3 mei 2025, 18:14:31

Wel of niet bevruchte eitjes?

Gestart door Vanessa_TC, 13 juni 2003, 15:34:55

« vorige - volgende »

Vanessa_TC

Hallo allemaal,
Mijn valkjes Tommy en Chippy hebben nu 5 eitjes, het eerste eitje is op 2 juni gelegd en het laatste op 11 juni, nu heb ik met een lapje gekeken of ik iets kon zien, het eerste eitje kan ik niet doorkijken, alsof de wand heel dik is.
De andere eitjes kan ik wel doorkijken ze zijn lichtrozeachtig en je kunt de luchtkamer zien aan de onderkant, verder zie ik niks.

Misschien zijn ze nog niet ver genoeg ontwikkeld om er iets in te zien? Alleen van dat eerste eitje snap ik niet.

De valkjes hebben de laatste tijd dagelijks wel gepaard, ook is het de eerste keer voor ze, ze broeden trouwens keurig om en om.
Moet ik nog even wachten en later weer in de lamp kijken, of zijn ze toch niet bevrucht?

Groetjes Vanessa. :)

Lique

Hoi Vanessa,

Een ei wordt om de dag gelegd. Na ongeveer 3 dagen is er in het ei te zien, of deze bevrucht is.
Je ziet dan rode adertjes lopen.
Dat ei wat jij beschreef, is misschien het laatst gelegde ei, of een niet bevrucht eitje.
Dat er sommige niet bevruchte eitjes komen, gebeurt ook heel veel. Als er veel gepaard wordt, is de pop meestal gelijk al broeds, en gaat soms gelijk al leggen. Maar het duurt ongeveer een week, voordat de eitjes bevrucht kunnen zijn.

Groetjes Lique

Paul

Vanessa,
In elk geval niet meteen de eitjes weghalen als je nog tweifeld.
Meestal kan je na 3 tot 5 dagen de adertjes al zien maar bij mij heeft het soms ook wel eens 10 dagen geduurd voor ik het kon zien.
Het zou in elk geval jammer zij als je goede eitjes weg zou halen.
Veel succes met de eitjes en ik hoop dat ze goed zullen zijn.

Groetjes,  paul

Vanessa TC

Hallo,

Ik zal de eitjes nog wel even laten liggen, het eerste eitje is vandaag precies 2 weken geleden gelegd, het popje heeft er dit weekend trouwens ook weer een gelegd.

Gisteren zijn de vogels allebei wel een uur van de eitjes geweest, ze wouden niet in het broedhok, als ze wel bevrucht zijn, maakt dit dan uit?

Gr. Vanessa