Nieuwe Valkparkiet - Voeding/Omgang/Geluiden

Gestart door Nic0, 7 december 2011, 23:56:03

« vorige - volgende »

Nic0

Hallo Valkparkiet community,

Allereerst even een uitleg waarom ik dit in de 'andere vragen' sectie van het forum plaats, het zijn meerdere vragen op meerdere gebieden. Dus inplaats van het plaatsen van meerdere berichten maakte ik er 1 van, Ook wat makkelijker voor jullie ^^.

Sinds afgelopen maandag, 5 december heb ik een valkparkiet aangeschaft, het is me eerste vogel en me 'eerste' huisdier sinds mijn vroege jeugd.

Hartstikke leuk, erg blij mee en vind het erg leuk om voor iets anders te moeten zorgen, maar bij verantwoordelijkheid, is er ook kennis nodig.

Ik heb al aardig wat gevraagd vanaf de fokker zelf, maar er zijn vragen op gekomen sinds ik hem heb.

Het is een jonge valkparkiet van 6 weken oud, inmiddels dus 6,5.
Hij had vanuit de fokker wormpjes in zijn systeem want hij kreeg een bak met water mee met anti-wormen middel erin en werd mij gezegd dat hij deze eerst goed moet leeg drinken voordat ik het ververs.

Nou merk ik dat hij pas vanaf dag 2 is gaan drinken, ben er wel blij mee anders heb ik straks een woestijn parkiet  :P
Inmiddels heb ik zijn kooi voorzien van 2 zitstokken (horizontaal) water/voerbak, inktvis schelp en schelpenzand.
Vanuit de fokker zat er ook een streng trostgierst in.
De valkparkiet (genaamd Chie (japans voor wijsheid)) eet nauwlijks vanuit zijn bakje maar veel van de trostgierst.

De vragen die ik had;

- Vaak zie ik de parkiet met uitgezette veren zitten, ik had ergens gelezen dat ze dit doen omdat ze het wellicht koud hebben?

- Hoevaak kan ik het beste het schelpenzand / water verversen?
- Is het normaal dat hij nu pas begint met 3-4x per dag een piepje te geven ivm het oefenen van zijn stem?
- Daarnaast vind hij het leuk om te stampvoeten en te schafuiten in het zand met effect dat het verspreid ligt buiten zijn kooi, is dit een teken voor iets of doen ze dit graag?
- Hij is vaak nogal rustig in zijn kooi, hij zit gewoon een beetje en alles te observeren, maar vaak is hij ook heel erg actief en aan't klauteren met zijn bek en als een stokstaartje alles te observeren, is dit normaal gedrag?

Het zijn een heel aantal vragen, maar om ze beantwoord te hebben zou toch erg fijn zijn ^^.

Met vriendelijke groeten;
CryingWolf

Manouk

Ten eerste gefeliciteerd met Chie..

Ten tweede, vind ik hem nog erg jong.. ik hoop voor je dat je valkje al zelfstandig genoeg eet.. alleen op trosgierst kan hij namelijk niet leven, hier zitten niet genoeg voedingsstoffen in.
Weeg elke dag je valkje om te zien dat hij niet afvalt, doet hij dit wil, zal je hem het beste nog terug kunnen brengen naar de kweker, om door de ouders te laten voeren.

Schelpenzand zou ik vervangen door houtsnippers op de bodem.. schelpenzand kan stuiven en in de ogen van je valkje komen..
ook vinden ze houtsnippers leuker om mee te spelen ;)

Dit kan je 1 keer in de week vervangen of als het niet zo vies is, de poepjes eruit scheppen en er een tijdje langer mee doen, dit kan je zelf wel een beetje bekijken..
water moet je elke dag verversen..

Het bol zitten kan een teken zijn van ziekte, maar hier zitten ze ook wel eens bol.. hou het in de gaten of hij zich niet ziek gaat gedragen..

