9 mei 2025, 14:06:29

Mannetje stapt over naar andere pop?

Gestart door lotje, 20 oktober 2011, 14:54:05

« vorige - volgende »

lotje

Hallo,

Ik heb drie valkparkieten in een binnen voiere. In het midden heb ik een rooster gedaan zodat de kooi door tweeen is gedeelt. in het onderste stuk zat een koppel (die al twee jaar samen zijn) en in het bovenste stuk een ander popje.

Nu kreeg het koppel weer een nestje en ik heb ondervonden dat het mannetje de jongen dood als ze een week of twee zijn. Dus doe ik het mannetje apart wanneer de jongen uit komen, dan groeien de jongen wel goed op.

Ik heb het mannetje in het bovenste gedeelte gedaan bij mijn andere popje. En nu zag ik vanochtend dat hun ook aan het paren waren. Hier hangt geen nestbok en het popje is nog te jong om een nestje te hebben (dik half jaar). Wat moet ik nu doen? Kunnen ze gewoon bij elkaar blijven of moeten die twee ook apart?

groetjes ires

Lin

Hoi, dat ligt er aan of je eieren wil van dat koppel of niet en of je dat nu als nieuw koppel wilt. Als er nu eieren komen zou ik ze weghalen, want anders heeft de pop een zware taak om ze alleen op te voeden. En straks lekker met zn drieen alleen laten zonder jongen meer.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lotje

Ik zou het wel als nieuw koppel willen maar de pop is nog maar een half jaar oud dus dat is toch ook veel te jong om voor het eerst een nestje te beginnen.
Maar ik kan ze dus zo eerst nog bij elkaar houden zonder dat het problemen oplevert?

bedankt

Lin

Als je nog een kooi extra heb kan je de man wegzetten en straks bij de oude zetten als die geen jongen meer heeft. Vervolgens half jaar wachten en dan kijken bij wie hij liever is. Risico van jong eieren leggen isvlegnood, die kans bestaat.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

lotje

Ja dat heb ik inderdaad ook eerder geprobeerd maar de man schreeuwt zo hard dat iedereen er in huis gek van wordt. Nu heb ik het andere vrouwtje apart gezet en nu gaat het wel goed:). Als chico haar jongen uitgevlogen zijn en zelfstandig eten kunnen ze allemaal wel weer bij elkaar (mits dat goed gaat natuurlijk)

Larissa

Hoi

Met een man die zijn eigen jongen na 1 a 2 weken dood beet/bijt zal ik niet meer kweken, je hebt kans dat hij dit blijft doen, ook met een nieuwe partner.

Elke keer een nestje groot laten brengen door alleen de pop zie ik ook niet zo zitten omdat het nog al veel vergt van de pop
De hele cyclus van eitjes maken, eitjes uit broeden en dan de jongen alleen verzorgen.

Hoe is het mannetje als er geen jongen zijn ?

groetjes

lotje

hallo,

Nee daar heb je helemaal gelijk in. Ik was ook niet vanplan om er mee door te gaan en ik ben er pas het vorige nestje achter gekomen dat dat de reden is waarom mijn jongen steeds dood gingen. Het probleem is alleen dat ze binnen zitten en steeds weer gaan paren. Normaal legt ze ongeveer 4 a 5 eieren. en toen ik het nestblok eruit haalde legde ze in een keer 8 eieren en toen werd ze erg gestresst.

Stel, het mannetje stapt over naar die andere pop dan zou ik wel een keer willen kijken hoe dat gaat maar inderdaad niet op deze manier doorgaan.

Het broeden doen ze trouwens wel samen. Alleen wanneer de jongen allemaal uitgekomen zijn haal ik het mannetje weg.

Hij is heel erg dominant en soms een echte driftkikker, waar wel meer valkjes last van hebben. Apart zetten is ook geen optie want hij schreeuwt dan het hele huis bij elkaar. Ik heb er dan ook aan zitten denken om hem weg te doen maar hij was mijn eerste valkje dus ben wel aan hem gehecht. En wie zou hem nou willen hebben denk ik dan...

groetjes ires