16 april 2024, 22:38:05

Donsje geboren maar leg uit het nest

Gestart door sonjaatje, 21 september 2011, 14:06:05

« vorige - volgende »

sonjaatje

Help......................

Onze valkjes hebben 3 eitjes........1 ervan is inmiddels uit gekomen en leeft.
Alleen toen ik net ging kijken lag deze uit het nestje, moeder valk was aan het broeden op de andere 2 eitjes.
Dus heb het donsje er weer bij gezet, gaat dit wel goed?
Of moet ik nu iets doen?
want toen ik het donsje er weer bij legde (kon het niet goed zien), maar zag ik dat mama valk het donsje weer een beetje naar achteren werkte.

Wie helpt mij spoedig

milaja

als het terug leggen niet werkt is er wat mis met het kleintje en zal het toch dood gaan.
ze doen het niet voor niks aan de kant.
je kan proberen onder een warmte bron te leggen en met handopfok maar meestal gaat dat ook niet goed komen.
succes ermee.

sonjaatje

oke...................hoop het niet maar als het inderdaad niet goed is.
Heb het donsje inderdaad terug gelegd en zal vanavond nog eens kijken hoe het gaat.

Wat versta je onder een warmte bron (lamp?) en handopfok zal ik even opzoeken hoe dat in zijn werk gaat.
Maar stel dat ik dat zou doen dan haal ik dus het donsje uit het nest en dan zou ik het helemaal zelf moeten verzorgen?

milaja

het kan een warmte lamp zijn.
zelf heb ik een plaat die je erboven zet.
en ja,je zal het dan helemaal zelf moeten doen en dat valt niet mee en als je werkt wordt het wel heel lastig.
in het begin elke 2 uur voeden tussen 7.00 en 19.00
er staat op het forum een schema daarvan..

sonjaatje

heb net weer even gekeken en het lijkt tot nu toe goed te gaan, als ik het goed zag komt het 2e eitje ook uit.
Alleen het 3e eitje ligt nu apart?
4e ei is gisteren al uit het nest gegooid, dus ga er van uit dat dit ei toch al niet goed was?
Kan er moeilijk bij omdat ze beide nogal heftig reageren als ik wil kijken
Het is hun eerste nestje wat uitkomt, dus ben heel benieuwd hoe het allemaal gaat.

Ik hou het nog even in de gaten en anders zal ik het inderdaad zelf moeten doen.

We houden maar even hoop.

milaja

ik hoop voor je dat het goed blijft gaan.
en inderdaad als ze een ei eruit gooien kan je dat gewoon weghalen,die is niet goed.
en ook al zou je het kleintje zelf gaan voeren vanaf deze leeftijd gaat het nog vaak fout hoor,dat is best heel moeilijk.
maar dan heb je alles geprobeerd.
heb het ook gehad en na een week stierf het tijdens het voeren in mijn hand,
dan was er toch iets niet goed.
en aan krop verzuring kan je ook weinig doen.
bij een kennis van mij ging het na 5 weken nog fout.
heeft het kleintje een donkere streep op zijn buik of veel lucht in de krop?
dat is vaak geen goed teken.
ben benieuwd en hoop met je mee.

sonjaatje

het gaat nog steeds goed.....zie geen donkere streep op het buikje van het donsje.
Alleen de andere 2 eitjes komen voor alsnog niet uit, ga er eigenlijk dan maar van uit dat ze niet bevrucht zijn.
Moet ik deze eitjes nog even laten liggen? of ze er maar uit halen?

Tamireya

Laat de eitjes gerust noch een tijdje liggen, daar heeft het donsje veel steun aan.

Ik duim voor je dat het nu goed blijft gaan met de kleine uk  ;)

sonjaatje

helaas.............het donsje is vandaag overleden.
Het lag weer buiten het huisje.
Moet zeggen dat het er verder goed uit zag en kan dan ook niet helemaal verklaren hoe het nu gekomen is.
Papa en mama valk hebben naar mijn idee het verder goed verzorgt alleen ik denk dat het gekomen is dat het donsje een tijdje buiten het huisje heeft gelegen.
Normaal gesproken ga ik sóchtends al vroeg kijken alleen deze keer kon dat niet omdat mijn zoontje moest voetballen.

Nu zit ze nog steeds te broeden op de andere 2 eitjes..........wat zal ik daar nu mee doen?

animallovertje

wat naar van het donsje.. misschien heeft 1 van de ouders het uit het nest geduwt?
ik zou de eitjes laten liggen totdat de pop er geen interesse meer in heeft en dus niet meer broed..
Nog 4 jonge valkjes beschikbaar!
http://valkendroom.webklik.nl/
--------------

sonjaatje

ja vind het zelf ook heel erg jammer, had zo'n goede hoop.
Ben er ook bang voor dat het uit het nestje is geduwd (per ongeluk of bewust). :'(

Ik laat ze dan inderdaad nog meer even broeden en wacht het verder wel even af.

Toch bedankt allemaal