5 mei 2025, 03:53:34

Leren drinken?

Gestart door talitha, 27 oktober 2011, 19:28:59

« vorige - volgende »

talitha

Hallo allemaal.

Een tijdje geleden heb ik een valkje overgenomen van iemand die werd verstoten door de ouders.
Hij was toen volgens meneer 4 weken oud. Hij had toen nog een kale kop, en op het midden op de rug nog een beetje kaal.
Nu zit hij volledig in de veren.

Ondertussen eet hij al zaadjes, eivoer, trosgierst en van een snoepstok. Ook heb ik een soort van houten gaaien kong voor hem, maar daar heeft hij nog niet heel veel intresse in (meer slopen dan eten)

Hij eet nog niet genoeg om van de pap af te gaan (zit momenteel op 2 voedingen per dag omdat hij met 1 voeding erg veel afvalt, zodra hij terug zit op 100 gram wil ik weer 1 voeding per dag gaan doen. Hij weegt nu 82 gram)
Ook geef ik zijn pap nu gewoon in een bakje in de kooi, en moet hij er zelf uit eten, ik weeg dan voor de voeding en erna zodat ik weet hoeveel hij op heeft. Dat is gemiddeld tussen de 8 en 14 ml per voeding. Moet ik daarmee door blijven gaan?

Onddanks dat hij zoveel zaadjes eet, heb ik hem nog nooit zien drinken. Ik weet dat hij het vocht nu gewoon uit de pap haalt. (die ik smorgens pindakaasdikte maak, en savonds vladikte)

Maar hoe gaat hij leren drinken zodra ik wil gaan stoppen met de pap?
Ik heb het op dezelfde manier geprobeerd als met de zaadjes, door op het bakje te gaan tikken met mijn vinger. toen hij een "hap" wou nemen schrok hij een beetje van het water (niet met zijn doppen erin) en slikte het weg.

Hij zoekt het waterbakje ook nooit op. Hoe kan ik er vanuit gaan dat hij toch gaat drinken zodra hij voldoende zelfstandig eet? En hoelang mag een valk zonder water? (als dat hij niet drink dat ik dan toch pap geef zodat hij vocht binnen krijgt)

Ik kon hierover niks op het forum vinden dus ik hoop dat iemand me hier over kan inlichten :)

Hij is trouwens 7 weken oud, en aankomende maandag 8 weken.

Larissa

Hoi

ten eerste zou ik het bakje met pap direct uit de kooi halen, omdat als pap koudt wordt het moeilijker te verteren is voor de jonge valk.

Als hij al wel zelf zaadjes eet zal ik hem helemaal geen pap meer geven, water nemen ze maar enkels tot zich, ik zie hier ook al mijn valkjes lang niet drinken terwijl ik wel weet dat ze drinken.

Heb je toevallig er nog een vogel zitten, zet  ze naast elkaar.
Een jonge valk is heel leergierig en doet gauw soort genoten na heb ik zelf tijdens de kweek altijd gemerkt.

Kun je eens een foto van je valkje hier neer zetten.

Normaal is het met pappen zo gemiddelt 10 % van het lichaams gewicht aan pap geven.

Groetjes Larissa

talitha

Ik maak elke keer nieuwe pap, dus de pap die hij eet is gewoon warm. zodra hij niet meer hoeft of als het bakje leeg is haal ik die meteen uit de kooi. Elke keer als ik een voeding geef is zijn krop ook gewoon netjes leeg.

Ik let altijd op met hoeveel hij binnen krijgt, dit is altijd tussen de 10% tot 13% aan lichaamsgewicht. Ook voel ik altijd aan de krop of die niet te vol zit etc. En die is ook altijd goed zacht geweest als hij klaar was met eten.

Toen ik hem op 1 voeding per dag had staan is hij van 100 gram naar 75 gram afgevallen in een week tijd. Betekend dus dat hij nog niet genoeg zaadjes eet om zichzelf op de gewicht te houden, dus ik geef weer 2 voedingen tot hij op zn oude gewicht terug zit. Ik neem dus liever niet het risico om helemaal geen pap meer te geven, en dan straks zit met een dood valkje.

Ik heb helaas geen andere vogel die ik er nu bij kan zetten.

Deze foto had ik hem pas: http://94.100.120.223/1419100001-1419150000/1419116001-1419116100/1419116084_6_mVlO.jpeg

deze foto is van anderhalve week geleden: http://94.100.125.19/1423600001-1423650000/1423649201-1423649300/1423649275_6_gfpn.jpeg

vandaag: http://94.100.123.15/1430400001-1430450000/1430402501-1430402600/1430402576_6_LREw.jpeg

Lin

Als hij weer op gewicht is, dan 1 voeding weg laten en dan weer kijken. Als hij goed pelt dan pak je hetzelfde bakje en doe je water er in. Geen pap meer geven en alleen zaadjes en geen trosgierst.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

talitha

Dankje voor je antwoord :)
Daar had ik zelf nog niet aan gedacht om het op die manier te proberen, dankje.

Trosgierst eet hij bijna niet, issie niet zo gek van denk ik. Wel zie ik hem de hele dag bezig met het bakje zaadjes en de snoepstok die ernaast hangt.

Lin

Snoepstok ook weghalen dan natuurlijk.  :)

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

talitha

Gisteren woog hij 84 gram smorgens, en heeft hij maar 2 ml pap op gegeten. Savonds heb ik hem geen pap gegeven. Meer wou die niet.

Hoorde ik net mijn vriend spastisch heel hoog hmmmm hmmm hmmm piepen (hij had zn mond vol, was aan het eten) terweil hij wees naar de vogel. Hij was aan het drinken  ;D
Dus ik ging hem wegen (had nog geen pap gehad vandaag) en hij is 4 gram aangekomen, 88 gram dus  ;D
Ben zo blij. Vanaaf ga ik ook geen pap geven, en kijken of hij morgen is afgevallen of weer aangekomen. Drinken doet hij nu, dus daar hoef ik me gelukkig geen zorgen meer over te maken.  :D

talitha

Ondanks dat er niet meer gereageerd is, even een update.
Hij eet goed van de zaadjes, vanmorgen woog hij nog steeds 88 gram. Niet afgevallen zonder pap dus. Denk dat ik voorzichtig mag zeggen dat hij zelfstandig is :)