16 april 2024, 21:52:01

probleem met onze nieuwe valkparkieten

Gestart door fam.bergsma, 7 oktober 2011, 09:51:11

« vorige - volgende »

fam.bergsma

hallo,

wij hebben sinds een paar dagen een koppeltje mooie valkparkieten. er werd ons verteld dat ze tam waren, maar dat is dus absoluut niet zo.vooral het mannetje is dat totaal niet, hij blaast naar ons en eet ook niet van ons. het vrouwtje eet trosgierst uit mijn hand maar komt er nog niet op. dit begrijp ik ze moet natuurlijk nog wennen. nou hebben we ze toch maar uit de kooi gelaten om de vleugels te strekken alleen ze vliegen echt overal tegenaan! en het is echt gevaarlijk. nou zijn we eigenlijk geen voorstanders van kortwieken maar dit is natuurlijk niet goed voor de vogels. iemand tips? of moeten we ze toch maar laten kortwieken?

alvast bedankt,
Groeten Familie Bergsma


smiley

7 oktober 2011, 10:21:57 #1 Last Edit: 7 oktober 2011, 13:21:39 by smiley
Hallo Familie Bergsma..

Deze valkjes wonen pas enkele dagen bij jullie in huis ,ze moeten jullie nog leren kennen .
Maar eigenlijk hadden jullie verwacht dat ze al direct op je handen zouden komen ,ze zijn toch tam is jullie verteld !!
Maar zo werkt dit niet ,als jullie nieuwe buren krijgen dan vertrouw je ze toch ook niet gelijk ???
En het zou ook het beste zijn om de valkjes even een weekje niet te laten vliegen .
Vanuit de kooi leren ze hun huis kennen en kijken hoe alles staat .
Als ze er dan later uit komen dan weten ze hoe ze moeten vliegen en botsten dan veel minder ergens tegenop .
Praat veel tegen ze ,want zo leren ze je stem te herkennen en ook de toon waarop je tegen ze praat is erg belangrijk .
Op dit forum staat heel veel over hoe je met je valkjes moet omgaan .
Ik zou dit maar eens goed doorlezen ,het is bijzonder leerzaam .
Zelfs ik die al jaren valkjes heb lees ook nog wel eens op het forum als ik iets niet weet ...
En anders gewoon vragen hier op het forum !!

Groetjes en veel plezier met jullie valkjes

Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Sanna

Denk er ook aan, wanneer jullie ze weer laten vliegen, om de gordijnen dicht te doen zodat ze niet tegen de ramen kunnen vliegen. Verder is het beter om ze er pas weer uit te laten wanneer ze aan jullie gewend zijn en wat meer vertrouwen in jullie hebben. Bijvoorbeeld wanneer ze in de kooi op je hand komen zitten om trosgierst te snoepen. Veel succes. Probeer ook het stappenplan eens:

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Groetjes, Sanna

fam.bergsma

dankjewel voor de reacties :) we hebben een paar deuren met glas en daar kunnen we geen gordijn voor doen maar inderdaad ze moeten heel erg wennen maar t gaat al een stuk beter. ze hebben vandaag gepaard en zijn al een stuk meer op hun gemak we proberen t over anderhalf/2 week gewoon nog een keer het uit de kooi laten. we willen namelijk dat ze gewoon alle ruimte hier hebben en kunnen gebruiken.

Patrick

Plak anders een strook behang op het glas met een stuk plakband. Ze moeten eerst weten tot hoe ver ze kunnen vliegen en later kan je af en toe het glas onbedekt laten tot helemaal onbedekt. Ze leren vanzelf tot hoe ver ze kunnen vliegen. Zelfde met de ramen..... eerst gordijnen dicht en later een stukje open met vitrage ervoor.
De 1 leert wel sneller als de ander dus probeer hier rekening mee te houden.Beste om ze de kamer te laten leren kennen in in de avond. Buiten is het donker en hier zullen ze als laatste heen vliegen dus ook minder snel tegen het raam.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

fam.bergsma

bedankt Patrick :)
dit zijn tips die we zeker gaan gebruiken heel erg bedankt :)


Marietje

Ik gebruik altijd raamfolie (Praxis). Hier knip ik dan grote strokken of blokken van die ik op de ramen plak. Na verloop van tijd haal ik dan steeds weer iets weg. Dat werkt altijd heel goed.  ;)
Denk er alleen wel aan dat je raampjes boven een deur beter afgeplakt kan houden. Ik heb een valkje gehad dat ontzettend goed kon vliegen en nooit tegen de ramen aanvloog (behalve soms expres, om te keren!). Ze had alleen zo'n hoog raampje niet in de gaten en vloog hier eens in volle vaart tegenaan. Gelukkig heeft ze dat overleeft, maar het heeft haar 2 maanden gekost om te herstellen en ik heb me vreselijk schuldig gevoeld.
Ook mijn andere vogels hebben trouwens moeite met de hoge raampjes, zeker als er even paniek in de tent is, bv  omdat ze iets gevaarlijks hebben gezien buiten.

Succes ermee!

Groetjes,
Maria