20 juli 2025, 14:23:00

Welke mutatie is deze jonge valk?

Gestart door Bas 76, 24 november 2011, 12:27:04

« vorige - volgende »

Bas 76

Hoi Allemaal,

Ik ben bas, en ik ben nieuw hier. Ik heb een hobby voliere, en vorige week is mijn eerste jonge valk uitgevolgen, gisteren de 2e, en vandaag de 3e, er zit er nog 1 in het blok.

Nu heb ik sowieso 2 lutino's met rode ogen, 1 geparelde, en over de laatste twijfelen we enorm. Ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen.

Groetjes Bas
Groetjes Bas & Annick;

Sanna

Hallo Bas,

Allereerst: welkom hier!

Mooie jongen heb je hoor. Het jong op de foto waar je over twijfelt is een witmasker. Deze heeft geen geel of oranje pigment waardoor hij alleen maar grijs met wit is. Wat een gemelleerd nestje zeg!

Groetjes, Sanna

Bas 76

Dankje voor je reactie,
als ik google op witmasker, krijg ik dat poppen grijze koppen hebben en mannen witte, kan ik er vanuitgaan dat dit een pop is?

Ja en dat uit een wildkleur en een lutino  ???
Groetjes Bas & Annick;

Sanna

24 november 2011, 14:52:19 #3 Last Edit: 24 november 2011, 14:54:31 by Sanna
Nee, zeker niet. Je jong is net uitgevlogen. Alle jongen hebben het verenkleed van een pop. Pas wanneer hij de jeugdrui gehad heeft (meestal rond 9 maanden) en hij nog steeds zo eruit ziet kun je ervan uitgaan dat het een pop is. Tegen die tijd begint het masker van een man toch al duidelijk witter te worden. Bovendien zal een man dan al wel lekker aan het 'zingen' zijn en macho gedrag vertonen.

Je koppeltje heeft een paar leuke verborgen splits zitten. Als je straks weet welke valkjes poppen zijn en welke mannen, kun je een beetje terug gaan rekenen (met de mutatiekalender) wat waarschijnlijk de splitten zijn bij welk valkje. Wie is de lutino (vader of moeder) en wie is de wildkleur? Dan valt er misschien al wat over splitten te zeggen.

Groetjes, Sanna

Bas 76

hallo sanna
bedankt voor de reactie .
de man is wild kleur en de pop lutino.

alvast bedankt
gr bas
Groetjes Bas & Annick;

Dennisfr

papa is dus split ino, witmasker en opaline de lutino jongen kunnen dus ook zowel man als pop zijn omdat je een lutino pop hebt.
de opaline jongen kun je bijna altijd zeker zijn dat het poppen zijn

erg mooi nestje leuke splitten in de ouders

Groeten Dennis

mariejj

Moeder:lutino split voor witmasker
Vader:wildkleur split voor witmasker {X1:  lutino} {X2: opaline}

man afkomst:
13% witmasker lutino
13% witmasker split voor {X1:  opaline} {X2: lutino}
13% lutino
13% wildkleur split voor {X1:  opaline} {X2: lutino}
25% lutino split voor witmasker
25% wildkleur split voor witmasker {X1:  opaline} {X2: lutino}

pop afkomst:
13% witmasker lutino
13% witmasker opaline
13% lutino
13% opaline
25% lutino split voor witmasker
25% opaline split voor witmasker

Dus je kan ook nog albino's (= witmasker lutino) krijgen  ;)