3 mei 2025, 11:42:28

tikken met de snavel

Gestart door boezempje, 30 mei 2004, 16:15:14

« vorige - volgende »

boezempje

30 mei 2004, 16:15:14 Last Edit: 30 mei 2004, 16:16:18 by boezempje
hoi hoi

stormy loopt de helen dag met zijn snavel op elkaar te tikken
achter micky aan.en dan fluit hij een mooi deuntje.
dat tikke met de snavel is dat wat jullie bedoellen met hij loopt te tikke.of moet hij dan op iets tikke op een taffel of zijn kooi,ik hoop dat jullie mijn nog begrijpen.

Wendela

Hallo Esther, Micky en Stormy,

Mijn ouders hadden een vogel, Ovide, en die tikte steeds op tafel en op de rand van de bank als hij daarop zat. Echt met zijn snavel tikken deed hij niet.

Ik denk dat dat tikken een vorm van aandacht trekken is. Is Stormy erg geinteresseerd in Micky (bijvoorbeeld als partner)? Want dan zal het wel een vorm van lokgedrag zijn denk ik.

Maar misschien weten Paul of Angelique er meer van...

Groetjes,

Wendela

Paul

Hoi Esther,

Als een mannetje een vrouwtje probeert te imponeren tikken ze met de snavel tegen voorwerpen aan.
Ze roffelene bijvoorbeeld heel hard tegen de tralies van de kooi of op de bodem.
Ook lopen ze dan met de vleugels iets van hun lichaam af achter de vrouwtjes aan dan maken ze zich breder om indruk te maken.
Hoe tikt ie dan met zijn snavel als ie nergens tegenaan tikt?
Het kan ook versiergedrag zijn hoor ze maken soms ook de raarste geluiden :-)

Groetjes, Paul

boezempje

hai paul

nou stormy tikt echt met zijn snavel op elkaar een paar keer.
vakljes doen ook vaak dat knarsen met de snavel maar dat is het niet.het is echt tikke

Theetje

Hoi Esther,

Ik denk eigenlijk net als Paul dat je valkje een beetje op de versiertoer is. Het is echt een manier van indruk maken. Hier doen ze het in de broedtijd dan ook extra veel. Het lijken wel spechten af en toe. Ik heb er eentje die het alleen maar in het nestkastje doet om het vrouwtje er in te krijgen. Niet dat het werkt, maar het is wel lekker macho.

Ik vind het schattig gedrag. Henkie springt ook een stukje omhoog. Dan roffelt ie eerst met zijn voetjes en dan met zijn snavel. En hij heeft dan wel succes bij Lizzy. Ze smelt gelijk voor hem. Kan het haar ook niet kwalijk nemen als je zo het hof gemaakt wordt.

Groetjes

Theetje