24 mei 2025, 09:03:43

schudden met hoofdje als je praat

Gestart door Droepie, 6 september 2011, 18:04:11

« vorige - volgende »

Droepie

Hallo,

Ik zal me even voorstellen ik ben Angela en heb net 2 dagen mijn valkparkiet (Droepie) van ca. 6 weken oud en heb me dus meteen aangemeld op dit forum. heb al heel veel gelezen en kunnen begrijpen aan mijn nieuwe Droepie. alleen heb ik 1 vraag die ik nog heb gezien heb op het forum.

Als wij droepie roepen d.m.v van praten m.n. "Hallo" en soms ook als we Droepie zeggen dan schud die met z'n hoofdje alsof die niest zeg maar, maar dan zonder het niesen zelf alleen de beweging zelf. zou iemand mij kunnen vertellen waarom hij dit doet?

we zijn druk bezig met tam maken maar dit lukt nog niet zo goed. hij blaast heel veel en hij hapt ook veel naar je hand. mijn vriend is er niet bang of schrikkerig van dus houd wel gewoon zijn hand in de kooi. op een gegeven moment is die wel rustig, maar in één keer reageert die weer met blazen en happen. ik vraag me af of die niet ouder is dan 6 weken, dan zoals ze mij verteld hebben?

graag hoor ik van jullie wat het zou kunnen zijn.

groetjes,
Angela

Droepie

nog even een aanvulling, soms schreeuwd of krijst die ook naar je... is die dan zo bang ofzo? we laten hem gewoon goed wennen en als die niet wil dan blijven we nog even met de hand in de kooi zodat die niet het gevoel heeft dat ie gewonnen heeft. maar ik vind het ook zielig dat ie zo bang doet.. we willen het beste voor het beestje en zullen hem zeker geen pijn doen maarja dat snapt die natuurlijk niet he...

kan het ook moeilijk zijn om Droepie tam te maken omdat die uit een buitenvolaire komt met andere valkjes en nu alleen is en binnen??

alvast bedankt voor jullie reacties!

groetjes,
Angela

Kadir1907

Praat je vlakbij zijn kop?
Die van mij doet dat ook als ik vlakbij zijn kop blaas/fluit of een geluidje kaak wat hij niet leuk vind. Doe ik hetzelfde op een kleine afstand heeft ze er geen last van.

En heb je al geprobeerd om je hand in zijn kooi te steken met wat trostgierst?

Manouk

hallo angela..

Allereerst welkom op dit forum en gefeliciteerd met je valkje..
6 weken vind ik wel erg jong nog, bij mij zijn de valkjes meestal dan nog niet zelfstandig, dit is meestal rond week 7 of 8...

Ik hoop dat dit valkje wel zelfstandig is.. heb je misschien een foto voor ons?? dan kunnen we zien of hij misschien ouder is als 6 weken..

Het blazen en bijten is waarschijnlijk inderdaad een teken dat hij bangig is..
Dit kan komen omdat hij uit een buitenvoliere komt, hij is nog geen mensen gewoon... hij weet dus niet wie of wat jij bent en of je gevaarlijk bent of niet...
je kan hem best eerst een week of 2 rustig in zijn kooi laten zonder hem te veel lastig te vallen..
daarna veel tegen hem praten en dan langzaam meer toenadering zoeken, maar niet aandringen,
hier op de site staat ook een trosgiersttraining, laat hem wennen en zien dat je niet eng bent..

Ik hoop dat het allemaal goed komt, want het zijn zulke leuke diertjes...

liefss
Manouk

Droepie

hallo,

hardstikke bedankt voor jullie reactie.

het schudden met z'n hoofdje doet ie altijd als je praat maakt niet uit waar ik ben, ook als ik in de keuken sta of aan de eettafel zit... dus niet als ik voor zijn kooi zit. als ik nu kijk doet ie het bij alles wat ik zeg, maar hij zit wel lekker rustig onttspannen op z'n stokje. het is echt een lieverdje gisteren avond toen we naar bed gingen en de lampen in huiskamer hadden uit gedaan kwam ie los.. steeds klimmen in de kooi (uiteraard met vallen en opstaan  ;)) was zo schattig.. daarna ging die lekker op z'n stokje zitten slapen.

op het forum heb ik het stukje 'aanschaf' gelezen. het eerste wat ik gevraagad heb is of ie zelfstandig is en eet. en heb een zakje met voer gevraagd wat hij altijd kreeg dus daarin is veranderd. zelfstandig is ie  (zie hem ook zelfstandig eten in z'n kooi heb voor de zekerheid wat voer over de grond gestrooid). mijn vriend heeft hem gisteren uit z'n voerbakje zien eten. en het trosgierst vindt ie erg lekker!!  ;D  we hebben ook trosgierst op de grond liggen in z'n kooi. soms maakt die ook geluidjes nadat ik iets heb gezegd alleen dat schudden. ik zou niet weten waarom die dat doet...

de t.v. vind ie trouwens ook interessant  :P zit ie op z'n stokje helemaal met z'n kopje naar voren en draaien om wat die ziet en hoort..

ik zal vanavond een foto sturen heb er nog geen op mijn computer dus die moet ik straks even op de computer zetten.

groetjes,
Angela

Landiej

Dat schudden met de kop herken ik wel. Onze Loekie deed dat ook, en een paar jongen hetzelfde.
Eerst dacht ik ook dat de geluiden die hij hoorde misschien wat te hard waren, maar dat leek mij op een gegeven moment niet meer logisch omdat ze het ook doen bij minder harde geluiden. Uiteindelijk bleek dat Loekie het vooral deed bij 'interessante' geluiden. Als wij bijvoorbeeld een nieuw deuntje fluitten, schudde hij met zijn kop. Inmiddels doet hij dat haast niet meer, dus waarschijnlijk zal jouw valkparkiet het ook wel afleren.

