5 mei 2025, 07:47:26

Man valt pop voortdurend aan??

Gestart door Marietje, 25 oktober 2011, 18:02:12

« vorige - volgende »

Marietje

Even een vraagje,

Ik heb twee valkparkieten, een mannetje en een popje. Het popje is ongeveer een jaar oud en ik heb haar van jongs af aan.
De man daarentegen heb ik vanaf 2008, maar hij was toen al 1.5 jaar oud en had al twee eigenaren (excl fokker) gehad. Daarbij is hij een handopfok en heeft volgens mij wat afwijkend gedrag  ??? Nou viel dat eerder niet zo erg op, behalve zijn gekrijs als ik zonder hem de kamer uit loop, maar sinds het popje geslachtsrijp aan het raken is valt ie nogal door de mand...  :-\
Het geval is namelijk, dat ze steeds aan het paren zijn, maar het popje mag absoluut niet in de buurt van het nestblok komen. Hij gaat er zelf steeds in zitten en zodra hij haar in de buurt ervan hoort komt ie als een dolle eruit gestoven, in de aanvalshouding, en jaagt haar weg   ???
Nu dan mijn vraag: Heeft iemand tips mbt hoe ik hier het beste mee om kan gaan?? (en snapt eigenlijk iemand waarom hij toch zo vreemd doet?)

Hoop dat iemand reageert...

Groetjes,
Maria

lotje

Hallo,

Het is volgens mij wel zo dat de man altijd eerst het nestblok helemaal moet verkennen voordat de pop er in gaat. Dus misschien zou dat het kunnen zijn. Maar hoe jij het beschrijft klinkt het niet echt als normaal verkennend gedrag. Misschien heeft zijn gedrag hier niks mee te maken, maar dat is het eerste wat in mij op komt...

groetjes ires

Marietje

Hey Iris,

Bedankt voor je reactie! Ik was al bang dat het niet normaal was... Het aanvallen wordt ook niet minder, terwijl het mannetje zelf al nachten lang ook in het nestblok slaapt... Hij spoort echt niet helemaal  :(

Ik moet het blok misschien maar weer weghalen.

Groetjes,
Maria