7 mei 2025, 04:26:32

lutino man of pop

Gestart door Mandy, 5 november 2002, 03:12:33

« vorige - volgende »

Mandy

Hallo,

Ik heb een probleempje. Ik wil een lutino man aanschaffen. Op deze site vond ik hier wel info over, maar ik kom er niet uit. Een man zou GEEN spots onder de vleugels moeten hebben. Maar als je bij de stuit voelt naar de ruimte tussen de botjes en er is veel ruimte (een pinktop) zou het een pop zijn, weinig ruimte een man (ivm eieren leggen). Vandaag heb ik 3 valken gevoeld waarvan er 2 naar mijn gevoel een man zouden moeten zijn, maar ze hebben alledrie spots onder de vleugels. Wat moet ik nou?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

tiny

6 november 2002, 16:43:09 #1 Last Edit: 6 november 2002, 16:44:26 by tiny
hallo mandy,
ge kunt het heel moeilijk zien als ze  nog jong zijn.
Het beste is wachten tot de eerste rui of rond de 6 maand.
Het is eigenlijk een gok.
ik heb hier een in de voliere gehouden om te kweken en we gingen er van uit dat het een vrouwtje is nu van vorige week weten we dat een manneke is omdat hij begint prachtig te fluiten

waag eens een gokje en als ge hem hebt vind ge hem toch lief of het nu een hij of een zij is .

groetjes

Tiny

Mandy

Ik heb inderdaad al in veel reactie's vernomen dat het een hele klus zal zijn om te ontdekken of het een man of pop is.

Vele mensen spreken berichten van elkaar tegen.

Het zou niet te voelen zijn of het een man of pop is. (een zeer ervaren kweker heeft z'n pop bevoeld 1 uur na het leggen van een ei en de bekkenbotjes zaten weer mooi tegen elkaar)
De felheid en roodheid van de wangkleur wil ook niets zeggen.(heb ik zelf al ervaren bij mijn lutino pop)
De kuif wil ook niets zeggen.
De spots onder de vleugels blijkt ook geen waar te zijn.

Je zou het aan de onderkant van de staart moeten kunnen zien, als deze helemaal geel is dan is het een pop en zijn de buitenste twee pennen lichter van kleur als de rest van de staart dan zou het een man zijn. Dit vlgs. een ervaren keurmeester.
En uiteraard is het aan het gedrag op te merken, het typische macho mannen gedrag, maar daarvoor moet je 'm al aangeschaft hebben.

Ik vind mannen en poppen zeker allemaal lief, maar het is bedoeld om een pop van een man te vergezellen tegen de tijd dat het broedseizoen weer gaat beginnen. Want de grijze man die eerst bij haar zat, pikte haar kopje kaal (en jongen tijdens de kweek dit jaar). Ik wil nu proberen om aan een lutino man te komen in de hoop ook lutino jongen te krijgen, ik krijg nl. al grijze jongen van mijn andere koppels. En ik kan en wil niet teveel hierin veranderen omdat er valken met een emotionele waarde hierin zitten. Mijn twee tamme poppen die ik binnen heb gehad en het allereerste valkje dat geboren is, daar hecht ik de meeste waarde aan, maar natuurlijk ben ik van al m'n vogels gek. Maar van plukkende valken die de boel gaan terorriseren en een grasparkiet die vier jonge valkjes afslacht wordt je ook niet vrolijk van, maar goed ik ga afdwalen.

Ik hoop binnenkort iets te vinden.
Mandy.

cisca

Hallo mandy.
ik zie dat je graag een lutino bij een lutino wilt zetten om te kweken en dan lutino,s te krijgen.
Het probleem is dit als je twee lutino,s bij elkaar gaat zetten kan niemand je garanderen dat je ook lutino,s terugkrijgt er is al zoveel op mutaties gekweekt dat je nooit meer zeker weet wat er uitkomt.
ik heb een lutino pop en een bonte man bij elkaar zitten het eerste nestje kreeg ik twee wildkleur en het tweede nest drie wildkleur en twee sinamon dus je kunt nooit zeggen ik wil deze eruit hebben , mijn lutino pop heeft een bonte broer en een gepareld zusje dus dat was ook een nest met geen zuivere lutino,s . ik hoop je een klein beetje geholpen te hebben en het is heel moeilijk om bij lutino,s te zien wat man of pop is mijn pop heeft dus ook de felle kleurtjes op de wang als een man.

