D

Jong 1 woog : 98 gram en nu : 93 gram

Jong 2 woog 80 gram en nu : 70 gram

Jong 3 woog 73 gram en nu 95 gram

Jong 4 woog : 66 gram en nu 75 gram

Jong 5 woog : 20 gram en nu 31 gram.

Jong 1 en 2 zijn erg afgevallen.. weet iemand hoe dit kan komen?
Jong 5 had ik vandaag geprobeerd te ringen maar na 2 minuten viel die er alweer af, dus nog iets te klein :-X

debster0504

hahaha kom volgende keer weer knuffen.
nu ligt er teveel sneeuw, ben niet zo'n held met in de sneeuw rijden. blijf lekker ff binnen.

debster0504

misschien hebben jong 1 en 2 met minder eten ook genoeg, ik weet t ook niet  ???

Tamireya

Voeden de ouders de kleintjes nog wel goed?

Jong 5 was toch van 18-01-12 of vergis ik me daar?
Vind dat (als ik het goede datum gepikt heb) hij wel een groeiachterstand heeft.
Vergeleken ook met de foto´s van de zusjes/broertjes op die leeftijd ziet hij er wel veel jonger uit.

Plus dan nog erbij dat de oudste afvallen is dit mijn eerste gedachten.
´K zou het even goed in de gaten houden wanneer je ze hoort voeden en dan ook de kropjes even controleren of iedereen genoeg gekregen heeft.

Mandytje

Dankjewel voor je reactie,

En voor zover ik weet worden ze nog regelmatig gevoerd.
Wanneer ik in de voiliere sta zitten de ouders op t blok of erin, en hoor vaak genoeg dat ze gevoerd worden.

Zou het zijn omdat jong 3 4 en 5 nog wel aankomen dat het te maken heeft met dat de oudste twee gewoon wat minder voeding nogdig hebben dan de jongste?

Wel toevallig dat de rest namelijk wel goed aankomt.
Maar ik zal het in de gaten houden, vind zelf inderdaad ook dat jong aan de kleine kant is.
Voor de rest is hij heel levendig.

Groetjess

Tamireya

Nou ja, op een gegeven moment krijgen ze zeker minder voeding dat klopt maar ze moeten niet afvallen.

Hoe vaak weeg je ze nu op dit moment?
Als het niet teveel stress bij de ouders oplevert zou ik dit op dit moment even wat vaker doen (bv s´ochtends en s´avonds) zo kun je dan zien of ze in de loop van de dag wel genoeg aan voeding krijgen.

Vind ook niet dat jong 5 goed aankomt. 11 gram in knap 2 weken voor die leeftijd is wel iets weinig.
Heb het net even ook vergeleken (ja ik weet wel dat ieder donsje anders is  ;)) met mijn eerste nestje wat ik met de hand op moest voeden vanwege enorm gepluk en groeiachterstand, maar ook daar was het jongste met knap 2 weken 12gram zwaarder als dat jong.

Lastig zeg, want de ouders blijken wel heel erg goed hun best te toen zoals ik het lees. Ze plukken niet, dit is ook een voordeel.

Misschien dat je hun nog meer voeding aan kunt bieden?
Eivoer, groente, fruit noem maar op.
Ik zeg maar even wat en probeer een beetje mee te denken  ;)

carco

3 februari 2012, 16:22:22 #160 Last Edit: 3 februari 2012, 16:33:27 by carco
Het oudste jong zou ik me zeker niet druk om maken.
Dat ze iets afvallen is heel normaal op deze leeftijd.
Van 80 naar 70 is wel veel verschil.
En de jongste vind ik er wel goed uitzien, maar een zielepoot.
Ik zou ze vanaf nu iedere dag gaan wegen en zonodig bijvoeden. De jongste zeer zeker 1 tot 2 keer op een dag even bijpappen.Ik denk dat die niet genoeg binnen krijgt.Dat verschil is te groot met de anderen.

Wat de cathi's betreft heb ik daar ook niet veel verstand van: is ook niet zoveel van bekend geloof ik. Ik kom wel eens op het studiegroepforum. Maar ook niet echt veel.
En ook hiervoor heb je een aparte calculator om de jongen te berekenen:
http://www.gencalc.com/gen/dutch_genc.php?sp=0Lineo

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Mandytje

Update:

Vanavond heb ik Bella & Balou zien voeren.
Toen ze klaar waren ging ik even de kropjes controleren, en ze waren allemaal heel vol, vooral de jongste had een hele grote krop.

Dus voeren doen ze gewoon goed, dus het zal waarschijnlijk niks ernstigs zijn.
En ookal heeft de kleinste een groeiachterstand kan het alsnog een gezonde valk worden. ;D

Tamireya

Citaat van: Mandytje op  3 februari 2012, 22:58:04
Update:

En ookal heeft de kleinste een groeiachterstand kan het alsnog een gezonde valk worden. ;D

Oh ja zeker weten kan het een gezonde valk worden hoor, dat heeft ook niemand gezegd dat dit niet zo is  ;)
Ga maar eens, als je zin hebt, in mijn dagboek snuffelen dan zie je wat mein kleintjes voor een achterstand hadden en hoe ze er nu uit zien  ;D

Fijn te horen dat ze vanavond goed gevoed hebben, ik zou het evengoed wel in de gaten houden en ook de gewichten even vaker controleren.
Het kan best zijn dat ze in de avond meer voeren als overdag (dat heb ik bij mij ook gezien toen ze nog bij paps en mams zaten).
Ik zeg altijd: Liever te vroeg erbij en gerust gestelt, als achteraf ongerust en bezorgt  ;)

debster0504

wij zijn gisteren ook nog wezen kijken bij de 5 super schattige jongen. en toen hadden ze ook alle 5 volle kroppen.
de kleinste stond lekker te wiegen in t blok en keek je ook aan, zo lieffff..

we hadden nr 2 gekozen maar nu nr 1 z'n veren al heeft vinden we die ook wel erg mooi..  :-*
vind ze alle 5 erg lieffff, kan gewoon niet kiezen  ;)

samantha21

dan neem je ze alle 5  :P grapje...
moeilijk kiezen he! heb ik ook altijd last van  ;D