pop van nog geen jaar heeft eitjes gelegd

Gestart door ilse2102, 20 oktober 2011, 21:32:38

« vorige - volgende »

ilse2102

Hallo, mijn valkparkiet "Merel" heb ik sinds begin maart. Is superaanhankelijk en zit in eien kooi bij ons in de woonkamer.  Iedere avond als we thuis zijn zit ze bij ons.  Nu heeft ze dinsdag een eitje gelegd, en vandaag een tweede!  Ze blaast al naar ons als ze maar denkt dat we te dicht bij komen.  Ze eet niet meer en zit op de grond op haar eitjes.  Wat moet ik hier nu mee?  Is ze niet te jong?  Mag ik ze weg halen? Vind ik eigenlijk zielig.  ze wil niet meer uit haar kooi komen en ik ben bang dat ze gaat verzwakken.  Ik heb weinig, zeg maar geen ervaring met zulke dingen maar ben ontzettend gehecht aan het beestje. Kan iemand mij tips geven? Alvast dankt!!

Sanna

Hallo Ilse,

Valkjes worden inderdaad nogal agressief als ze eieren hebben, hoe tammer ze zijn hoe feller. Haal de eitjes in ieder geval niet weg. Laat haar erop broeden zolang ze daar zin in heeft. Dat kan wel 3 weken duren, maar misschien verliest ze eerder al haar interesse. Als ze niet meer naar de eitjes omkijkt kun je ze pas weghalen. Anders blijft ze nieuwe leggen en put ze zichzelf op die manier uit.

Als ik jou was zou ik ook een bakje voer en water op de bodem bij haar in de buurt zetten. Zorg dat ze eivoer heeft, sepia en mineralen, die dingen heeft ze nu nodig omdat eieren leggen extra energie kost. Ook kun je bruinbrood geven, wat hardgekookt ei, groenvoer, enz.

Het kan zijn dat Merel zó goed broedt, dat ze niet meer goed voor zichzelf zorgt en slecht eet. In dat geval moet je het niet te lang aan blijven kijken, maar dan moet je de eitjes al eerder weghalen en dan duimen dat ze geen nieuwe gaat leggen. Houd haar voerbakjes dus wel in de gaten of ze voldoende eet.

Groetjes, Sanna

ilse2102

Hallo Sanna,
dank je wel voor je antwoord!  Ik ben heel blij dat ik nog niets fout gedaan heb.  Ik zal eten en drinken op de grond zettten en dat extra voer gaan halen.  Dat wil dan ook zeggen dat ik haar hok niet kan verschonen?  Dat doe ik normaal gezien iedere week.  Kan dat geen kwaad dan? 

Ilse

Sanna

Hoi Ilse,

Je kunt haar gewoon uit de kooi jagen. Buiten de kooi zal ze haar oude zelf weer zijn. Kooi verschonen en dan kan ze er weer in. Eenmaal binnen verandert ze weer in de feeks helaas ;).

Groetjes, Sanna