Het is ook normaal dat hij nu zijn stem gaat uittesten...

geniet van je valkje, maar houd hem goed in de gaten omdat hij nog zo jong is, hoop je een beetje geholpen te hebben....

Liefsss
Manouk

milaja

ben het helemaal met manouk eens.
en valkjes horen pas met een week of 8 bij de ouders weg te gaan.
met 6 weken zouden ze dan op 1-2 hand opfok voedingen zitten.
je hebt hem dus eigenlijk iets te vroeg gehaald.
zegt niet dat het niet goed kan gaan hoor.
houdt hem dus wel in de gaten en geniet ervan.

succes milaja.

Nic0

8 december 2011, 17:46:29 #3 Last Edit: 8 december 2011, 18:04:06 by CryingWolf
Hartstikke bedankt voor de reactie.

Hij eet al zelfstandig, ik merkte vandaag toen ik thuiskwam dat hij goed gegeten heeft vandaag uit zijn voerbakje, dus daar ben ik wel gerust op gesteld.

Hij ziet niet altijd bol, maar wel als hij aan het slapen is of lekker rustig zit, hij zit dan wel altijd op 1 pootje.

Nou moet ik heel eerlijk bekennen dat deze valkparkiet is aangeschafd via mijn vader die een fokker kende, van hem heb ik de leeftijd door gekregen, het zou goed kunnen dat hij 8 weken is (normale leeftijd), zoals ik al eerder zei heb ik weinig ervaring met vogels en heb dus niet naar ALLE details gevraagd wat achteraf erg dom is.
Ik ben inmiddels al aan het proberen om in direct contact te komen met de fokker om zo alle details van Chie te achterhalen.

Hij eet dus nu wel goed en drinkt ook erg goed, ik ga morgen houtsnippers halen want persoonlijk vind ik het ook wat minder om in een vierkante meter rondom de kooi een zandbak te hebben ;)

Hij slaapt wel meer dan ik verwacht had, maar nou heb ik dus vernomen dat jongere parkietjes dit nogal weleens willen doen, hij slaapt op 1 pootje met zijn veren in de 'normale' positie.
Hij is al gewend aan de omgeving en gaat niet meer van me vandaan als ik langs de kooi loopt. Ik heb hem de eerste 3 dagen laten wennen aan de omgeving.
Vanavond ga ik beginnen om hem te laten wennen aan mijn stem door middel van tegen hem te gaan praten door bijv. een krant te lezen.

Persoonlijk wil ik hem nog niet uit zijn kooi te laten voordat hij aan mij gewend is, stem,hand etc.  Wat is jullie mening hierover?

Update/Edit:

Net contact gehad met mijn vader en blijkbaar had ik het zelf verkeerd begrepen, hij zei namelijk dat ze weg kunnen tussen 6-8 weken als ze zelfstandig eten.
Maar deze is dus 8 weken (inmiddels 8.5weken)
Wel een pak van me hart nu ik weet dat hij in ieder geval niet te vroeg is weg gehaald :)

Nogmaals bedankt voor de reacties.
Gr;
CryingWolf

milaja

dat is wel fijn om te weten.
elke keer als je langs de kooi loopt praat je even tegen hem.
laat hem maar lekker wennen aan je hand in de kooi,eventueel met trosgierst.
zelf heb ik de jonge valkjes in het begin in de avond eruit gelaten,dan zijn ze meestal wat rustiger.
kooi open en kijken wat hij doet.
hij moet ook de omgeving leren kennen natuurlijk.
af en toe dan even op je hand zetten met je andere hand erboven,beetje aaien en weer laten gaan.
vanzelf klimmen ze vaak wel naar je schouder als hij bij je is.
alles kost tijd.
veel plezier met je valkje.

Nic0

10 december 2011, 22:49:59 #5 Last Edit: 11 december 2011, 12:25:48 by CryingWolf
-Opgelost-