Ik denk dat het gewoon een kwestie van wennen is. Hij hoort natuurlijk een hoop nieuwe stemmen en geluiden die hij in de volière niet gewend was!

Patrick

Zou je eens een foto van de staart willen plaatsen?
Jonge valken van rond de 6 a 7 weken oud hebben nog een vrij korte staart en als ze ouder worden (praat dan over weken) dan wordt die langer. Gewoon een foto van de zijkant is voldoende en als het lukt 1 vanaf de voorkant zodat we de onderkant van de staart kunnen zien.

Ik blijf mijn mening steeds zeggen om een vogel tam te maken in een nieuwe omgeving gewoon vasthouden (losjes) in je hand en aaien over zijn kopje en over de stuit (is dat plekje onderaan de rug waar de staart begint en dan 2cm terug richting de kop). Dit maakt ze altijd rustig en schijnen ze erg lekker te vinden in het begin.
Als een jonge vogel moet wennen aan de nieuwe omgeving zijn of horen handen daar ook bij als je de vogel tam wilt maken. In alle boekjes staat geschreven om ze eerst 2 of 3 weken te laten wennen maar dat is allemaal tijd verlies die je juist hard nodig hebt in het begin.

ps........ geef je niet teveel trosgierst, het andere voer hebben ze ook hard nodig en kijk uit om niet teveel zonnepitten te geven ondanks ze die erg lekker vinden.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Droepie

7 september 2011, 23:25:25 #7 Last Edit: 7 september 2011, 23:30:34 by Droepie

dit is Droepie.. is wel een scheetje of niet dan?? zou je ook kunnen zien of dit een mannetje of popje is? hier zijn we ook wel heel benieuwd naar.

hoop dat de afbeelding het doet... weet niet of ik het goed gedaan heb zo. het uploaden is heel moeilijk omdat je maar 60kb mag en ik weet niet hoe ik het formaat kan aanpassen..

groetjes,
Angela

Droepie

als ik naar z'n kuif kijk ziet die er ook wel erg hoog uit.. als ik het verglijk met de andere foto's van valkjes rond dezelfde leeftijd. heeft dat ook iets met de leeftijd te maken of dat niet??

en is de foto goed om te kunnen schatten hoe oud die ongeveer is en of het een mannetje of popje is?

tam maken lukt echt heel moeizaam maar we houden vol en hebben geduld!

groetjes,
Angela

Tamireya

De kuif speelt geen rol met de leeftijd...bij de een is deze wat langer dan bij de ander....ik denk dat dit ook een beetje van de ouders afhankelijk is en hoe ze deze dan vererven.

Helaas is de foto voor mij iets te klein om goed te herkennen maar dat wat ik zo zie is het een jonge valkparkiet tussen de 6 en 8 weken oud.

Misschien is het handig om de foto bij photobucket oid up te loaden zodat je de foto groter kunt plaatsen.
Als je niet weet hoe dat moet mag je hem ook wel naar mij sturen dan zet ik hem wel online (of ik leg het je via pb uit, wat je prettiger vind)  ;)

Droepie

ik wil de foto's wel naar je sturen heb er nog een paar. naar welk e-mail adres kan ik ze sturen of gaat ook via de site?

zou je me het ook kunnen uitleggen dan weet ik hoe ik de volgende keer foto's erop kan zetten ;)

moet alleen even kijken hoe ik ze op deze computer krijg ik had ze op een andere computer gezet ;)

maar het is dus vrijwel duidelijk dat jonge valkparktiet is?? het gaat sinds vanavond wel al iets beter heb hem al gekroeld en mijn vriend heeft hem op z'n vinger gehad. alleen hij slaat in een keer om dan begint ie weer naar je vinger te happen en je weg te jagen met blazen of 'krijsen' en als je dan je hand uit de kooi haald dan komt ie heel nieuwsgierig naar de voorkant van de kooi gelopen.. verder eet en drinkt ie goed en is al goed gewend aan z'n kooi.

het schudden blijft nog steeds zelfs al ik hem trosgierst geef en tegen 'm praat.

groetjes,
Angela

Landiej

Ik denk inderdaad ook dat je gewoon een jonge valkparkiet hebt :) Helaas is het nog te vroeg om te zeggen of het een mannetje of vrouwtje is.
Als het masker (het gezicht) nog geler gaat kleuren en hij/zij eventuele parels (vlekjes) gaat verliezen is het een mannetje!
Dit wordt pas duidelijk na de eerste rui, die meestal bij een leeftijd van ongeveer 6 maanden plaatsvindt :)

Rocko

Waar heb je je pietje gehaald?

Een kweker kan je vaak al wat eerder vertellen of het een mannetje of popje is.

De mijne heb ik daar ook van.

En idd bij zn eerste rui verloor hij de strepen/parels aan de binnenkant van zijn staart.
Kreeg een gelere kop en fel oranje wangen

Conclusie: duidelijk een man

Is even afwachten.. suc6!