1 juni 2024, 09:04:47

verhuizen?

Gestart door sonjaatje, 21 september 2011, 22:46:28

« vorige - volgende »

sonjaatje

Onze valkjes hebben dit seizoen 3 keer geprobeerd een nestje uit te broeden wat steeds niet gelukt is..................heb toen alle nestkastjes weg gehaald omdat ik bang was dat ze teveel uitgeput zouden raken.

Nu is het volgende aan de hand...............kwam er kort geleden achter dat ze toch weer eitjes hadden gelegd alleen dit keer in het huisje van de kwartels (wat niet zo groot is). onvoorstelbaar.
Er waren 4 eitjes waarvan 1 uit het nest is gegooid.
Nu zag ik vandaag dat er 1 ei is uitgekomen.

Maar mag ik ze (als alle eitjes zijn uitgekomen) verhuizen?
Want dit is mijns inziens veels te klein, kijk nu gaat het nog maar als ze straks een dag of 17,18 zijn............word het echt te krap!

Larissa

Hoi

Nee verhuizen is niet verstandig, dit omdat de ouders dan het nest in de steek kunnen gaan laten.
Waardoor je alle jongen zou kunnen verliezen

Blokken zijn over het algemeen nog krapper, als er meerdere jongen zijn.
Wat zijn de maten van het kwartelhokje ?

Wat ik hier zelf doe is alle donkere hoekjes plekken vrij maken of weg halen.
Dus ook de hokjes/huisjes van de kwartels
Zo kunnen de valkjes er ook geen eitjes in leggen, tip voor volgend jaar

groetjes Laris

sonjaatje

precieze afmetingen weet ik zo niet.............maar tis een liggend model. Het is iets langer als een parkietenkastje.
Maar waar ik me zorgen om maak is dat mochten alle 3 de eitjes uitkomen het echt wel krap word lijkt me, want hoe kunnen ze dan nog voeren denk ik dan.

Het volgende punt is ook nog dat ze samen met grasjes in de voliere zitten, en ik kan niets van elkaar apart zetten.
Dit was gewoon niet de bedoeling, maar goed de natuur gaat gewoon zijn gang! Dat blijkt wel.

Ik ga inderdaad de huisjes van de kwartels hierna er ook maar uithalen.
Hopen dat de valkjes het dan niet gewoon ook nog eens op de grond gaan leggen.

sonjaatje

het is tevergeefs want het donsje is helaas vandaag overleden :'(
ze broed nog wel op de andere 2 eitjes maar deze zijn zeer waarschijnlijk niet bevrucht, want anders hadden ze nu toch ook al uit moeten komen.

wat zal ik doen........deze eitjes er uit halen?
Moet ook heel eerlijk zeggen dat ik dus niet weet of alle eitjes tegelijkertijd gelegd zijn.

sonjaatje

1 eitje was kapot en uitgedroogd de andere ziet er ook wel heel vreemd uit..........ben bang dat deze ook niet goed is.
Hij is al wel iets wat gescheurd, maar ziet er aan een kant wat donker en je kan duidelijk zien  dat er iets in zit.
wat zal ik doen??

Larissa

Hoi

Dan kun je nu alles er uit halen, en ook het kwartelhokje/huisje

Zo geef je hun niet de kans op nieuw te beginnen.

Geef ze volgend voorjaar de kans een nestje te beginnen desnoods apart in een kooi.

S6

Groetjes Laris

sonjaatje

heb alles er nu inderdaad uitgehaald, ook het kwartelhuisje.

Volgend jaar een nieuwe kans.

Bedankt allemaal voor het advies