13 mei 2025, 00:02:54

eiproblemen voorkomen?

Gestart door Izzy, 28 september 2011, 08:17:11

« vorige - volgende »

Izzy

Ik heb de afgelopen dagen twee keer gehoord van een valkje dat doodziek werd en is overleden doordat een eitje verkalkt in de buik zat.
Mijn valk vertoonde begin dit jaar enorm broeds gedrag ( kippetje zitten, gekke geluidjes maken, steeds willen knuffelen) en legde in een week vier eitjes. Ze bewaakte ze als een pitbull en kwam er niet meer vanaf. Ze heeft tien dagen nauwelijks gegeten en gedronken, zodat ik uiteindelijk radicaal alle eitjes heb verwijderd. Ze was erg verzwakt en mager geworden, we waren er net op tijd bij.
Om te voorkomen dat ze weer eitjes gaat leggen heb ik op jullie advies een bodemrooster in de kooi gelegd en ik aai haar niet meer over haar ruggetje.Ze vindt dat rooster overigens vreselijk, want ze doet niets liever dan scharrelen over de bodem van het hok, en nu ligt daar zo'n koud, wankel rooster overheen :(
Ik merk dat ze toch af en toe weer wil kippetjezitten, maar dat gaat niet lekker op dat rooster ;)
Ze gaat ook af en toe "in trance"op de stoelleuning en maakt rare piepgeluidjes. Ik pak haar dan gelijk op en zet haar ergens anders neer, dan is het weer over.
Nu is mijn vraag: als een valkje broeds is, maar geen goede plek heeft om eitjes te leggen, vormen zich dan wel eitjes in de eileider en is het gevaar dat zo'n ei er niet uit kan en verkalkt?
Ik vraag me dus af of het slim is om een rooster te leggen en het natuurlijke gedrag tegen te gaan, maar aan de andere kant wil ik er alles aan doen om weer zo'n akelige ei-periode te voorkomen.Op een kalk-ei zitten we echter ook niet te wachten....
Ik hoop dat mijn probleem duidelijk is en dat iemand me advies kan geven.

milaja

heb ook een popje gehad die steeds broeds was en eitjes wilde leggen.
heb toen druppels van de da gekregen tegen de broedsheid en dat hielp heel goed.
succes.