1 juni 2024, 14:25:07

Is mijn valkje ziek?

Gestart door lutinovalkje, 10 oktober 2011, 11:48:27

« vorige - volgende »

lutinovalkje

Sinds 1.5 week heb ik een jong valkparkietje, nu ongeveer 7 weken oud. Dit is de eerste keer dat ik een vogeltje heb, en vind het moeilijk om te bepalen of mijn vogeltje ziek is.

De eerste paar dagen was die erg speelt, knaagde aan wilgenstokjes die je hem gaf, sprong/fladderde/klom van stok naar stok. (mijn valkparkietje zit een een binnen kooi)

Eergister heeft die een schilletje van een zaadje in zijn oog gekregen en dat heeft er bijna 24 uur in gezeten. Zijn ogen waren geïrriteerd en je zag dat hij er last van had. Hij sliep wat meer en zat niet meer op 1 pootje,

Inmiddels heeft hij dat schilletje er uitgekregen en begint wel weer wat actief rond te hobbelen, maar zit/slaapt niet meer op een pootje. Ook maakt hij een zacht piepgeluidje als je zijn kooi binnen komt met je hand, terwijl dat voorheen niet gebeurde. Komt dit nog van zijn oogirritatie of was dat het  begin van een ziekte?

Mijn valkparkiet, krijgt elke dag schoon kraanwater op kamertemperatuur, eet gemengd vogelzaad, en krijgt vogelgrit.

Heb het idee dat hij voldoende drinkt en eet, hij zit niet veel op de bodem

Bijgevoegd een foto van mijn slapende valkparkiet.

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen wat ik moet doen? Bij voorbaat dank

lutinovalkje

En hier nog in de bijlage een foto van het oog waar het zaadschilletje in heeft gezeten.

Tamireya

Ik denk dat het het beste is als je met je valkje even naar de VA gaat.

Het oogje ziet er niet zo goed uit volgens mij en dat kan natuurlijk ook veroorzaken dat het valkje zich niet lekker voelt.

lutinovalkje

VA is vogelarts neem ik aan? Wat zijn ongeveer de kosten als je naar een vogelarts gaat?

Tamireya

ja klopt. VA - Vogelarts en DA - Dierenarts   ;)

Dat durf ik echt niet te zeggen. Daarvoor moet je het best even contact opnemen met een vogelarts/dierenarts die kan je misschien een prijsindicatie geven.

carco

Je kan ook een paar keer op een dag het oogje schoon maken met afgekoeld schoon water,kijken hoe dat gaat. Ik geloof niet dat het ontstoken is, het lijkt wel wat geïrriteerd.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Nadiine

Lijkt mij er ook wat geïrriteerd uit te zien en niet ontstoken verder..
En als je niet lekker in de vel zit ga je ook mopperen en heb je niet altijd overal zin in, dat kan ook de reden zijn van zijn gemopper natuurlijk!

Als je zijn oogje gaat schoonmaken gebruik dan afgekoeld gekookt water zodat er geen bacteriën meer in zitten en houd je valkje vast met een handdoek/handschoen, want ze kunnen erg hard bijten ;)

Succes!

Xxx, Nadiine! ♥

Kijk ook eens in ons dagboekje!
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,39065.0.html

Ricardo

Komt hij uit een nest met anderen valkjes. Mist mischien zijn soortgenoten. Veel aandacht aan besteden. Hij is nog harstikke jong en wil aanhankelijk zijn. Nu alleen in zijn kooitje

Ricardo

En een iets dikkere stok. Ikzelf gebruik perdi perch. Perfecto