29 april 2024, 13:35:42

vrouwtje blijft eieren leggen

Gestart door diesel, 24 september 2011, 22:18:49

« vorige - volgende »

diesel

24 september 2011, 22:18:49 Last Edit: 24 september 2011, 22:27:00 by diesel
Hallo,

ik wilde even graag jullie mening vragen. Ik weet dat zo'n soort vragen vaker gesteld worden, maar ik kan geen antwoord vinden waar ik wat mee kan, dus dan nogmaals via deze weg.

Wij hebben een hand tam vrouwtjes valkje van ruim een jaar oud alleen in de kooi zitten. Ze heeft in het voorjaar een nestje van 4 eieren, onbevrucht dus, gelegd. Gewoon op de schelpenzand onder in de kooi. We hebben hier zelf een handdoekje onder gelegd, haar 3 weken laten zitten en daarna de eieren 1 voor 1 weg gehaald. Dat ging prima. Nu heeft ze begin augustus weer 4 eieren gelegd, weer hetzelfde gedaan als de vorige keer. Ook dit ging weer prima. We hadden haar een anderhalve week van de eieren af en toen herkende ik het geluid alweer wat ze normaal ook maakt voordat ze gaat leggen. Ik heb haar toen een nep ei gegeven, maar vandaag heeft ze weer een eigen ei erbij gelegd. Dit zal dus haar 3e nestje worden van dit jaar.
Ook word ze steeds agressiever als ze een nestje legt. Eerst kon ik haar met een klein beetje strijd uit de kooi halen als ze een nestje had, maar nu valt ze me echt aan, tot bijtens toe. Bij mijn vriend doet ze dat niet en laat ze het toe.

Heeft er nog iemand suggesties/ideeën  wat ik hier aan kan doen, want wij weten het niet meer.

Alvast bedankt voor het beantwoorden.

Irene

ps ik heb vorige week al een mailtje gestuurd maar hier nog geen reactie op gekregen vandaar de plaatsing hier.

Jeroenw

Lieve Irene

Er is gewoon weinig aan te doen ,
Maar er is wel degelijk wel wat aan te doen , die nep eieren is goed .
Blijven doen dat agressie is normaal ,

Maar er komt wel een probleem later , ze kan vermoeid raken en leg nood krijgen ,

Niet schrikken ..... Je kan het voorkomen door goede voeding te blijven geven met  vitamine en calcium rijk voedsel
En de nestjes gewoon laten broeden , tenzij dat zij niet meer eet
En uithonger dan is het genoodzaak om alles gelijk weg te halen


En veel met rust  laten als ze aan de leg .is vermijd stress

Je heb ook medicijnen die de hormonen onder controle houden
Je krijg het in een flesje mee van de vogel arts in vloerbare vorm in druppels kan je hem toe dienen

Ander optie om haar een partner te geven , uit eenzaam heid en sterke drang om een nestje te hebben .kunnen ze ook extreem veel eieren gaan leggen .

Gr. Jeroen





Sanna

Wat bij mij heel goed helpt om het eieren leggen tegen te gaan (en ik heb ook van anderen gehoord dat dat helpt) is een looprooster onderin de kooi. Veel kooien zijn standaard met zo'n uitneembaar rooster uitgerust. Voor mij is het een stuk vervelender, want ik moet daar dus ook iedere week de stront vanaf krabban, maar sinds ik dit gebruik heeft mijn broed-gekke pop geen enkele keer meer eieren gelegd. Haal ik het rooster weer uit de kooi, dan is het binnen een week raak.

Groetjes, Sanna

Bello

Onze Catka bleef toen ook eieren leggen.
We hebben haar 2 maanden uit huis geplaatst, dat hielp een totaal andere omgeving.

De keer daarop dat ze eieren bleef leggen hebben we inderdaad het rooster in de kooi geplaatst en toen was het probleem met eieren leggen en broeds zijn over.

Veel succes!!
Catka we zullen je nooit vergeten....missen doen we je allemaal, dag liefste knuffel

diesel

Bedankt voor de tips iedereen!
Ik ga het proberen met het rooster, dat zit inderdaad bij de kooi.
Ben benieuwd.
Ik hou jullie op de hoogte.

Irene

Jeroenw

Is de kans oplegnood dan niet groot
Wat als ze dr ei niet kwijt kan ?

Als het help is het mooi echt
Maar ik vraag het me dan af

Sanna

Ik merk bij mij dat het de totale aandrang tot broeden wegneemt. Kijk, als ze net aan het leggen is moet je haar even uit laten broeden. En daarna doe je gewoon meteen het looprooster in de kooi.

Groetjes, Sanna