Mandy

Hallo,
bedankt voor je info en ervaringen.
De grootste kans om uit mijn lutino pop iets anders dan grijze valkjes te krijgen is om er een lutino of bonte man bij te zetten en ik weet dat ik dan nog geen zekerheid heb. Van deze pop weet ik ook niet wat de ouders waren en van de lutino man die ik hoop te vinden ook niet, dus het zal inderdaad een gok blijven. Ik heb uit deze pop en haar grijze man, allemaal grijze jongen en één geparelde pop gekweekt.
Hoe al die erfelijkheidstoestanden in elkaar zitten weet ik niet en daar hou ik me verder ook niet mee bezig. Ik heb een voliére voor m'n plezier en ik kweek niet voor shows, maar omdat ik toch op zoek moet naar een andere man, heb ik daar even naar geïnformeerd en dit werd mij verteld. Lutino is dan bij de man en pop dominant dus zou er ook een kans zijn om hier weer lutino's uit te kweken. En al zou er een nestje van 3 grijze en 1 lutino uit komen ben ik ook al blij, ook met 4 grijze hoor. We zullen wel zien.
Groetjes Mandy.

Mandy

Nou, het is gelukt, ik heb een lutino man gevonden.
Ik mocht bij een keurmeester langs komen die naar twee valken gekeken heeft. Degene waarvan ik eigenlijk dacht dat het een pop was, blijkt een man te zijn. Deze was nl. "witovergoten"en de andere geel "overgoten"(=pop).
De pop had rodere wangere en was forser, maar ws. omdat dit een oudere pop was en de man een jonge valk.
Ook pastte hij nog een ouderwetse truc toe door boven de geslachtsorganen met een metaal schroefje aan een touwtje te bewegen terwijl je deze zelf vasthoudt. Bij een man beweegt het touwtje op en neer en bij de pop draaide die rondjes. Hij past deze truc al zo'n 30 jaar toe en is er dan altijd voor 99,9% zeker van en het komt ook altijd zo uit. Nou kan het zijn dat het touwtje bij mij anders beweegt als bij hem, maar wel altijd dezelfde beweging bij poppen en bij mannen. Dus ik zal het eens bij m'n parkieten in de voliére proberen waarvan ik zeker weet wat voor geslacht het is.
Misschien zijn er meer mensen die deze truc kennen of dit nu ook 's uit gaan proberen?
Groetjes Mandy.

Peter

Hoi,

Touwtjes en lood:
Het truukje met een loodje is al heel erg oud. Veel oudere kwekers gebruiken het samen met hun ervaringen en gevoel kunnen ze volgens kun zeggen daarmee het geslacht bepalen.

Lutino:
Meer info over de lutino kun je ook vinden op
http://www.lutino.nl
Dat is een site van Ilse en die kweekt vooral met lutino valkparkieten, vandaar ook de naam :) :)

Groetjes,
Peter

sylvia

::)Wie kan mij foto's van lutino's emailen ik kan namelijk kiezen over een paar weken uit een lutino of een wildkleur en ik weet niet echt zo goed hoe lutino's er uit zien. wie kan mij helpen?

groetjes sylvia :)

Peter

Hoi Silvia,

Als je bij Onze valkparkieten kijkt op de website en dan P.D., P.D. is een lutino.

Hier ook een foto van haar:

Groetjes,
Peter

jody

dank je wel voor de foto nu weet ik het zeker ik wil een lutinoooooooooooooooooooooooooooooooooo
dank je welllllllllllllllllllllllllll :)

groetjes sylvia

Peter

Hoi Silvia,

Laat je het weten als je je lutino-valkparkietje hebt?

Groetjes,
Peter

sylvia/jody

:) hoiiiiiiiiiiiii peter :)

Nog bedankt voor je mooie foto.
En ja als ik hem/haar heb zal ik je het vertellen.
Een deze dagen komen de eitjes uit dus het is heel spannend.
sta te popelen van ongeduld het is zo spannend.
maar we blijven rustig wachten hihihihihi ;D

nou groetjes sylviaaaaaaaaaaa ::)

moo$y

Heey!! ik wilde even zeggen dat een lutino te gek is! ik heb zelf ook een lutino :P dus veel plezier met je lutino als je die neemt!

groetjes kelly http://www.valkparkiet.org/data/foto/moosy040820031.jpg

Als het goed is, staat hier boven een plaatje :s ik weet het niet cker want ik weet niet zo goed hoe het moet  :D

Marianne

14 februari 2004, 17:53:45 #13 Last Edit: 14 februari 2004, 17:54:42 by Marianne
Hoi Kelly,

Hier is je foto:

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!